Gwiazdki hotelowe, hotel i motel 2 gwiazdkowy, wymagania


kategoryzacja hoteli i moteli dwugwiazdkowych

W lutym tego roku, pisałem na temat wymagań, jakie spełnić muszą hotele i motele, chcąc uzyskać kategoryzację jednogwiazdkową. Czas sprawdzić, jak przygotować się na otrzymanie dwóch gwiazdek – zapraszam do lektury!

Podstawowe informacje

Chcąc usystematyzować wiedzę zechcę odesłać Cię do artykułu zawierającego podstawowe informacje, czyli kategoryzacja i zaszeregowanie obiektów noclegowych, znajdziesz tam garść istotnych wiadomości – jakie obiekty rozróżniamy, jakie są ich kategorie, gdzie się zgłosić oraz co należy przygotować, aby przejść proces kategoryzacji szybko i bezboleśnie.

Zamieszczam Ci również link z niezbędną wiedzą do kategoryzacji motelu i hotelu jednogwiazdkowego. Zachęcam do zapoznania się z obiema pozycjami, pozwolą Ci poznać podstawy i dzięki temu potem łatwiej przejść przez proces uzyskania wyższych kategorii lub też start już z wyższą kategorią.

Dla przypomnienia, powiedzmy sobie jeszcze raz, jakie akty prawne regulują kategoryzowanie usług hotelarskich:

  • Ustawa, z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych,
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy, z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Z najbardziej istotnych spraw, o których należy pamiętać to fakt iż przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich należy uzyskać zaszeregowanie, spełnić wymagania sanitarne i przeciwpożarowe oraz wszystkie inne określone odrębnymi przepisami.

Urządzenia i zewnętrzne elementy zagospodarowania

Tutaj zaskoczenia nie ma, elementy są niemal identyczne jak w przypadku obiektów z jedną gwiazdką. Niezbędne jest więc:

  • Zewnętrze, bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chroniące przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz,
  • Utwardzona nawierzchnia dojazdu, oświetlenie terenu, należyte utrzymanie zielenie, oddzielenie części gospodarczej od ogólnodostępnej,
  • Miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu,
  • Poza miejską zabudową parking lub miejsca postojowe (tylko hotel),
  • Strzeżony parking lub garaż (motel)

Urządzenia i instalacje techniczne,

Sprawa kształtuje się tutaj niemal identycznie jak w przypadku obiektów z jedną gwiazdką:

  • Wentylacja mechaniczna, grawitacyjna (nie dotyczy obiektów, co do których przepisy nie regulowały takiego wymagania w momencie kategoryzacji) – mówiąc prościej, jeśli w momencie uzyskiwania kategorii, w przepisach nie widniały takie wymagania, obiekt nie musi przechodzić przebudowy,
  • Wentylacja mechaniczna i wyciągowa (dla 1 i 2 gwiazdek dopuszcza się wentylację grawitacyjną przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą wodę),
  • Ogrzewanie w całym obiekcie lub części nieklimatyzowanej,
  • Instalacja sanitarna (ciepła i zimna woda całą dobę),
  • Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń,
  • Telefon i faks dostępny w recepcji,
  • Dostęp do internetu w jednostkach mieszkalnych – nowość względem 1 gwiazdki,
  • Instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych i telewizyjnych,
  • Windy lub schody ruchome powyżej czwartej kondygnacji,

Hotele i motele dwugwiazdkowe do 50 jednostek mieszkalnych powinny posiadać hall recepcyjny o metrażu 20 m2, powyżej 50 j.m. doliczasz 0,2 m2, na każdą jednostkę. Mamy tutaj różnicę o 10 m2 do 50 jednostek i 0,2 m2 powyżej 50 j.m, w górę względem jednej gwiazdki.

