Prowizja Booking.com. Jak ją obniżyć?


prowizja booking.com jak obniżyć

Wielu hotelarzy buduje marketing hotelu w oparciu o obecność na Booking.com Pewnie niewiele jest obecnie obiektów noclegowych, których nie znajdziemy na tym portalu. Można odnieść wrażenie, że wręcz przyjęło się, iż obecność tam, jest obowiązkowa. Jasne, nie ma w tym nic złego. Jednak problem zaczyna się wtedy, gdy prowizja dla tego portalu zaczyna niebezpiecznie rosnąć. Do tego nasz hotel nadal jest na pozycji, która w żaden sposób nas nie satysfakcjonuje. Hotele konkurencyjne podnoszą prowizje, więc my także musimy to zrobić, by im dorównać. Jak temu zaradzić?

 

Prowizja Booking.com. Jak to jest?

Powiedzmy wprost, aby osiągnąć wyższą pozycję, hotelarze często płacą wyższą prowizję na Booking. Sam rozmawiając z hotelarzami wielokrotnie spotykałem się z sytuacją, że prowizja sięgała dwudziestu, trzydziestu, czy nawet pięćdziesięciu procent! Jest to sytuacja dość niebezpieczna, dlaczego? Kiedy policzymy sobie, ile procent zysków przeszło hotelowi koło nosa przez cały okres obecności na Booking.com, kwoty zaczynają działać na wyobraźnie.

Najłatwiejszym sposobem na polepszenie swojej pozycji w wyszukiwarce Booking, jest podwyższenie prowizji. Ale kto chce płacić więcej? Nie o to nam przecież chodzi. Oczywiście na pierwszy rzut oka, wydaje się to niezłym rozwiązaniem. W końcu będziemy wyżej, a to zapewni nam więcej rezerwacji. Jednak trzeba pamiętać, że wtedy zysk bezpośrednio dla nas, będzie niższy. Część z was powie pewnie: “Okej, jestem nisko, ale i tak mam dużo gości, i zyski mimo prowizji są ok, co on mi tu gada?”. Tylko co, jeśli powiem wam, że wcale nie trzeba płacić więcej pośrednikowi, żeby znaleźć się wyżej, w wynikach wyszukiwania? Wręcz prowizja na Booking.com może być niższa!

 

Nie wszystko zależy wyłącznie od Booking.

Hotelarze często uważają, że sama obecność na Booking wystarczy, by zacząć zarabiać. Jeśli jest inaczej, to dlatego, że portal rezerwacyjny się na nich uwziął. Jeśli natomiast, inny hotel jest na wyższej pozycji. To dlatego, że płaci wyższą prowizję, i pewnie w większości przypadków tak to właśnie wygląda. Obiekt hotelowy przecież sam wybiera jak wysoką prowizję chce płacić. Booking podpowiada z kolei, jaką prowizje hotelarz powinien płacić by znaleźć się na danej stronie wyszukiwania. Co jakiś czas portal rezerwacyjny proponuje podwyższenie prowizji, w zamian za określone korzyści. Hotelarze często nie widzą wad swojej oferty. Znacznie prościej jest im zapłacić wyższą prowizję i mieć gwarancję bycia na wyższej stronie. To jednak nie jedyny sposób i nie do końca musi to wyglądać w ten sposób. Co właściwie możemy zrobić?

 

Marketing hotelu, czyli nasz wizerunek na portalu rezerwacyjnym

Samo założenie konta na portalu, i dodanie tam swojego hotelu to dziś za mało. Ważne jest, by dodawane tam materiały i treści były odpowiedniej jakości. Jeśli chcemy opisać swój hotel, ważne jest by zwrócić uwagę na wszelkie szczegóły i zgodność opisów ze stanem faktycznym. Niby nic trudnego, ale przeglądając obiekty na Booking, wiele z nich ma z tym problem, lub nie przywiązuje do tego wagi. Opisy powinny być zgodne z prawdą, ale też maksymalnie jak najciekawsze. Oczywiście ostatecznie to Booking redaguje to co chcemy wstawić, ale można negocjować, jeśli na czymś nam zależy. Pamiętajmy. Dostają od nas prowizję, więc mamy prawo wymagać.

To samo możemy powiedzieć o udostępnieniu większej liczby pokoi na portalu rezerwacyjnym. Owszem, to również promuje nasz obiekt, bo OTA, patrzą przychylniej na hotele, które udostępniają u nich więcej noclegów. Należy pamiętać by nie przesadzić. Nie chcemy przecież sytuacji, w której nasza sprzedaż będzie opierać się wyłącznie na portalach rezerwacyjnych, prawda? Więc nawet jeśli mamy zamiar udostępnić tam nieco więcej noclegów, ważne jest, by goście otrzymali odpowiednią zachętę do dokonania kolejnej rezerwacji, już bezpośrednio u nas w obiekcie, przez pominięcie pośredników.

