Działania marketingowe w hotelu – sezon niski.


działania marketingowe w hotelu sezon niski

Załóżmy, że mamy świetne warunki noclegowe, i nasi goście cudownie się u nas czują. Mamy dobrze zbudowaną cenowo ofertę oraz świetne pakiety. Jednak przychodzi taki czas w roku, że mimo szczerych chęci gości jest znacznie mniej, lub niemal wcale. Powodów może być bardzo wiele, i pewnie w przypadku każdego hotelu, powód może być nieco inny. Co zrobić, by chociaż trochę podbudować się w sezonie niskim? Jakie działania marketingowe w hotelu podjąć, aby lepiej zamortyzować sobie ten czas w roku?

Czym właściwie jest sezon niski?

Jest to taki okres w roku, kiedy turystów jest znacznie mniej. Oczywiście nie jest tak, że sezon niski jest zjawiskiem “sztywnym”. W innym terminie sezon niski będzie przypadać w górach, w innym nad morzem, a w jeszcze innym w centrum Polski. Dlatego właśnie nie ma złotej recepty na radzenie sobie z tym zjawiskiem. Pytanie podstawowe brzmi, czy hotelarze mogą zrobić coś, żeby sezon niski nie był tak bolesny? Moja odpowiedź brzmi: Zawsze!

Stwierdzenie “niski sezon” elektryzuje hotelarzy, większości nieuchronnie kojarzy się z niższymi zyskami, i mniejszą liczbą turystów. Inaczej sprawa wygląda dla drugiej strony. Dla turystów, jest to zdanie po którym, na twarzy pojawia się uśmiech. W głowie zapala się lampka z napisem “oszczędność!”. Jak w takim razie uszczęśliwić obie strony?

Co zrobić, aby hotelarze, lepiej przeszli sezon niski, natomiast turyści wiedzieli, że pobyt u nas właśnie w tym terminie, to świetny pomysł?

Jak przygotować się do sezonu niskiego?

Najważniejsza jest.. skrupulatna analiza. Nie chcemy przecież robić nic “na oko”. Warto prześledzić nasze działania z poprzednich sezonów niskich. Sprawdzić, które z nich przyniosły pożądane efekty, a które zupełnie się nie sprawdziły. Najczęściej stosowanym przez hotele rozwiązaniem jest drastyczne obniżanie cen.

Czy to dobre rozwiązanie? I tak, i nie. Źle, jeśli ceny są obniżane zupełnie bez pomysłu i wcześniej przemyślanej strategii. Dobrze natomiast, jeśli ceny obniżamy analizując działania konkurencji w okresie niskim. Dlaczego spoglądanie na konkurencję jest takie istotne? Z dwóch powodów.

Po pierwsze, pozwoli nam to ustalić takie stawki, które zniwelują nasze straty. Po drugie natomiast, da nam to bazę na kolejne lata, by móc lepiej radzić sobie z sezonem niskim w przyszłości. Niby banał, jednak wielu hotelarzy nie myśli, o tym co będzie dalej.

Jakie działania marketingowe w hotelu należy podjąć? Doceńmy stałych klientów.

Czas poza sezonem, to najlepszy moment na docenienie stałych gości naszego hotelu. Pokażmy im, że o nich pamiętamy. Wysyłajmy oferty specjalne i rabaty, to też pewna forma reklamy hotelu. Goście będą wiedzieć, że o nich pamiętamy, co z kolei wpłynie na budowę bazy stałych gości. Skoro mamy adresy mailowe ludzi, którzy nas odwiedzili, to znów mamy dobry powód, aby je odpowiednio wykorzystać.

Spersonalizowany newsletter, czy oferta dopasowana do oczekiwań, działa zupełnie inaczej, niż oferty wysyłane na chybił trafił. Trafiając w indywidualne potrzeby i oczekiwania, mamy większą szansę na zyskanie gościa.

Podobnie sytuacja się przedstawia jeśli chodzi o obecność w serwisach OTA, znajomość zasad współpracy z Booking to jedno, drugie to skuteczne działania w tym sektorze.

Atrakcyjne pakiety.

Niski sezon, poza oczywistymi obniżkami cen, i podejściem do stałych klientów powinien się charakteryzować kreatywnym podejściem hotelu. Łączenie przeróżnych pakietów ze sobą, tak, aby usługi kupowane razem były znacznie bardziej atrakcyjne, niż kupowane osobno. Jasną rzeczą jest, że czas poza sezonem wybija nam pewne argumenty z ręki.