Strefa ogólnodostępna – zespół higieniczno-sanitarny,

Wspominałem w artykule dotyczącym kategorii jednogwiazdkowej, że wymagania dla ogólnodostępnej są identyczne dla wszystkich stopni kategoryzacji. Dla przypomnienia oto minimalne wyposażenie:

  • Umywalki (blat lub półka),
  • Lustro nad każdą umywalką (górne lub boczne oświetlenie),
  • Dozownik na mydło,
  • Pojemniki (papier, odpady),
  • Suszarka lub ręczniki do rąk,
  • WC (obiekty jedno i dwugwiazdkowe nie muszą mieć wydzielonych stref z podziałem na płci),
  • Pisuary w męskich toaletach

Motel i hotel dwugwiazdkowy, metraż i wyposażenie – strefa mieszkalna

metraż hotele i motele dwugwiazdkowe kategoryzacja
metraż pokojów, hotele i motele dwugwiazdkowe

Na grafice powyżej opisałem, jaki jest wymagany metraż poszczególnych pokojów w hotelach i motelach dwugwiazdkowych, tutaj opis:

  • Jednoosobowy – 9 m2,
  • Dwuosobowy – 12 m2,
  • Trzyosobowy – 15 m2,
  • Czteroosobowy – 18 m2,
  • Powyżej czterech osób to powierzchnia pokoju 4-osobowego + 4,5 m2, na każdą dodatkową osobę.

Wyposażenie jednostki mieszkalnej

Wymagania co do umeblowania strefy mieszkalnej w obiektach dwugwiazdkowych jest podobne jak w jednogwiazdkowych, mianowicie dopuszczalne są meble wielofunkcyjne z wyjątkiem łóżek. Wyposażenie wygląda następująco:

  • Łóżko jednoosobowe (wymiary min. 90×200 cm),
  • Łóżko dwuosobowe (wymiary min. 140×200 cm),
  • Półka lub stolik nocny przy miejscu do spania,
  • Wnęka (min. 3 wieszaki os.),
  • Stół albo biurko,
  • Krzesło, meble do siedzenia (min. 2 / pokój),
  • Lustro,
  • Wieszak na okrycia wierzchnie,
  • Bagażnik (nowość w porównaniu z obiektami 1-gwiazdkowymi)

Wyposażenie uzupełniające, oświetlenie

Tutaj różnic względem kategorii pierwszej nie ma, ale dla usystematyzowania zobacz, co musisz posiadać u siebie:

  • Lampka nocna przy miejscu do spania (umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej),
  • Ogólne oświetlenie,
  • Dywanik (przy łóżku),
  • Firany, żaluzje, rolety przepuszczające światło (tylko w przypadku hotelu),
  • Informacje na temat bezpieczeństwa i usług,
  • Pokoje dla palących muszą posiadać popielniczkę
  • Niepalny kosz na śmieci, (pokoje bez cz. sanitarnej).
  • Dostęp do gniazdka elektrycznego (min. 1),
  • Instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych (nowość względem niższej kategorii).

Łazienki w pokojach – wyposażenie

Podstawowe wyposażenie, jakie znaleźć się musi w każdej łazience, w strefie mieszkalnej:

  • Wanna + bateria i natrysk/kabina natryskowa,
  • Osłona wanny lub natrysku (nowość względem niższych kategorii)
  • Umywalka (blat / półka) (oświetlenie bok / góra),
  • WC,
  • Pojemniki na mydło i papier, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty (wanna, natrysk),
  • Lustro (oświetlenie góra / bok),
  • Uniwersalne gniazdo elek. z osłoną,
  • Kosz (niepalny/trudno palny),
  • Mydło / dozownik,
  • Szklanka / kubek jednorazowy,
  • Torba higieniczna,

Procentowy udział pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym wynosi zarówno w hotelach jak i motelach dwugwiazdkowych 50%.

Przypominam, iż obiekty nowo budowane muszą mieć pełny węzeł sanitarny we wszystkich pokojach.

