Ekologicznie i ekonomicznie w obiektach hotelowych – 5 skutecznych rozwiązań

W branży hotelarskiej nieustannie próbuje się zachować ciągły balans pomiędzy elegancją, dbałością o wysoki poziom komfortu, a innowacyjnością i troską o środowisko naturalne, co jest nie lada wyzwaniem. Jak funkcjonować komfortowo, a zarazem ekologicznie?
Chcąc realizować w swoim obiekcie założenia zrównoważonego rozwoju, należy zacząć od identyfikacji szkodliwych czynników i doboru najlepszych narzędzi do ich wyeliminowania. Całość powinna zostać wdrożona w sposób zaplanowany i wielopłaszczyznowy, przynoszący korzyści dla każdej ze stron.
Badania przeprowadzone w 2021 roku wskazały, że ponad 70% Gości chętniej decyduje się na dokonanie rezerwacji w obiektach stosujących proekologiczne rozwiązania. Społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome w zakresie ekologii i nie omija to również branży hotelarskiej, od której coraz częściej wymaga się by funkcjonowała bardziej ekologicznie. Wiele obiektów na stałe w swoją politykę firmy wpisuje działania na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, podkreślając swoje zaangażowanie w troskę o dobro planety.
Ekologicznie w hotelu – oszczędność wody
Oszczędzanie wody to nie jest wyłącznie wymysł ekologów. Obecnie to już konieczność podyktowana malejącymi zasobami wody na świecie, ale także bardzo duża oszczędność dla właścicieli obiektów, na opłatach za wodę i ścieki, które niestety w Polsce stale rosną.
Najczęściej stosowane rozwiązania w hotelach to przede wszystkim elementy dotyczące wyposażenia łazienek. Perlatory w kranach, prysznice oszczędzające wodę, ekologiczne (biodegradowalne) środki czystości, czy ograniczenie codziennej wymiany ręczników. Pozornie tak niewielkie zmiany, w skali roku mogą przynieść wymierne korzyści zarówno pod kątem oszczędności finansowych jak i proekologicznego funkcjonowania obiektu.
Profesjonalne ekologicznie i wodooszczędnie zaprojektowane urządzenia nie obniżają komfortu kąpieli czy używania umywalki, a wręcz często go podwyższają. Oprócz finansowych korzyści, zastosowanie tego systemu pozwala na
- ograniczenie ilości wody odprowadzanej z brodzika
- łatwiejsza wentylacja łazienki – mniejsza ilość wody to mniejsza ilość pary
- zredukowanie „zalań” łazienek

