Zastanawiasz się, co to takiego? Może Twój hotel uczestniczy, bądź uczestniczył w tym programie? Czy wiesz na czym to wszystko polega i jakie korzyści daje hotelarzom i ich gościom? Może nie tylko o korzyści chodzi?
Czym jest Booking Genius?
Według opisów, które znaleźć można w panelu pomocy tego OTA, jest to program lojalnościowy, premiujący klientów często rezerwujących. Gość otrzymuje w zamian za aktywność zniżką 10% w obiektach uczestniczących w tymże programie. Jest to pewnego rodzaju nagroda, za wielokrotne korzystanie z rezerwacji przez serwis.
Jak uczestnictwo w programie wygląda z perspektywy gościa hotelowego? Według danych, aby zacząć uczestniczyć w Genius, należy dokonać minimum pięciu rezerwacji w okresie dwunastu miesięcy.
Warunkiem jest dokonywanie rezerwacji z tego samego konta, z pomocą tego samego adresu mailowego w przypadku każdej z nich.
Warunek kolejny, to rzecz jasna przyjazd do hotelu, po dokonaniu rezerwacji. Na nic więc próby obejścia wytycznych przez tych “sprytnych i oszczędnych gości”.
Na polskich forach wyczytać można informacje o tym, jak to próbowano wymusić uczestnictwo poprzez zarezerwowanie, ale brak przyjazdu na miejsce.
O ile dawniej może takie praktyki były skuteczne, o tyle teraz jest to raczej niewykonalne, z powodu ciągłego rozwoju programu. Także w zakresie bezpieczeństwa.
Problem w tym, że nie do końca jest to takie jednoznaczne jak . W większości przypadków dobrze zrobiona wizytówka i optymalizacja Bookingu na portalach rezerwacyjnych, może dać więcej korzyści, niż program lojalnościowy. O tym jednak za chwilę.
Co Genius daje gościom hotelowym?
Booking Genius to 10% procent zniżki na noclegi. Naturalnie nie dotyczy to wszystkich hoteli widniejących na portalu. Mówię tutaj o tych wybranych obiektach, również uczestniczących w tymże Geniusie. W praktyce daje również inne warunki wymeldowania i zameldowania, niż w przypadku “standardowych” gości, wybierających dany nocleg.
Wiele osób, poszukujących często noclegów w przeróżnych miejscach, zwraca uwagę na inne warunki meldunkowe, właśnie to, może być bodźcem do wybrania właśnie tej, a nie innej oferty. Nawet podobnej cenowo.
Pewnie w Twoim hotelu goście także często pytają o przedłużenie doby hotelowej z różnych powodów. uczestnictwo daje taką możliwość. W niektórych przypadkach powiązano to również z prezentami powitalnymi takimi jak na przykład darmowy drink.
Hotele uczestniczące w programie, są w specjalny sposób oznaczone, więc goście korzystający z tej możliwości od razu mają przed oczami, z jakiej oferty warto skorzystać, bo przyniesie im to spodziewane korzyści.
Co ten program daje hotelom? I czy na pewno daje?
Wiesz już, jak sytuacja wygląda od strony gościa, natomiast zarówno Ty, jak i ja, będziemy patrzeć na to, co hotel z tego ma i co zrobić, żeby było jeszcze lepiej. No i dlaczego nie jest do końca tak różowo jak myślisz.
Aby przystąpić do programu to (według tego co podaje sam serwis rezerwacyjny) średnia ocena hotelu na portalu powinna wynosić minimum 7,5. Zwrócę jednak uwagę na to, co hotel otrzymuje w zamian za uczestnictwo, a więc czas na zalety.
Zalety korzystania z programu
- wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania
- oznaczenie odpowiednią ikoną, dzięki temu poszukujący noclegu od razu widzi kto uczestniczy w programie
- dedykowany kontakt hotelarzy z portalem
- dostęp do “wyróżnionych użytkowników portalu”, czyli tych, którzy dokonują częstych rezerwacji
- mniejszy problem z niskim sezonem, bo hotel przyciąga więcej gości
Brzmi świetnie? Dokładnie, bo właśnie w ten sposób ma brzmieć. Jednak analizując głębiej całą sytuację, musisz pamiętać o tym, że hotel przystępując do programu najzwyczajniej w świecie nakłada na swoje barki obowiązek zapłaty kolejnej prowizji. Szumnie nazwanej programem lojalnościowym.
Naturalnie nie przeczę, że hotelarze odnoszą z tego korzyści. Natomiast trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy są one na tyle wyraźne, aby zmniejszać świadomie swój zysk i tracić na rzecz zewnętrznych podmiotów. Nie ukrywajmy, to dodatkowy koszt, bo przecież w ten sposób należy to rozumieć. Nie dość więc, że odprowadzasz prowizję, którą odprowadzałeś wcześniej, to jeszcze do tego tracisz, bo oferujesz dodatkowe 10% zniżki.
Wady programu Booking Genius
- nadal odprowadzasz wcześniejszą prowizję
- musisz obniżyć cenę o 10%
- otrzymujesz z tego mniejszy zysk bezpośredni
- nie masz gwarancji wzrostu sprzedaży
- nie masz wpływu na to ile obiektów weźmie udział i czy znajdą się nad Tobą w wynikach wyszukiwania
Czy nie lepiej więc, zbadać swoją strategię, i zamiast nakładania na siebie kolejnych opłat, zainwestować w rozwój hotelu? Poprawienie swojej wizytówki w odpowiedni sposób, sprawi, że obniżysz prowizję na booking.com, a Twoja pozycja w wyszukiwarce będzie wyższa a zasięg oferty wzrośnie.
Poznaj Booking Solutions
Zobacz nasz Fanpage
Daria Wasielewska
Rodowita ostrowianka, grafik komputerowy. Miłośniczka ciągłego rozwoju i inwestowania w wiedzę. Uwielbiam podróże, poznawanie nowych miejsc i ludzi. W czasie wolnym relaksuję się w kuchni szukając pomysłów na nowe smaki. Sport nie jest mi obcy – koszykówka towarzyszy mi w życiu od lat!