Jak przyciągnąć gości do hotelu. Rozmowa z recepcją.


jak przyciągnąć gości do hotelu rozmowa z recepcją

Rozmawiając z hotelarzami, co rusz słyszę opinie, że mają problem ze sprzedażą przez recepcję. Wiedzą jak przyciągnąć gości do hotelu, jednak coś nie działa. Starają się jak mogą, jednak i tak goście wybierają rezerwacje przez metawyszukiwarki. Postanowiłem więc, że wybiorę jeden hotel w wielkopolsce i spróbuję zarezerwować tam pokój przez telefon. Co z tego wyszło?

 

Tajemniczy klient, czyli marketing w hotelarstwie w praktyce.

Świętym obowiązkiem recepcji, niezależnie od wszystkiego jest sprzedaż. Znajomość oferty, zachęcenie gościa do rezerwacji. Zaproponowanie mu wszystkiego co najlepsze, żeby został w Twoim hotelu, i zarezerwował właśnie przez hotelową recepcję. Nie mówię już o takich abstrakcyjnych rzeczach, jak perfekcyjna znajomość tego, co hotel ma w swojej ofercie. Czy zawsze wygląda to w ten sposób? Niestety z przykrością stwierdzam, że nie. Żeby nie było, że jestem gołosłowny, podam pewien przykład. Na zlecenie jednego z naszych klientów, nasza firma miała do wykonania badanie tajemniczego klienta. Wyjaśniłem już wcześniej, na czym polega tajemniczy klient. Postanowiłem, że ku przestrodze nie mogę przejść obok tematu obojętnie i opublikuje, co z tego wyszło. Za zgodą klienta oczywiście.

Czy Twoja recepcja wie, jak przyciągnąć gości do hotelu?

Czyli jak obiecałem, ku przestrodze, zapis rozmowy między mną, a przemiłą Panią z recepcji.

Ja: Dzień dobry, chciałem zarezerwować u Państwa pokój na weekend, od 16 do 18 września, jest taka możliwość?

Recepcja: Dzień dobry, na ile osób? Mamy wolną jedynkę i dwójkę typu standard.

J: Dla dwóch osób.

R: Dwa oddzielne łóżka, czy małżeńskie?

J: Z dziewczyną jadę, małżeńskie niech będzie.

R: To będzie 440 złotych. Poproszę nazwisko na jakie będzie rezerwacja. Zapłacić można po przyjeździe. Akceptujemy płatność kartą.

J: Na Bookingu widzę 410 złotych za ten sam pokój.

R: Prowadzimy taką politykę cenową.

J: Wie Pani co, to ja zarezerwuję przez Booking, albo pójdę do innego hotelu.

R: Rozumiem, w takim razie dziękuję. Do widzenia.

Przyznam, zamurowało mnie. Po prostu po ludzku zamurowało. Wszędzie słyszy się o tym, jak bardzo recepcja i sprzedaż bezpośrednia powinna być dla hotelu ważne. Ba… Najważniejsze! Tutaj natomiast taki jaskrawy przykład, kiedy dla recepcji zwyczajnie nie ma różnicy, czy gość zarezerwuje pokój, czy nie.

Ja serio wszystko rozumiem. Rozumiem, że to może być taki moment w sezonie, że nie ten gość, to przyjdzie kolejny, któremu będzie to pasować. Nawet jeśli nie przyjdzie, to zarezerwuje sobie przez portal rezerwacyjny i mimo konieczności odprowadzenia przez hotel prowizji i tak ostatecznie wyląduje właśnie tutaj.

Powiedz sam, czy rzeczywiście powinno być tak, że recepcja przestaje być kluczowym działem dla niektórych hoteli? Hotele już na łeb na szyje ślepo zawierzają swoich gości portalom rezerwacyjnym i to pomimo rosnących prowizji.
Pójdę więc o krok dalej. Może okazać się wtedy, że recepcja jest zupełnie zbędna hotelom, bo i tak cały swój ruch przekierują na portale rezerwacyjne. Nie zrozum mnie źle, ponieważ absolutnie nie chodzi mi o negowanie działań hoteli na serwisach OTA. Każdy ma do tego prawo, mało tego, jest to bardzo dobry pomysł.

Sprawdź swoją recepcję.

Co, jeśli recepcja nie jest skuteczna?

Tylko czy recepcja nie jest między innymi od tego, by wykazać choć minimum zaangażowania w kontakcie z gościem i wyrównać ofertę względem pośredników? Nie mówimy tu przecież o drastycznym obniżaniu cen, tak żeby na stronie bezpośredniej było o 50% taniej niż na Bookingu, ale zwykłe wyrównanie oferty. W zasadzie najlepiej by było, jeśli oferta byłaby nieco tańsza niż na portalach zewnętrznych. Przecież dla hotelu to korzyść, że gość przychodzi na stronę bezpośrednią. Więc niech gość także odczuje plusy takiego właśnie wyboru.

Opinie na temat tego, że tajemniczy klient, jest w hotelarstwie niepotrzebny, uważam za warte włożenia między bajki. Takie sytuacje jak ta opisana powyżej, tylko pokazuje, że pracę recepcji sprawdzać i usprawniać trzeba. Skuteczny marketing w hotelarstwie, wymaga nakładów czasu, i nakładów pracy. Każdy hotelarz jednak, chce przecież by jego recepcja działała, jak należy.


Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - pomoc hotelarzom! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.






przeczytaj
również
Gwiazdki hotelowe, hotel i motel 2 gwiazdkowy, wymagania - miniatura Gwiazdki hotelowe, hotel i motel 2 gwiazdkowy, wymagania
W lutym tego roku, pisałem na temat wymagań, jakie spełnić muszą hotele i motele, chcąc uzyskać kategoryzację jednogwiazdkową. Czas sprawdz...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


BS Engine – Poznaj silnik rezerwacyjny Booking Solutions! - miniatura BS Engine – Poznaj silnik rezerwacyjny Booking Solutions!
Już jest! Przedstawiam Ci nasz autorski silnik rezerwacyjny. Przed Tobą – BS Engine! Twoje osobiste narzędzie do zwiększania sprzedaży bezp...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad! - miniatura Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad!
Mam ogromną przyjemność porozmawiać dziś z Danką Szkup, właścicielką przepięknej Kolonii Mazurskiej. Prywatnie zakochana w mierkowskim lesi...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Sprzedażowe strony internetowe dla hoteli, czyli jakie? - miniatura Sprzedażowe strony internetowe dla hoteli, czyli jakie?
Rynek hotelarski w Polsce rośnie jak na drożdżach a znakomita większość rezerwacji odbywa się dziś online. Zobacz jak powinny wyglądać nowo...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Wizytówka w Google Maps i Hotel Search – nowe udogodnienia! - miniatura Wizytówka w Google Maps i Hotel Search – nowe udogodnienia!
Google w związku z dużym postawieniem na swoje narzędzie Hotel Search, mocno przebudowuje swoje dotychczasowe usługi. Głównym elementem maj...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Kampanie brandowe w Google Ads – badania marketingowe - miniatura Kampanie brandowe w Google Ads – badania marketingowe
Przygotowaliśmy badania marketingowe dotyczące ochrony marki w Google Ads, sprawdźmy więc jak w roku 2019 podchodzą hotelarze do prezentowa...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Angels Home, pełna strategia marketingowa - miniatura Angels Home, pełna strategia marketingowa
Budowa pełnej strategii marketingowej dla obiektów z branży hotelarskiej to nie lada wyzwanie. W tym konkretnym przypadku mówimy o dwóch ek...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


bookingsolutions.pl