Działania marketingowe w hotelu – sezon niski.


działania marketingowe w hotelu sezon niski

Załóżmy, że mamy świetne warunki noclegowe, i nasi goście cudownie się u nas czują. Mamy dobrze zbudowaną cenowo ofertę oraz świetne pakiety. Jednak przychodzi taki czas w roku, że mimo szczerych chęci gości jest znacznie mniej, lub niemal wcale. Powodów może być bardzo wiele, i pewnie w przypadku każdego hotelu, powód może być nieco inny. Co zrobić, by chociaż trochę podbudować się w sezonie niskim? Jakie działania marketingowe w hotelu podjąć, aby lepiej zamortyzować sobie ten czas w roku?

Czym właściwie jest sezon niski?

Jest to taki okres w roku, kiedy turystów jest znacznie mniej. Oczywiście nie jest tak, że sezon niski jest zjawiskiem “sztywnym”. W innym terminie sezon niski będzie przypadać w górach, w innym nad morzem, a w jeszcze innym w centrum Polski. Dlatego właśnie nie ma złotej recepty na radzenie sobie z tym zjawiskiem. Pytanie podstawowe brzmi, czy hotelarze mogą zrobić coś, żeby sezon niski nie był tak bolesny? Moja odpowiedź brzmi: Zawsze!

Stwierdzenie “niski sezon” elektryzuje hotelarzy, większości nieuchronnie kojarzy się z niższymi zyskami, i mniejszą liczbą turystów. Inaczej sprawa wygląda dla drugiej strony. Dla turystów, jest to zdanie po którym, na twarzy pojawia się uśmiech. W głowie zapala się lampka z napisem “oszczędność!”. Jak w takim razie uszczęśliwić obie strony?

Co zrobić, aby hotelarze, lepiej przeszli sezon niski, natomiast turyści wiedzieli, że pobyt u nas właśnie w tym terminie, to świetny pomysł?

Jak przygotować się do sezonu niskiego?

Najważniejsza jest.. skrupulatna analiza. Nie chcemy przecież robić nic “na oko”. Warto prześledzić nasze działania z poprzednich sezonów niskich. Sprawdzić, które z nich przyniosły pożądane efekty, a które zupełnie się nie sprawdziły. Najczęściej stosowanym przez hotele rozwiązaniem jest drastyczne obniżanie cen.

Czy to dobre rozwiązanie? I tak, i nie. Źle, jeśli ceny są obniżane zupełnie bez pomysłu i wcześniej przemyślanej strategii. Dobrze natomiast, jeśli ceny obniżamy analizując działania konkurencji w okresie niskim. Dlaczego spoglądanie na konkurencję jest takie istotne? Z dwóch powodów.

Po pierwsze, pozwoli nam to ustalić takie stawki, które zniwelują nasze straty. Po drugie natomiast, da nam to bazę na kolejne lata, by móc lepiej radzić sobie z sezonem niskim w przyszłości. Niby banał, jednak wielu hotelarzy nie myśli, o tym co będzie dalej.

Jakie działania marketingowe w hotelu należy podjąć? Doceńmy stałych klientów.

Czas poza sezonem, to najlepszy moment na docenienie stałych gości naszego hotelu. Pokażmy im, że o nich pamiętamy. Wysyłajmy oferty specjalne i rabaty, to też pewna forma reklamy hotelu. Goście będą wiedzieć, że o nich pamiętamy, co z kolei wpłynie na budowę bazy stałych gości. Skoro mamy adresy mailowe ludzi, którzy nas odwiedzili, to znów mamy dobry powód, aby je odpowiednio wykorzystać.

Spersonalizowany newsletter, czy oferta dopasowana do oczekiwań, działa zupełnie inaczej, niż oferty wysyłane na chybił trafił. Trafiając w indywidualne potrzeby i oczekiwania, mamy większą szansę na zyskanie gościa.

Podobnie sytuacja się przedstawia jeśli chodzi o obecność w serwisach OTA, znajomość zasad współpracy z Booking to jedno, drugie to skuteczne działania w tym sektorze.

Atrakcyjne pakiety.

Niski sezon, poza oczywistymi obniżkami cen, i podejściem do stałych klientów powinien się charakteryzować kreatywnym podejściem hotelu. Łączenie przeróżnych pakietów ze sobą, tak, aby usługi kupowane razem były znacznie bardziej atrakcyjne, niż kupowane osobno. Jasną rzeczą jest, że czas poza sezonem wybija nam pewne argumenty z ręki.