Jasną rzeczą jest, że na przykład jesień, to czas kiedy człowiek szczególnie liczy na relaks. Znakomitym pomysłem są wszelkie oferty spa, czy pakiety odnowy. Pakiety jednak, niezależnie od tego czego mają dotyczyć, powinny wyróżniać nas na tle konkurencji.

Warto też, przestać się sztywno trzymać długości pobytu. Tak, aby to goście mogli sami wybrać, ile czasu chcą u nas spędzić. Bardziej elastyczne podejście do gościa, zwiększy szansę na jego pozyskanie.

Przygotuj się do sezonu niskiego.

Poszerzajmy horyzonty.

Jeśli klientów jest mniej, to po prostu trzeba docierać do nich z wielu stron. Czas poza sezonem jest szczególnie ważny przy poszerzaniu kanałów, przez które chcemy dotrzeć do gości. To czas wzmożonej aktywności w mediach społecznościowych i portalach rezerwacyjnych.

Czas, w którym powinniśmy przyjrzeć się naszej stronie internetowej. Aktualność zdjęć, ofert, czy po prostu czas na sprawdzenie, czy strona jest wystarczająco atrakcyjna i przystępna dla gości. Nadchodzący sezon niski, to moment, w którym aktualizacja swojej oferty jest wręcz wskazana. Zwrócimy większą uwagę na siebie, zadziała też zwykła ludzka ciekawość. Zwłaszcza jeśli ktoś nas wcześniej odwiedził. Będzie po prostu ciekaw, co uległo zmianie. Od nas zależy, czy będzie zadowolony.

Poświęćmy czas w sezonie niskim, na szkolenia swoje i pracowników. Wdrożenie nowych pomysłów i rozwiązań, czy po prostu odświeżenie naszego hotelu. Warto podejść do tego z dużą uwagą. Wszelki czas i środki, które poświęcimy by usprawnić swoją pracę, zaprocentuje w sezonie wysokim. To z kolei, wyższe zyski, a przecież tego właśnie chcemy.


Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - pomoc hotelarzom! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.






przeczytaj
również
BS Engine – Poznaj silnik rezerwacyjny Booking Solutions! - miniatura BS Engine – Poznaj silnik rezerwacyjny Booking Solutions!
Już jest! Przedstawiam Ci nasz autorski silnik rezerwacyjny. Przed Tobą – BS Engine! Twoje osobiste narzędzie do zwiększania sprzedaży bezp...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad! - miniatura Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad!
Mam ogromną przyjemność porozmawiać dziś z Danką Szkup, właścicielką przepięknej Kolonii Mazurskiej. Prywatnie zakochana w mierkowskim lesi...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Sprzedażowe strony internetowe dla hoteli, czyli jakie? - miniatura Sprzedażowe strony internetowe dla hoteli, czyli jakie?
Rynek hotelarski w Polsce rośnie jak na drożdżach a znakomita większość rezerwacji odbywa się dziś online. Zobacz jak powinny wyglądać nowo...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Wizytówka w Google Maps i Hotel Search – nowe udogodnienia! - miniatura Wizytówka w Google Maps i Hotel Search – nowe udogodnienia!
Google w związku z dużym postawieniem na swoje narzędzie Hotel Search, mocno przebudowuje swoje dotychczasowe usługi. Głównym elementem maj...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Kampanie brandowe w Google Ads – badania marketingowe - miniatura Kampanie brandowe w Google Ads – badania marketingowe
Przygotowaliśmy badania marketingowe dotyczące ochrony marki w Google Ads, sprawdźmy więc jak w roku 2019 podchodzą hotelarze do prezentowa...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Angels Home, pełna strategia marketingowa - miniatura Angels Home, pełna strategia marketingowa
Budowa pełnej strategii marketingowej dla obiektów z branży hotelarskiej to nie lada wyzwanie. W tym konkretnym przypadku mówimy o dwóch ek...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Marka hotelu dziś znaczy więcej niż kiedykolwiek - miniatura Marka hotelu dziś znaczy więcej niż kiedykolwiek
Lato w pełni i mnóstwo hoteli ma teraz stuprocentowe obłożenie. Mogę się z Tobą założyć, że pierwszymi obiektami zapełniającymi się do gran...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


bookingsolutions.pl