Część ogólnodostępna – wyposażenie sanitarne

hotel i motel 2 gwiazdkowy wymagania sanitariat
część ogólnodostępna – sanitariat

Mamy drobne różnice względem pierwszej kategorii, na grafice powyżej rozpisałem ile osób przypada na jedno urządzenie sanitarne w części ogólnodostępnej (rozpisałem również niżej):

  • Umywalka z blatem/półką (5),
  • Wanna z baterią i prysznicem/kabina natryskowa (10),
  • WC z umywalkami (minimum jeden osobny z podziałem na płci) (15).

Dodatkowe, wymagane wyposażenie stref ogólnych, obiektów 2-gwiazdkowych:

  • Lustro,
  • Dozownik na mydło
  • Suszarka / ręczniki jednorazowe do rąk,
  • Niepalny / Trudnopalny kosz,
  • Wieszaki.

Usługi podstawowe i uzupełniające

Różnicy co do usług w porównaniu do jednej gwiazdki również nie ma zbyt wielkiej, natomiast lista wymaganych elementów jest dosyć spora więc warto się z nią zapoznać, i zadbać o wszystkie elementy u siebie:

  • Gorące napoje przez całą dobę (automaty bądź recepcja),
  • Budzenie na życzenie
  • Przechowalnia bagażu (zarówno przed i po zwolnieniu pokoju, przechowalnia przedmiotów wartościowych 24 godziny na dobę),
  • Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach, apteczka, pomoc przedlekarska (szkolenie personelu recepcji), pomoc przedlekarska (wezwanie),
  • Usługi Gastronomiczne – śniadania,
  • Aperitif-bar / bar kawowy (pojawia się przy dwóch gwiazdkach),
  • TV (w przestrzeni ogólnej),
  • Usługi motoryzacyjne (tylko w przypadku motelu),
  • Zmiana pościeli i ręczników (co 3 dni lub na życzenie)

Zaszeregowanie do drugiej kategorii w przypadku hotelu i motelu wymaga zmian i nieco wyższych przestrzeni, ale jak sam widzisz nie jest to niemożliwe do wykonania, czasem przy kilku zmianach możesz zyskać dużo więcej rezerwacji.


Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - pomoc hotelarzom! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.
przeczytaj
również
Zobacz jak działa Booking Optymalizator i zarabiaj w 2 tygodnie! - miniatura Zobacz jak działa Booking Optymalizator i zarabiaj w 2 tygodnie!
Oferta na Booking.com nieustannie jest bardzo ważną częścią sprzedaży noclegów przez internet. Ważne jest, aby wizytówka była zop...



BS Engine – Poznaj silnik rezerwacyjny Booking Solutions! - miniatura BS Engine – Poznaj silnik rezerwacyjny Booking Solutions!
Już jest! Przedstawiam Ci nasz autorski silnik rezerwacyjny. Przed Tobą – BS Engine! Twoje osobiste narzędzie do zwiększania sprz...



Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad! - miniatura Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad!
Mam ogromną przyjemność porozmawiać dziś z Danką Szkup, właścicielką przepięknej Kolonii Mazurskiej. Prywatnie zakochana w mierko...



Sprzedażowe strony internetowe dla hoteli, czyli jakie? - miniatura Sprzedażowe strony internetowe dla hoteli, czyli jakie?
Rynek hotelarski w Polsce rośnie jak na drożdżach a znakomita większość rezerwacji odbywa się dziś online. Zobacz jak powinny wyg...



Wizytówka w Google Maps i Hotel Search – nowe udogodnienia! - miniatura Wizytówka w Google Maps i Hotel Search – nowe udogodnienia!
Google w związku z dużym postawieniem na swoje narzędzie Hotel Search, mocno przebudowuje swoje dotychczasowe usługi. Głównym ele...



Kampanie brandowe w Google Ads – badania marketingowe - miniatura Kampanie brandowe w Google Ads – badania marketingowe
Przygotowaliśmy badania marketingowe dotyczące ochrony marki w Google Ads, sprawdźmy więc jak w roku 2019 podchodzą hotelarze do ...









Zapraszamy do kontaktu

bookingsolutions.pl