Marketing hotelowy na Instagramie – 5 porad


marketing hotelowy instagram 5 porad

Potencjał mediów społecznościowych w polskim hotelarstwie nadal jest mocno niewykorzystany. Duża część hotelarzy, albo nie zdaje sobie z niego sprawy, albo zupełnie go bagatelizuje. Świetne zdjęcia, to przecież promocja hotelu. Czasem zdjęcie powie więcej niż tysiąc słów. Zwłaszcza dziś, w dobie mobile. Ale zacznijmy od początku.

 

Dlaczego Instagram jest ważny?

Dla młodych ludzi, Instagram zaczyna być medium, bez którego nie wyobrażają sobie codziennego życia. W wielu hotelach, pracują ludzie z pokolenia millenium. Dlaczego więc, hotelarze tak rzadko biorą to pod uwagę w ustalaniu działań marketingowych. Zainteresujmy się tym, co dziś zajmuje młodych ludzi. Dobre podejście do tematu foto marketingu, z pewnością przyniesie nam korzyści sprzedażowe.

Największe marki wykorzystują konta na Instagramie i to w każdej dziedzinie życia. Dlaczego mamy tego nie wykorzystać? Bo mamy mniejszy hotel? Mniejsze fundusze na promocję hotelu? Nie szkodzi. Instagram to kolejny przykład gdzie wiele można nadrobić odpowiednim pomysłem, i kreatywnością. Wszystko można przedstawić w dobry i atrakcyjny sposób. Trzeba tylko odpowiednio do tego podejść

Instagram jest idealnym miejscem, do pokazania swojego hotelu w nietypowy sposób. Nie do końca konwencjonalny sposób. W zasadzie, nie ma tam żadnych granic co do tego, co i jak chcemy przedstawić. Pod warunkiem, że w żaden sposób nie łamiemy prawa, czy nie publikujemy treści zakazanych w jakiś sposób. Pokusiłbym się o stwierdzenie, że jest to najlepsze miejsce, do ukazania ludzkiej twarzy hotelu.

1. Postaw na własne treści

Na początek warto zaplanować, w jaki sposób chcemy się komunikować w tym kanale społecznościowym. Nie chodzi jednak o to, żeby nasz profil na Instagramie prezentował coś zupełnie innego, niż goście mogą zastać w hotelu.

Własny pomysł to podstawa. Zdjęcia, które wrzucamy powinny być nasze. Zrobione przez ekipę naszego hotelu. Nie zdjęcia z internetu, czy “pożyczone” od kogokolwiek. To nasz kanał komunikacji. Więc miejmy własny pomysł. Pozwoli nam to zachować spójną konwencję i uniknąć sytuacji, w której pojawi się na koncie totalny chaos. nie zaznamy wtedy sytuacji, że nic nie będzie do siebie pasować.

Przesada jednak nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. W internecie można spotkać mnóstwo opinii, w których goście narzekają, że zdjęcia przedstawiały zupełnie coś innego, niż zastali oni na miejscu. Na koncie Instagramowym hotel był kolorowym, tętniącym życiem miejscem, natomiast po przyjeździe ukazała się, przepraszam za określenie, zapadła, nudna, dziura.

2. Życie hotelu to również marketing hotelowy!

Posty z życia hotelu, to świetna sprawa. Pokazuje ludzką twarz hotelu, i ludzie będą inaczej postrzegać nasz hotel, jeśli zobaczą, że jesteśmy, normalnymi ludźmi. Do tego super wydźwięk mają zdjęcia, na których widać, że ekipa hotelowa spędza razem czas.
Nie chodzi mi tylko o zajęcia dotyczące pracy, po prostu o wspólne spędzanie czasu, czy wspólne pomysły. Jeśli do tego zaangażujemy jakoś obserwujących, na przykład poprzez zadanie jakiegoś pytania, to już połowa sukcesu.

Przedstawienie życia w hotelu, to super pomysł na komunikację. Dostajemy komentarz, to niech pracownicy na niego odpowiedzą, nie tylko z konta hotelowego, ale też z prywatnych kont. Zbuduje to wrażenie jeszcze lepszych relacji wewnątrz hotelu i wielu ludzi będzie pod wrażeniem tego co się dzieje u nas.

Lepiej przecież przyjechać do kogoś, kto wzbudza w nas pozytywne emocje. Naturalnie wszystko zależy od targetu jaki sobie wybieramy. To jak w każdych działaniach marketingowych w hotelu, podstawa. Nic na chybił trafił.

3. Nie tylko hotel

Mamy w swojej okolicy miejsca, które mogą się podobać i inspirować obserwujących. Więc to pokażmy. Da nam to kilka korzyści. Pokaże, że interesujemy się tym co dzieje się w naszej okolicy, i przy okazji będzie argumentem do przyjazdu do nas. Drugim pozytywem, będzie polepszenie relacji ze swoim otoczeniem (na zasadzie wzajemnych korzyści w social mediach)

Nie bójmy się pokazywać tego co się dzieje, wyjście za ogólnie przyjęte ramy, zawsze jest w cenie, i zawsze jest większą szansą na to, że użytkownicy w jakiś sposób zareagują na to, co publikujemy. Kilka komentarzy, i bach +1 do obserwujących.

4. Mieszajmy kanały, mieszajmy treści. Linkujmy i tagujmy

Linkujmy do swojej strony. Zwiększymy ruch na stronie internetowej, i rozpoznawalność w internecie. Użytkownicy będą bardziej “opatrzeni” z naszym hotelem i ofertą, więc mimowolnie będą mieć nas prędzej czy później w pamięci. Podobnie sprawa ma się z linkowaniem naszych innych kanałów społecznościowych. Da nam to większe zasięgi. Dotrzemy po prostu do większej grupy odbiorców. To większa szansa, że kogoś zainteresujemy.

