BookingSuite, co to jest i dlaczego nie warto?


BookingSuite dlaczego nie warto

Booking.com, to nie tylko najbardziej popularny serwis rezerwacyjny na świecie, to od kilku lat raczej kombajn oferujący hotelarzom kompleksowe narzędzia do obsługi rezerwacji i budowania doświadczeń Gościa. Przyjrzyjmy się wspólnie, czy warto zawierzyć gigantowi swoją sprzedaż i na ile ich rozwiązania są tak świetne, jak sami je opisują!

Czym jest BookingSuite?

czym jest bookingsuite
Strona główna BookingSuite

W 2014 roku grupa Priceline przejęła firmę buuteeq, odpowiedzialną za stworzenie zaawansowanej platformy sprzedażowo-marketingowej dla hoteli. Co najważniejsze, buuteeq swoje działania kierował na zwiększenie bezpośredniej sprzedaży via internet.

Dlaczego o tym przypominam? Bo to właśnie na bazie ich rozwiązań, w 2015 roku, stworzony został BookingSuite* – platforma oferująca różne rozwiązania dla hotelarzy. Na pierwszy rzut oka wydają się one być bardzo atrakcyjne. Zajrzyjmy więc razem do ich oferty!

BookingButton, ułatwienie tylko w teorii?

bookingbutton co to takiego
BookingButton

To niezależny silnik rezerwacyjny na Twojej stronie internetowej? Wolność od pośredników? Cała kwota trafia z rezerwacji do Ciebie? Trzy razy nie!

Dlaczego? Prowizja. Czytając regulamin znajdziemy informację: pomimo tego, że nie trafiasz do zewnętrznych podmiotów, to wciąż płacisz prowizję do Bookingu. Ustalasz ją z resztą przy podpisywaniu umowy na jakiegokolwiek usługi z pakietu BookingSuite. Nie dość, że płacisz prowizję za rezerwacje z poziomu ich serwisu, to odprowadzasz ją również za gości pozyskanych ze swojej własnej witryny!

Jasne, rozwiązanie ma zalety. Personalizujesz jego wygląd, wybierasz automatyczne tłumaczenia jakie mają być zaimplementowane na Twojej stronie, płatności oparto o rozwiązania z Booking.com, więc są szyfrowane i bezpieczne, a kalendarz oferuje automatyczną synchronizację z Twoim kontem w OTA. Teoretycznie same plusy.

Co z tego, skoro rezerwacja jest bezpośrednia wyłącznie z nazwy? Wciąż od każdej z nich odprowadzasz prowizję i wciąż tracisz na opłaty dla pośredników.

Mając własny, niezależny system rezerwacyjny BS Engine nie musisz odprowadzać pieniędzy do pośredników.

Twoje rezerwacje bez prowizji

WebDirect, strona, która nie działa?

webdirect
WebDirect

Idąc dalej, mamy usługę WebDirect, czyli strona internetowa stworzona na bazie Twojej wizytówki w Booking.com. Już w pierwszym widoku opisano, że skorzystało z niej ponad 130 tysięcy partnerów Bookingu.

Czy to dobre rozwiązanie? Niekoniecznie, ale nie uprzedzajmy faktów.

Samodzielnie personalizujesz stronę internetową, wszystko pobierane jest z profilu na Bookingu, sam dopasowujesz też elementy, które Ci odpowiadają i w każdej chwili możesz edytować zdjęcia opisy i w zasadzie wszystko czego chcesz. Te same opcje posiadają również inne CMS’y, jak chociażby najpopularniejszy na świecie – WordPress, na którym opieramy nasze realizacje.

Masz wgląd w statystyki www, możesz obserwować ruch i interakcje. Dodatkowo też w przypadku zakończenia współpracy, wykupiona domena pozostaje Twoją własnością. Po raz kolejny brzmi jak idealne rozwiązanie. Szkoda, że tylko w teorii.

Po pierwsze, co nie powinno Cię zaskoczyć – prowizja! WebDirect rozliczane jest w dwóch modelach. Prowizyjnym: 10% od każdej rezerwacji. Subskrypcyjnym: standardowa kwota pobierana co miesiąc.

