Działania marketingowe w hotelu – sezon niski.


działania marketingowe w hotelu sezon niski

Załóżmy, że mamy świetne warunki noclegowe, i nasi goście cudownie się u nas czują. Mamy dobrze zbudowaną cenowo ofertę oraz świetne pakiety. Jednak przychodzi taki czas w roku, że mimo szczerych chęci gości jest znacznie mniej, lub niemal wcale. Powodów może być bardzo wiele, i pewnie w przypadku każdego hotelu, powód może być nieco inny. Co zrobić, by chociaż trochę podbudować się w sezonie niskim? Jakie działania marketingowe w hotelu podjąć, aby lepiej zamortyzować sobie ten czas w roku?

Czym właściwie jest sezon niski?

Jest to taki okres w roku, kiedy turystów jest znacznie mniej. Oczywiście nie jest tak, że sezon niski jest zjawiskiem “sztywnym”. W innym terminie sezon niski będzie przypadać w górach, w innym nad morzem, a w jeszcze innym w centrum Polski. Dlatego właśnie nie ma złotej recepty na radzenie sobie z tym zjawiskiem. Pytanie podstawowe brzmi, czy hotelarze mogą zrobić coś, żeby sezon niski nie był tak bolesny? Moja odpowiedź brzmi: Zawsze! Stwierdzenie “niski sezon” elektryzuje hotelarzy, większości nieuchronnie kojarzy się z niższymi zyskami, i mniejszą liczbą turystów. Inaczej sprawa wygląda dla drugiej strony. Dla turystów, jest to zdanie po którym, na twarzy pojawia się uśmiech. W głowie zapala się lampka z napisem “oszczędność!”. Jak w takim razie uszczęśliwić obie strony? Co zrobić, aby hotelarze, lepiej przeszli sezon niski, natomiast turyści wiedzieli, że pobyt u nas właśnie w tym terminie, to świetny pomysł?

Jak przygotować się do sezonu niskiego?

Najważniejsza jest.. skrupulatna analiza. Nie chcemy przecież robić nic “na oko”. Warto prześledzić nasze działania z poprzednich sezonów niskich. Sprawdzić, które z nich przyniosły pożądane efekty, a które zupełnie się nie sprawdziły. Najczęściej stosowanym przez hotele rozwiązaniem jest drastyczne obniżanie cen. Czy to dobre rozwiązanie? I tak, i nie. Źle, jeśli ceny są obniżane zupełnie bez pomysłu i wcześniej przemyślanej strategii. Dobrze natomiast, jeśli ceny obniżamy analizując działania konkurencji w okresie niskim. Dlaczego spoglądanie na konkurencję jest takie istotne? Z dwóch powodów. Po pierwsze, pozwoli nam to ustalić takie stawki, które zniwelują nasze straty. Po drugie natomiast, da nam to bazę na kolejne lata, by móc lepiej radzić sobie z sezonem niskim w przyszłości. Niby banał, jednak wielu hotelarzy nie myśli, o tym co będzie dalej.

Jakie działania marketingowe w hotelu należy podjąć? Doceńmy stałych klientów.

Czas poza sezonem, to najlepszy moment na docenienie stałych gości naszego hotelu. Pokażmy im, że o nich pamiętamy. Wysyłajmy oferty specjalne i rabaty, to też pewna forma reklamy hotelu. Goście będą wiedzieć, że o nich pamiętamy, co z kolei wpłynie na budowę bazy stałych gości. Skoro mamy adresy mailowe ludzi, którzy nas odwiedzili, to znów mamy dobry powód, aby je odpowiednio wykorzystać. Spersonalizowany newsletter, czy oferta dopasowana do oczekiwań, działa zupełnie inaczej, niż oferty wysyłane na chybił trafił. Trafiając w indywidualne potrzeby i oczekiwania, mamy większą szansę na zyskanie gościa.

Atrakcyjne pakiety.

