Gwiazdki hotelowe, hotel i motel jednogwiazdkowy, wymagania


hotele i motele jednogwiazdkowe zaszeregowanie

Zajrzyjmy do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy, z dnia 19 sierpnia 2004 roku i zobaczmy jakie są wymagania, wobec hoteli i moteli chcących uzyskać zaszeregowanie na jedną gwiazdkę! Sprawdźmy więc!

Wymagania, wyposażenie i zakres usług

Chcąc otworzyć hotel bądź motel, podlegać będziesz 55 kryteriom, na szczęście nie jest tak, że będziesz musiał spełnić je wszystkie chcąc posiadać obiekt jednogwiazdkowy. Jeśli mowa o dokumentacji i o tym jak wygląda kategoryzacja i zaszeregowanie hoteli i obiektów hotelarskich, zachęcam do przeczytania, jeśli nie wiesz od czego zacząć. Mam także nadzieję, że pomoże Ci to w całym procesie!

Rzecz jasna im wyższa kategoria, tym więcej kryteriów będziesz musiał spełnić. Najważniejszym kryterium jakie musisz spełnić, niezależnie od tego jaką kategorię hotelu czy motelu chcesz uzyskać, jest usytuowanie obiektu jako odrębnego budynku lub wydzielonej części budynku albo też zespołu budynków z infrastrukturą towarzyszącą.

Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia

Szukając informacji na temat zewnętrznych elementów obiektu hotelowego w rozporządzeniu natrafisz na kolejne aspekty, które musisz spełnić, niezależnie od kategorii jaką chcesz uzyskać. Cóż to takiego?

  • Bezpośrednie wejście do hallu (recepcji), chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz,
  • Zagospodarowanie otoczenia, utwierdzona nawierzchnia dojazdu i dojść, utrzymanie zieleni, oświetlenie terenu, oddzielenie części gospodarczej o tej dostępnej dla Gości.
  • W przypadku motelu jednogwiazdkowego musisz również zapewnić parkingi lub miejsca postojowe, co nie jest wymagane w przypadku hotelu jednogwiazdkowego.

Instalacje i urządzenia techniczne

W części ogólnodostępnej czyli hallu, salach gastronomicznych oraz wielofunkcyjnych, podobnie jak w jednostce mieszkalnej, zapewnić musisz:

  • Wentylację grawitacyjną lub mechaniczną.

Natomiast jeśli chodzi o część sanitarną, wymóg to:

  • Wentylacja mechaniczna wyciągowa.

Ponadto w całym obiekcie (bez podziału na poszczególne części), zapewnić musisz:

  • Ogrzewanie (cały obiekt, lub tylko część nieklimatyzowana),
  • Instalacja sanitarna (zimna i ciepła woda przez całą dobę),
  • Komfort akustyczny (zgodny z Polską Normą),
  • Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń,
  • Telefon i faks dla Gości, dostępne w recepcji,
  • Dźwigi osobowe lub schody ruchome (tylko powyżej 4 kondygnacji w strefie dostępnej dla Gości).

W przypadku hoteli i moteli jednogwiazdkowych hall recepcyjny do 50 jednostek mieszkalnych powinien mieć 10m2. Powyżej 50 jednostek mieszkalnych należy doliczyć 0,1m2 na każdą dodatkową jednostkę.

Zespół higieniczno-sanitarny w strefie ogólnodostępnej

Minimalne wyposażenie w ogólnodostępnej strefie sanitarnej kształtuje się następująco:

  • Umywalki z blatem bądź półką,
  • Lustro nad każdą umywalką (z górnym lub bocznym oświetleniem),
  • Dozownik do płynnego mydła,
  • Pojemnik na papier i odpady,
  • Suszarka do rąk lub jednorazowe ręczniki,
  • WC (w przypadku obiektów jedno i dwu-gwiazdkowych, nie musi być wydzielone osobno dla kobiet i mężczyzn),
  • Pisuar w WC męskim.

Wymienione powyżej elementy są identyczne dla wszystkich kategorii, niezależnie, czy mówimy o jednej czy o pięciu gwiazdkach.

Hotel i motel jednogwiazdkowy, metraż i wyposażenie strefy mieszkalnej

hotel i motel jednogwiazdkowy, metraż, gwiazdki hotelowe

Powierzchnia mieszkalna (grafika powyżej), kształtuje się następująco, spójrzmy więc na poszczególne pokoje:

  • Jednoosobowy – 8m2,
  • Dwuosobowy – 10m2,
  • Trzyosobowy – 14m2,
  • Czteroosobowy – 16m2,
  • Powyżej czterech osób to powierzchnia pokoju 4-osobowego +4m2 na każdą dodatkową osobę.

Wyposażenie jednostki mieszkalnej

Kiedy mówimy o wyposażeniu mieszkalnym, rozgraniczyć musimy standard obiektu. W hotelach i motelach 1 i 2-gwiazdkowych dopuszcza się meble wielofunkcyjne, natomiast powyżej, jednolite komplety mebli. Jakie umeblowanie składa się na niezbędne wyposażenie?

  • Łóżko jednoosobowe (wymiary min. 90×200 cm),
  • Łóżko dwuosobowe (wymiary min. 140x200cm),
  • Nocny stolik, lub półka przy każdym miejscu do spania,
  • Wnęka garderobiana (minimum 3 wieszaki na osobę),
  • Biurko lub stół,
  • Krzesło, mebel do siedzenia (nie mniej niż dwa na pokój),
  • Lustro,
  • Wieszak ścienny na odzież wierzchnią,

Oświetlenie i wyposażenie uzupełniające

Nawet chcąc uzyskać najniższą możliwą kategorię, zapewnić musisz następujące wyposażenie:

  • Lampka nocna przy miejscu do spania (umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej),
  • Oświetlenie ogólne,
  • Dywanik przy łóżku,
  • Firany, żaluzje, rolety przepuszczające światło (tylko w przypadku hotelu),
  • Materiały informacyjne dotyczące usług i bezpieczeństwa,
  • Popielniczka w pokoju dla palących,
  • Kosz na śmieci (niepalny), w pokojach bez części sanitarnej.