Są to opłaty dodatkowe, niezależne od tych odprowadzanych do Booking.com. Nie byłbym sobą gdybym nie przedstawił kolejnych, nieco bardziej naocznych argumentów dlaczego nie warto korzystać z tego rozwiązania.

Na stronie WebDirect możecie znaleźć sobie historię sukcesu hotelarza z Wielkiej Brytanii. Pozwoliłem sobie przeanalizować jego stronę internetową. Oto wyniki mojego małego śledztwa:

Widoczność hotelu z Wielkiej Brytanii

widoczność hotelu w ahrefs
Frazy na jakie widoczny jest hotel – ahrefs

Według historii opisanej na stronie usługi, właściciel obiektu, dzięki www stworzonej przy pomocy Bookingowych rozwiązań, osiągnął spektakularny sukces. Tymczasem, zerkając w ahrefs, widzimy, że ma on poglądowo około 20 wejść na stronę miesięcznie. To dobry wynik? Ani trochę.

Kolejny argument całkowicie dyskwalifikujący to rozwiązanie, to fakt, że w Wielkiej Brytanii widoczny jest zaledwie na 24 frazy kluczowe, przyznasz sam – wynik nie powala. Nie chcę wyjść na nierzetelnego badacza, więc zerknijmy w kolejne narzędzie. Jakie wyniki przedstawi Semrush?

Ruch od chwili uruchomienia (rok 2018)

ruch hotelu semrush
Ruch w ostatnich 2 latach – Semrush

Strona www powstała w roku 2018, od tego czasu miesięczny ruch ani razu nie przekroczył 20 wejść miesięcznie. Nawet jeśli przyjmiemy, że przedstawione dane są w pewnej mierze poglądowe, to wciąż dramatycznie niski wynik. Wystarczający argument, żeby pokazać, że wybór tego rozwiązania jest złym wyborem?

Jeśli wciąż nie, podam kolejny przykład, opisany przez giganta jako kolejna historia sukcesu:

Hotel z Niemiec, widoczność

frazy w ahrefs
frazy niemieckiego hotelu korzystającego z WebDirect, ahrefs

Tutaj też nie jest lepiej. Obiekt w rodzimych Niemczech widoczny jest na 74 frazy. Weźmy pierwsze kilkanaście słów kluczowych z brzegu. Większość z nich to frazy brandowe – związane z marką obiektu. W tym przypadku najlepiej postawić na kampanie brandowe w Google Ads i zwiększyć ruch bezpośrednio na stronę. Wyszukiwanie brandu wynika raczej z wieku domeny, aniżeli z dobrego wykonania witryny z pomocą BookingSuite.

Czysto sprzedażowa fraza, hotel + miejscowość pojawia się dopiero na 17 pozycji w wyszukiwarce! Bardzo słaby wynik, jak na ponoć doskonałe narzędzie sprzedażowe. Zerknijmy na procentowy rozkład ruchu:

Procentowy rozkład ruchu

procentowy rozkład ruchu
Ruch brandowy vs. niebrandowy

W przypadku badanej domeny, ruch brandowy to aż 97,1% wszystkich wyszukań! Generują go 3 słowa kluczowe, podczas gdy pozostałe, niezwiązane z marką obiektu, generują zaledwie 2,9% ruchu. To mało sprzedażowe podejście.

W omawianym przypadku ruch brandowy nie wynika jednak z wykorzystania narzędzia Bookingu, ale z wieku domeny. Od początku istnienia była na niej aktywna strona internetowa, więc zbudowała swoją markę i zebrała wyszukiwania.

Dobrze jest dbać o swoją markę, natomiast zależność wyłącznie od niej, to nienajlepszy pomysł na pozyskiwanie rezerwacji. Ruch niebrandowy jest równie ważny, bo chcemy przecież pozyskiwać nowych gości, a nie tylko tych, którzy już nas znają.