Zadbajmy też o hashtagi. Otagowane zdjęcia zwyczajnie trafią do szerszej grupy odbiorców. W internecie znajduje się mnóstwo narzędzi, które pozwolą nam sprawdzić, jakie hashtagi są obecnie na topie. Pozwoli to dobrać je w odpowiedni sposób do naszej komunikacji. No i uniknąć bezsensownego zapychania posta przypadkowymi tagami. Połączenie wielu kanałów i wielu mediów społecznościowych to recepta na udany marketing hotelu. Im więcej kanałów zobaczą obserwujący tym większa szansa na skuteczność.

Tak samo sprawa wygląda odnośnie postów. Treści publikowane przez nas mogą być przeróżne. Od postów ofertowych, przez posty okolicznościowe, po posty z życia hotelu, o których wspomniałem wcześniej. Im szersze pole na jakim chcemy się komunikować z potencjalnymi, czy obecnymi gośćmi, tym lepiej. Zwłaszcza jeśli zdjęcia będą opatrzone krótkim, w jakiś sposób angażującym opisem, bądź pytaniem. Zadając intrygujące pytanie, mamy większą szansę, że otrzymamy na nie odpowiedź.

Stwórz skuteczny profil na Instagramie.

5. Odpowiadajmy na posty i wykorzystajmy potencjał ludzki. Angażujmy

Jeśli odwiedził nas ktoś ciekawy i rozpoznawalny, nie bójmy się go oznaczyć. To świetny pomysł na zwiększenie zasięgu “kosztem” osób rozpoznawalnych. Jeśli pobyt w naszym hotelu mu się spodoba, będzie dla nas reklamą, chociaż w tym przypadku trzeba pamiętać, że nie zawsze darmową. Ale to zawsze kwestia uzgodnienia. Do tej opcji trzeba podchodzić dość ostrożnie. Tak by osoba pasowała nam do ogólnej komunikacji. To jednak kwestia indywidualna każdego obiektu hotelowego.

Podobnie sprawa ma się z odpowiadaniem na komentarze i opinie. Często nawet mając interesujące zdjęcia na Instagramie, hotele zapominają odpowiadać na komentarze. Warto o tym pamiętać i, w miarę możliwości odpowiadać na WSZYSTKIE komentarze. Przyznajcie sami, że inaczej spogląda się na profil, który żyje, i którego administratorzy, są żywo zainteresowani tym co się tam dzieje.

Dobra relacja z komentującymi, pozwoli nam, lepiej ich zaangażować. Na przykład poprzez wszelkiego rodzaju konkursy i działania promocyjne. Pomysł na konkurs oczywiście leży po naszej stronie, sami po czasie będziemy w stanie wyczuć, co najbardziej zaciekawi naszych obserwujących.

Przy organizacji konkursów, pamiętajmy jednak, aby zadbać o to, żeby uczestnicy odpowiednio nas oznaczyli i otagowali na zdjęciu. Pomysł na zwiększenie zasięgu, i zyskanie kolejnych gości gotowy.

Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, jego publikacje pojawiają się w miesięcznikach Hotelarz i Biznes Hotel. Gdyby miał zostać detektywem śledziłby zmiany pozycji w wyszukiwarkach. Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.
Przeczytaj
RÓWNIEŻ
Optymalizacja kosztów marketingu w 2023 roku - miniatura Optymalizacja kosztów marketingu w 2023 roku Optymalizacja kosztów marketingu to temat istotny dla każdego obiektu noclegowego bez względu na jego wielkość i&n...

Jak zachęcić Gości do rezerwacji bezpośrednich – 5 najlepszych rozwiązań? - miniatura Jak zachęcić Gości do rezerwacji bezpośrednich – 5 najlepszych rozwiązań? Twoim celem jako właściciela obiektu hotelowego jest zapełnienie kalendarza rezerwacjami. Marzysz pewnie również o bazie loj...

Czy inwestować w reklamę internetową w 2023 roku? - miniatura Czy inwestować w reklamę internetową w 2023 roku? Dzisiejsze oblicze marketingu internetowego to w głównej mierze odpowiedź na potrzeby Gości hotelowych. Jeśli chce...

Jak reagować na komentarze od Gości – 4 wskazówki! - miniatura Jak reagować na komentarze od Gości – 4 wskazówki! Komentarze publikowane w Internecie są niezwykle istotną częścią prowadzenia biznesu. Budując swój wizerunek w sieci i&...

Jak trafić w potrzeby Gości hotelowych w 2023 roku? - miniatura Jak trafić w potrzeby Gości hotelowych w 2023 roku? W ostatnich latach branża hotelarska stała się częścią cyfrowej rewolucji. Sprzedaż przeniosła się do sieci, a obi...

Jak duży wpływ na sprzedaż ma recepcja hotelu? - miniatura Jak duży wpływ na sprzedaż ma recepcja hotelu? Nie bez powodu mówi się, że recepcja jest sercem obiektu hotelowego. W dużej mierze to właśnie od j...

Co decyduje o sukcesie obiektu hotelowego? 5 przydatnych wskazówek! - miniatura Co decyduje o sukcesie obiektu hotelowego? 5 przydatnych wskazówek! Prowadzenie obiektu noclegowego to już nie tylko odbieranie telefonów, przyjmowanie Gości i dbałość o cz...