Wyposażenie łazienek w pokojach

Podstawowe wyposażenie, jakie znaleźć się musi w każdej łazience, w strefie mieszkalnej:

  • Wanna z baterią i natryskiem/kabina natryskowa,
  • Umywalka z blatem lub półką ( z oświetleniem z boku/z góry,
  • WC,
  • Mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku,
  • Lustro z górnym lub bocznym oświetleniem,
  • Uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną,
  • Pojemnik na śmieci (niepalny/trudno palny),
  • Mydełko toaletowe/dozownik,
  • Szklanka/kubeczek jednorazowy,
  • Torba higieniczna,

Idąc dalej, sprawdźmy co rozporządzenie mówi o procentowym udziale pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym. Otóż w hotelach jednogwiazdkowych wynosi on 25%, w motelach natomiast 10%. 

Wyszczególniono natomiast, że w nowo budowanych obiektach wszystkie pokoje muszą posiadać pełne zaplecze sanitarne.

Wyposażenie sanitarne w części ogólnodostępnej

gwiazdki hotelowe wymagania sanitariat część ogólna

W ogólnej strefie pobytowej, wyszczególniono jaka liczba miejsc noclegowych w pokojach bez części sanitarnej wypada na dane urządzenie. I tak mamy kolejno (w nawiasie liczba miejsc noclegowych):

  • Umywalka z blatem/półką (5),
  • Wanna z baterią i prysznicem/kabina natryskowa (15),
  • WC z umywalkami (minimum jeden osobny z podziałem na płci) (20).

Wyposażenie dodatkowe wymagane w strefach ogólnych hoteli i pensjonatów 1-gwiazdkowych:

  • Lustro,
  • Dozownik do płynnego mydła,
  • Suszarka do rąk/ręczniki jednorazowego użytku,
  • Pojemnik trudnopalny na papier i odpady,
  • Wieszaki ścienne.

Usługi podstawowe i uzupełniające

W rozporządzeniu znajduje się również szeroko rozpisana oferta usług dodatkowych, jakie w swojej ofercie powinny mieć obiekty o różnym standardzie. Co w takim razie musi mieć u siebie obiekt, chcąc uzyskać najniższą kategorię zaszeregowania?

  • Sprzedaż gorących napojów przez całą dobę (dopuszczona sprzedaż z automatów/w recepcji),
  • Usługa budzenia,
  • Przechowanie bagażu Gości (przed i po zwolnieniu pokoju, przechowywanie przedmiotów wartościowych przez całą dobę),
  • Udzielanie pierwszej pomocy, apteczka, przeszkolenie w pomocy przedlekarskiej, wezwanie pomocy przedlekarskiej,
  • Usługi Gastronomiczne – śniadania,
  • Telewizja w miejscu ogólnodostępnym,
  • Usługi motoryzacyjne (tylko w przypadku motelu),
  • Zmiana pościeli i ręczników co trzy dni, lub na życzenie Gościa.

Sam widzisz, iż uzyskanie zaszeregowania nawet najniższej, jednogwiazdkowej kategorii dla moteli i hoteli wiąże się ze sporymi wymaganiami. Jasnym jest, że uzyskanie wyższego standardu wiązać się będzie z większą liczbą warunków do spełnienia, ale o tym powiem wkrótce w kolejnej publikacji!


Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - pomoc hotelarzom! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.






przeczytaj
również
Ochrona marki, kampania brandowa w Google Ads! - miniatura Ochrona marki, kampania brandowa w Google Ads!
Coraz więcej mówi się w branży hotelarskiej o ochronie własnej marki i o tym jak bardzo ważne jest pozyskiwanie ruchu bezpośredniego. Zabie...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Zaszeregowanie i kategoryzacja hoteli, jak zacząć? - miniatura Zaszeregowanie i kategoryzacja hoteli, jak zacząć?
Hotelarstwo i ogólnie rynek turystyczny w Polsce notuje ogromny wzrost. Powodem są nie tylko powstające hotele, motele i pensjonaty. Czas w...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Travelist, czym jest, jakie oferty zawiera i jakie są opinie o serwisie. - miniatura Travelist, czym jest, jakie oferty zawiera i jakie są opinie o serwisie.
Dziś postanowiłem wziąć pod lupę serwis Travelist.pl. Wszelkie serwisy turystyczne, oferujące zniżki rezerwacyjne są u nas coraz bardziej p...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Menedżer firmy Facebook, zakładanie konta i tworzenie strony - miniatura Menedżer firmy Facebook, zakładanie konta i tworzenie strony
Na początku roku pisałem o tym jak zmienia się hotel marketing w internecie i na Facebooku w 2018 roku. Teraz zajmijmy się płatną formą rek...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Google Ads, generowanie leadów na wesela, wiesz jak je pozyskiwać? - miniatura Google Ads, generowanie leadów na wesela, wiesz jak je pozyskiwać?
Wydawałoby się, że generowanie leadów na wesela i imprezy okolicznościowe różnego rodzaju, to temat powszechnie znany i komentowany, zwłasz...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Badania czyli 13 pytań o marketing restauracji hotelowych - miniatura Badania czyli 13 pytań o marketing restauracji hotelowych
W Booking Solutions tym razem wzięliśmy pod lupę restauracje w polskich hotelach. Zadaliśmy hotelarzom i menedżerom restauracji hotelowych ...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


bookingsolutions.pl