Ruch od momentu uruchomienia (rok 2012)

ruch na stronie www
Ruch na niemieckiej stronie od 2012 roku

Pisałem wyżej, obiekt widoczny jest nieco bardziej, niż sprawdzany poprzednio. Z czego to wynika? Jak widać na screenie powyżej domena istnieje od 2012 roku, czyli już 8 rok. Wiek domeny zawsze wpływa na jej większą widoczność. Im starsza domena tym bardziej ją widać. Zwłaszcza jeśli wprowadzane są na niej zmiany.

Mniej niż 100 widocznych fraz zebrane w ciągu 8 lat to dobry wynik? Absolutnie nie. To wynik bardzo słaby.

Patrząc natomiast na ruch w całym badanym okresie, nie osiągnął on nigdy pułapu 1000 użytkowników na miesiąc. Średnio dochodził do około 200-300 wejść w miesiącu. Przypadku małych obiektów to może i całkiem zachęcające. Niestety problem leży gdzie indziej.

Strona stworzona z BookingSuite powstała w 2017 roku, od tego czasu ruch tylko raz przekroczył 500 osób miesięcznie. Średnio nie przekraczał 300 osób w ciągu miesiąca! Przed skorzystaniem z tego rozwiązania, strona generowała znacznie więcej odwiedzin! Tendencję spadkową widać aż nadto?

Co z optymalizacją stron wykonanych w ten sposób?

Strony WebDirect a optymalizacja

optymalizacja strony internetowej
Czynniki optymalizacyjne

Na stronie opisującej ich usługę przeczytać można, że są one zoptymalizowane pod kątem SEO. Tymczasem nie trzeba szczegółowej analizy, aby na przykładzie jednego z opisywanych wyżej obiektów pokazać, że to nieprawda i optymalizacja praktycznie nie istnieje. Widzisz to z resztą na przygotowanym przeze mnie screenie powyżej.

Wszystkie opisy i tytuły META są puste lub zduplikowane, zdjęcia są zupełnie nieopisane, z www wychodzi ponad 1700 linków dofollow (większość do Bookingu!), sama witryna waży blisko 13MB.

O istotności i samodzielnym wykonaniu optymalizacji możesz przeczytać w moim artykule jak samodzielnie wykonać audyt i SEO strony internetowej.

Czy trzeba mówić cokolwiek więcej, aby uznać WebDirect za rozwiązanie niegodne uwagi? To jednak nie koniec usług oferowanych przez holenderską firmę.

Darmowa wycena Twojej nowej strony

RateIntelligence, to tylko pobieżne porównania?

rateintelligence
RateIntelligence

16 czerwca 2016 roku Booking, w ramach BookingSuite, udostępnił globalne wydanie narzędzia RateIntelligence. Ma ono służyć do analizy cen własnych i konkurencji. W zamyśle pomaga tworzyć i operować stworzonymi planami cenowymi, ustalać stawki i przewidywać swoje ceny względem panujących i nadchodzących trendów. Zanim uznasz to za idealne rozwiązanie, pierwszy haczyk:

RateIntelligence stworzone zostało tylko dla obiektów mających 4 lub więcej pokoi. Wszelkie apartamenty z usługi raczej nie skorzystają.

Choć na samej stronie poświęconej usłudze opisano, że to świetne rozwiązanie dla hotelarzy chcących mieć wpływ na swoją politykę cenową, na oficjalnym, bookingowym forum usługi przeczytać można wątki mówiące wprost o tym, że zawiera ono mnóstwo błędów, źle pokazuje dane cenowe.

Opinie na forach

RateIntelligence na forach
Forum o RateIntelligence

Pomimo kontaktu z działem pomocy i zgłoszenia problemu, błędne wyliczenia stawek notowane są do dziś. W przytoczonym wątku rozwiązanie nie zostało podane. W jeszcze innym temacie natomiast użytkownicy piszą bez ogródek: To świetne narzędzie do obsługi rezerwacji na ostatnią chwilę i w małym przedziale czasowym, natomiast jeśli chodzi o planowanie w dalszej perspektywie – raczej nie działa jak powinno.