Niski sezon, poza oczywistymi obniżkami cen, i podejściem do stałych klientów powinien się charakteryzować kreatywnym podejściem hotelu. Łączenie przeróżnych pakietów ze sobą, tak, aby usługi kupowane razem były znacznie bardziej atrakcyjne, niż kupowane osobno. Jasną rzeczą jest, że czas poza sezonem wybija nam pewne argumenty z ręki. Jasną rzeczą jest, że na przykład jesień, to czas kiedy człowiek szczególnie liczy na relaks. Znakomitym pomysłem są wszelkie oferty spa, czy pakiety odnowy. Pakiety jednak, niezależnie od tego czego mają dotyczyć, powinny wyróżniać nas na tle konkurencji. Warto też, przestać się sztywno trzymać długości pobytu. Tak, aby to goście mogli sami wybrać, ile czasu chcą u nas spędzić. Bardziej elastyczne podejście do gościa, zwiększy szansę na jego pozyskanie. Przygotuj się do sezonu niskiego.

Poszerzajmy horyzonty.

Jeśli klientów jest mniej, to po prostu trzeba docierać do nich z wielu stron. Czas poza sezonem jest szczególnie ważny przy poszerzaniu kanałów, przez które chcemy dotrzeć do gości. To czas wzmożonej aktywności w mediach społecznościowych i portalach rezerwacyjnych. Czas, w którym powinniśmy przyjrzeć się naszej stronie internetowej. Aktualność zdjęć, ofert, czy po prostu czas na sprawdzenie, czy strona jest wystarczająco atrakcyjna i przystępna dla gości. Nadchodzący sezon niski, to moment, w którym aktualizacja swojej oferty jest wręcz wskazana. Zwrócimy większą uwagę na siebie, zadziała też zwykła ludzka ciekawość. Zwłaszcza jeśli ktoś nas wcześniej odwiedził. Będzie po prostu ciekaw, co uległo zmianie. Od nas zależy, czy będzie zadowolony. Poświęćmy czas w sezonie niskim, na szkolenia swoje i pracowników. Wdrożenie nowych pomysłów i rozwiązań, czy po prostu odświeżenie naszego hotelu. Warto podejść do tego z dużą uwagą. Wszelki czas i środki, które poświęcimy by usprawnić swoją pracę, zaprocentuje w sezonie wysokim. To z kolei, wyższe zyski, a przecież tego właśnie chcemy.
Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - pomoc hotelarzom! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.






przeczytaj
również
Hotel marketing w internecie. Facebook 2018 - miniatura Hotel marketing w internecie. Facebook 2018
Mamy już niemal dwa miesiące nowego roku za sobą, co więc zmienia się w kontekście internetowego hotel marketingu? Weźmy pod lupę zmiany na...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Maj 2018 – Nadchodzi RODO! Zmiany w ochronie danych osobowych w hotelu! - miniatura Maj 2018 – Nadchodzi RODO! Zmiany w ochronie danych osobowych w hotelu!
W Maju 2018, branżę hotelarską czekają zmiany związane z ochroną danych osobowych w obiektach hotelowych. Sprawdź co przyniesie RODO i dlac...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Booking – oferty bezzwrotne, a wzrost zysków. - miniatura Booking – oferty bezzwrotne, a wzrost zysków.
Pamiętasz poprzedni artykuł, w którym napisałem o tym, jak założyć wizytówkę na Bookingu? Jeśli nie, to zapraszam do zapoznania się z nim, ...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Booking Extranet – Zacznijmy od początku! - miniatura Booking Extranet – Zacznijmy od początku!
Booking jest wszędzie, i niemal każdy na tym konkretnym OTA jest. Nieważne, czy hotel znajduje się w Zakopanem, w Kołobrzegu, czy w Afryce,...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Hotel Trivago. Co serwis oferuje hotelom? - miniatura Hotel Trivago. Co serwis oferuje hotelom?
Moda na wyszukiwanie noclegów w meta wyszukiwarkach trwa już od dłuższego czasu. Poszukując noclegu, ludzie chętnie z tego korzystają, bo j...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Booking zasady współpracy. - miniatura Booking zasady współpracy.
Zgodnie z tym, co sam Booking podaje na swojej stronie, udostępniają możliwość rezerwacji blisko 1,5 miliona obiektów noclegowych. Łatwo wi...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Strategia hotelu. Dlaczego warto szkolić recepcję? - miniatura Strategia hotelu. Dlaczego warto szkolić recepcję?
Celem obiektu hotelowego jest sprzedaż, co do tego raczej nikt nie ma większych wątpliwości. Niezależnie, czy mówimy tu o sprzedaży bezpośr...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


bookingsolutions.pl