Ekologicznie w hotelu – oszczędność prądu
Kolejnym łatwym do wprowadzenia pomysłem jest ograniczenie zużycia energii. Wymiana oświetlenia na wersję LED , pozwala na oszczędność nawet 75% energii. W częściach wspólnych warto zamontować czujniki, które uruchomią światło w momencie zarejestrowania ruchu. Wdrożenie tego typu rozwiązań może skutkować oszczędnością energii nawet do 50-60%.
W obiektach posiadających karty wejściowe do pokoi/apartamentów, już niemalże standardem jest połączenie elektronicznego zamku hotelowego z załączeniem energii w pokoju. Oszczędności przy zastosowaniu tego rozwiązania sięgają 20%.
Ekologicznie w hotelu – redukcja plastiku
Ale bycie eko to nie tylko prąd i woda. Innym istotnym działaniem jakie powinien zastosować obiekt jest redukcja plastiku. Od kilku lat obserwuje się tendencję do rezygnacji z miniaturowych kosmetyków dla Gości, na rzecz dozowników uzupełnianych przez obsługę. Plastikowe butelki z wodą coraz częściej zostają zastąpione szklanymi karafkami, a w obiektach z ofertą gastronomiczną również pojemniki plastikowe i sztućce jednorazowe wymieniane są na np. bambusowe czy tekturowe.
Plastikowe materiały promocyjne warto zamienić na materiały papierowe pochodzące z recyklingu. Ciekawym i dobrze prosperującym materiałem reklamowym są torby płócienne z logo hotelu. To świetna reklama, która zostanie z Twoim Gościem na dłużej i będzie bardziej zauważalna dla innych osób – niż np. plastikowy długopis, który zazwyczaj wyposażony jest w krótki wkład i ostatecznie kończy swój żywot w koszu na śmieci.
Ekologicznie w hotelu – oszczędność papieru
Obiekty hotelowe zwracają również uwagę na redukcję zużycia papieru i wszelkiego rodzaju wydruków w swoich recepcjach. Nikogo już nie dziwi faktura w formie elektronicznej, więc dlaczego by nie przesyłać Gościom regulaminu obiektu, informatora i instrukcji zameldowania w formie online.
Indywidualnie wygenerowany kod QR przekierowujący Gościa do landing page z najważniejszymi informacjami to łatwe w obsłudze i aktualizacji, a zarazem niezużywające się rozwiązanie. Za pośrednictwem takiego narzędzia hotel ma dodatkowo możliwość zaprezentowania się jako nowoczesny i rozwijający się obiekt.
Ekologicznie w hotelu – zero waste
Wdrażając politykę zero waste w restauracji hotelowej, należy działać dwutorowo. Po pierwsze od strony kuchni i planowania, po drugie od strony Gościa i jego edukacji w tym zakresie.
Zachowanie pełnego bufetu do ostatniego Gościa na śniadaniu nie jest właściwą drogą. Jeśli kuchnia przygotuje za dużo jedzenia do bufetu, to większość trafi do utylizacji. Jak ugościć miłośników późniejszych śniadań? Tutaj niezbędna jest komunikacja obsługi i Gości. Jeśli personel pod koniec śniadania zauważy zawiedzionego ilością dostępnego śniadania – Gościa, powinien zapytać na co miałby ochotę i zaproponować przygotowanie np. świeżej jajecznicy. Lepiej jest przecież przygotować jedną porcję dla konkretnej osoby, niż całą miskę, nie wiedząc czy ostatni Gość tak naprawdę będzie miał na nią ochotę.
Racjonalne planowanie zakupów, krótkie menu i indywidualne dopasowanie do sytuacji to klucz do redukcji marnotrawienia jedzenia w hotelowej restauracji. Trzeba również obserwować zachowania konsumentów. Jeśli znaczna część z nich pozostawia na swoich talerzach duże ilości niedojedzonego posiłku, tzn. ze porcje prawdopodobnie są zbyt duże i warto rozważyć zredukowanie ich wielkości.

Ekologicznie w hotelu – edukacja Gości
Działaniem uzupełniającym i niezbędnym do wprowadzenia nowych rozwiązań, by obiekt funkcjonował ekonomicznie i ekologicznie, jest wdrożenie Gości. Zanim obiekt rozpocznie swoje proekologiczne działania, warto informować o nadchodzących zmianach np. w social mediach. Dobrze obrana strategia i komunikacja pozwoli na uniknięcie posądzenia o greenwashing (czyli ekościemę).
Jeśli znienacka i bez informacji dla potencjalnych Gości obiekt wprowadzi zmiany, mogą czuć się zaskoczeni. Dlatego tak ważne jest traktowanie tematu całościowo i szeroko Poinformuj Gości na stronie internetowej, dołącz wiadomość na temat ekologicznych rozwiązań w hotelu do rezerwacji itd.
Inwestowanie w zrównoważony rozwój opłaca się zarówno w krótkiej perspektywie, dzięki ograniczaniu kosztów wody, energii i żywności. A w dłuższej perspektywie ma znaczenie dla tworzenia lepszego świata. Funkcjonując ekologicznie i ekonomicznie dbasz nie tylko o siebie ale i o innych.
Jeśli potrzebujesz wsparcia marketingowego w zakresie spójnej komunikacji dotyczącej wdrożonych w obiekcie proekologicznych rozwiązaniach – umów się na konsultację z naszym doradcą ds. marketingu i zapytaj o dostępne możliwości.
Poznaj Booking Solutions
Zobacz nasz Fanpage