Opinie o produkcie dotyczą również ponownej weryfikacji. Pomimo, iż konto w Extranecie zostało zweryfikowane, aby skorzystać z narzędzia trzeba przejść weryfikację ponownie. Wielu hotelarzom to nie odpowiada, uważają to za mocno nieintuicyjne rozwiązanie.

Jedyny plus to brak opłat – narzędzie jest całkowicie darmowe. Co jednak z tego, skoro generuje sporo problemów przy korzystaniu. Bo owszem, możesz ustalić swoją konkurencję, ale nie każdy ma czas obserwować kto faktycznie może uchodzić za konkurenta. Sama analiza pod kątem podobnych cen w obiektach nie wystarczy i może nastręczyć więcej przeszkód niż pożytku.

Pełen marketing dla Twojego hotelu

Podsumowanie

Narzędzi w teorii ułatwiających hotelarzom życie, niderladzki gigant udostępnia całkiem sporo. Szkoda tylko, że nie koniecznie działają one tak jak powinny i w praktyce związane są z dodatkowymi opłatami i prowizjami aniżeli ze zwiększeniem bezpośrednich przychodów bez prowizji.

BookingSuite na pewno daje szereg potrzebnych rozwiązań w jednym miejscu – można jednak znaleźć mnóstwo innych rozwiązań dających znacznie lepsze efekty.

W mojej opinii znacznie lepszym pomysłem będzie skorzystanie z profesjonalnego marketingu i usług skrojonych na miarę, aniżeli podłączanie kolejnych kanałów sprzedaży do silnego już przecież pośrednika.

Wkrótce, w odrębnej publikacji opowiem również co nieco, na temat stworzonego przez nich modułu AppStore!

*wykorzystane materiały graficzne należą do BookingSuite

Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, jego publikacje pojawiają się w miesięcznikach Hotelarz i Biznes Hotel. Gdyby miał zostać detektywem śledziłby zmiany pozycji w wyszukiwarkach. Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.
Przeczytaj
RÓWNIEŻ
Strony internetowe dla hoteli – 7 punktów, dzięki którym zbudujesz idealną stronę dla swojego obiektu. - miniatura Strony internetowe dla hoteli – 7 punktów, dzięki którym zbudujesz idealną stronę dla swojego obiektu. Strony internetowe są idealnym źródłem rezerwacji bezpośrednich dla hoteli. Mówi się, że 52% podróżujących wchodzi na stronę hote...

Booking Optymalizator – usługa, dzięki której będziesz zarabiać więcej bez podnoszenia prowizji - miniatura Booking Optymalizator – usługa, dzięki której będziesz zarabiać więcej bez podnoszenia prowizji Większość hotelarzy, jak i turystów zna portal jakim jest Booking.com. Ma on za zadanie wspierać branżę turystyczną w pozyskiwani...

10 wskazówek dla hoteli w celu optymalizacji przychodów po COVID-19 - miniatura 10 wskazówek dla hoteli w celu optymalizacji przychodów po COVID-19 Branża hotelarska przeżywa trudne czasy. Istnieją jednak sposoby, dzięki którym Państwa hotel będzie mógł sprawnie funkcjonować w...

Jak założyć konto hotelu w Expedia Group - miniatura Jak założyć konto hotelu w Expedia Group Expedia Group to jedna z najważniejszych platform podróżnych na całym świecie, firma matka dla wielu popularnych ogólnoświatowych...

Zobacz jak działa Booking Optymalizator i zarabiaj w 2 tygodnie! - miniatura Zobacz jak działa Booking Optymalizator i zarabiaj w 2 tygodnie! Oferta na Booking.com nieustannie jest bardzo ważną częścią sprzedaży noclegów przez internet. Ważne jest, aby wizytówka była zop...

Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad! - miniatura Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad! Mam ogromną przyjemność porozmawiać dziś z Danką Szkup, właścicielką przepięknej Kolonii Mazurskiej. Prywatnie zakochana w mierko...