Obniż swoją prowizję, i podnieś pozycję na Booking.

W świat idzie to, co o nas mówią.

Hotelarstwo, to zdecydowanie nie jest sektor, w którym króluje zasada: “nie ważne jak mówią, ważne, że mówią”. Portale rezerwacyjne, i Booking nie są tu wyjątkiem. To miejsce gdzie opinie gości odgrywają kluczową rolę, bo to na ich podstawie generowana jest średnia ocen naszego obiektu. Dbajmy więc o to, by opinie pisane przez internautów, były pozytywne i zawierały najwyższe oceny. Bardzo duży wpływ na to, będzie miała częstotliwość i forma naszych odpowiedzi. Skoro budujemy marketing hotelu także na portalu rezerwacyjnym, zróbmy to skutecznie.

No i oczywiście jak najwyższy standard oferowanych przez nas usług. Zadowolony gość to pozytywna opinia. Jeśli oczywiście zostanie przez nas zachęcony do tego. Wielu hotelarzy uważa, że jeśli wszystko jest zgodne z umową, to już wystarczy do wystawienia pozytywnej opinii. Niestety, dziś bez zachęty, goście zapomną o zostawieniu opinii. Poza tym znacznie łatwiej wystawia się o kimś zdanie negatywne, niż pozytywne, prawda?

Grunt, to wyważyć swoją ofertę, po pierwsze dostępną ilość pokoi, po drugie natomiast, wszystkie te rzeczy, które mogą zachęcić gościa. Mam tu na myśli możliwość bezpłatnego odwołania rezerwacji, czy brak wymagań co do podania danych karty płatniczej. To pozytywnie wpłynie na decyzje zakupowe naszych potencjalnych gości. Skuteczne wykorzystanie wszystkich możliwości jakie daje portal rezerwacyjny, może znacznie wpłynąć na skuteczność naszej oferty.

 

Niższa prowizja. Booking.com nam nie pomoże, sami zadbajmy o super zdjęcia, i dobre opisy

Tutaj hotelarze popełniają mnóstwo błędów. Warto zwrócić uwagę na to, co zamieszczamy na zdjęciach w portalu, i czy jest to odpowiedniej jakości. Po prostu czy pokazujemy nasz hotel z jak najlepszej strony. Mamy konkurencje? Chcemy być od nich lepsi, i zwyczajnie być wyżej w wyszukiwarce, przyłóżmy się więc do tego, co chcemy dać gościom. Zobaczmy co i w jaki sposób w wizytówce pokazuje nasza konkurencja, a potem my pokażmy więcej, i lepiej. Większość z nas kupuje oczami, i jest skłonna zapłacić więcej, jeśli coś zwyczajnie nam się spodoba. Sprawmy więc, by goście podchodzili tak samo do naszego hotelu, po zobaczeniu naszych zdjęć. Postawmy się po tej drugiej stronie, i zastanówmy się, czy stojąc przed wyborem noclegu, wybralibyśmy nas, czy konkurencję.

Odnośnie opisów sprawa jest stosunkowo prosta. Im więcej szczegółów, tym lepiej. Po pierwsze dla gości. Po drugie dla pozycji w portalu rezerwacyjnym. Więcej rzeczy wypisanych w udogodnieniach i otoczeniu obiektu, tym lepiej dla nas. Opis powinien być równie atrakcyjny co zdjęcia, a już na pewno jakość powinna iść w parze. Miejsc, których możemy wynająć nocleg jest teraz bardzo wiele, więc wszystko rozbija się o szczegóły. Z naszej strony coś może wydawać się mało ważne. Zapewniam, że od strony klienta, czyli potencjalnego gościa, nie ma czegoś takiego, jak rzeczy mało ważne. Mówmy językiem korzyści.



Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - marketing hoteli! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.

przeczytaj
również
Strategia hotelu. Dlaczego warto szkolić recepcję?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Celem obiektu hotelowego jest sprzedaż, co do tego raczej nikt nie ma większych wątpliwości. Niezależnie, czy mówimy tu o sprzedaży ...
Booking Genius, co daje hotelarzom?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Zastanawiasz się, czym jest Booking Genius? Może Twój hotel uczestniczy, bądź uczestniczył w tym programie? Czy wiesz na czym to wszy...
Airbnb odbiera Ci gości, widzisz to?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Ponad 10 milionów pobrań w samym Google Play, miejsce na liście 25 najlepszych aplikacji z grupy “podróże i informacje” w tymże s...
Czy kampanie AdWords, to skuteczna reklama hotelu?

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Reklama z okazji różnych wydarzeń, to jedna sprawa. Drugą, równie ważną, jest promowanie hotelu w ciągu roku. Chcesz mieć gości p...
Promocja hotelowa, czyli imprezy integracyjne.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Hotele już dawno przestały być wyłącznie obiektami noclegowymi. To w żadnym wypadku nie jest zarzut, potrzeby gości się zmieniły. ...

bookingsolutions.pl