Jasną rzeczą jest, że na przykład jesień, to czas kiedy człowiek szczególnie liczy na relaks. Znakomitym pomysłem są wszelkie oferty spa, czy pakiety odnowy. Pakiety jednak, niezależnie od tego czego mają dotyczyć, powinny wyróżniać nas na tle konkurencji.

Warto też, przestać się sztywno trzymać długości pobytu. Tak, aby to goście mogli sami wybrać, ile czasu chcą u nas spędzić. Bardziej elastyczne podejście do gościa, zwiększy szansę na jego pozyskanie.

Przygotuj się do sezonu niskiego.

Poszerzajmy horyzonty.

Jeśli klientów jest mniej, to po prostu trzeba docierać do nich z wielu stron. Czas poza sezonem jest szczególnie ważny przy poszerzaniu kanałów, przez które chcemy dotrzeć do gości. To czas wzmożonej aktywności w mediach społecznościowych i portalach rezerwacyjnych.

Czas, w którym powinniśmy przyjrzeć się naszej stronie internetowej. Aktualność zdjęć, ofert, czy po prostu czas na sprawdzenie, czy strona jest wystarczająco atrakcyjna i przystępna dla gości. Nadchodzący sezon niski, to moment, w którym aktualizacja swojej oferty jest wręcz wskazana. Zwrócimy większą uwagę na siebie, zadziała też zwykła ludzka ciekawość. Zwłaszcza jeśli ktoś nas wcześniej odwiedził. Będzie po prostu ciekaw, co uległo zmianie. Od nas zależy, czy będzie zadowolony.

Poświęćmy czas w sezonie niskim, na szkolenia swoje i pracowników. Wdrożenie nowych pomysłów i rozwiązań, czy po prostu odświeżenie naszego hotelu. Warto podejść do tego z dużą uwagą. Wszelki czas i środki, które poświęcimy by usprawnić swoją pracę, zaprocentuje w sezonie wysokim. To z kolei, wyższe zyski, a przecież tego właśnie chcemy.


Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - pomoc hotelarzom! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.






przeczytaj
również
Moja Firma w Google Maps, obserwujemy statystyki - miniatura Moja Firma w Google Maps, obserwujemy statystyki
Na pewno zadawałeś sobie kiedyś pytanie "co daje mi wizytówka na mapach Google?" Zajrzyjmy do statystyk i przekonajmy się! Wiesz już, jak z...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Wizytówka Google Moja Firma, weryfikacja - miniatura Wizytówka Google Moja Firma, weryfikacja
W moim ostatnim artykule dowiedziałeś się jak założyć wizytówkę Google Moja Firma. Pewnie sam zauważyłeś, że wcale nie trwa to pięć minut i...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Wizytówka Google Moja Firma, jak założyć - miniatura Wizytówka Google Moja Firma, jak założyć
Widoczność w internecie jest niezwykle istotna w każdej branży, hotelarstwo nie jest tu żadnym wyjątkiem. Jednym ze sposobów na zwiększenie...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


TripAdvisor, co to jest i jak dodać obiekt? - miniatura TripAdvisor, co to jest i jak dodać obiekt?
Mam przeczucie graniczące z pewnością, że o TripAdvisor słyszał niemal każdy. Tobie zapewne ta nazwa również nie jest obca. Mnóstwo ludzi z...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


HolidayCheck i Zoover, czyli popularne portale wakacyjne - miniatura HolidayCheck i Zoover, czyli popularne portale wakacyjne
Zoover jest jednym z elementów składających się na Holiday Check Group AG*. Jaka jest rola obu tych serwisów? Skupiają opinie, oceny, zdjęc...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


HRS Deals, jak wyglądają oferty specjalne? - miniatura HRS Deals, jak wyglądają oferty specjalne?
W ostatnich latach na rynku powstało mnóstwo portali rezerwacyjnych. Nie ma w tym nic dziwnego, bo rezerwacji szuka każdy. Od pojedynczych ...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Opinie o hotelach. Czy wciąż są ważne? - miniatura Opinie o hotelach. Czy wciąż są ważne?
Opinie o hotelach mogą się zmieniać, zarządy, właściciele, wystrój. Jedna rzecz natomiast się nie zmienia. Jeśli hotel ma zbyt wiele negaty...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


bookingsolutions.pl