Jak prowadzić marketing w czasie recesji 2022?



Rynek branży hotelarskiej dopiero co odżył po pandemii i odnotował zyski z poziomu 2019 roku, a już przyszło mu się zmierzyć z kolejnym wyzwaniem – konfliktem zbrojnym u naszych sąsiadów i rosnącą inflacją. Jak prowadzić marketing w czasie recesji?

Nie jest nowością, że konsumenci dostosowują wydatki do swoich możliwości, które zostały ograniczone ze względu na wzrosty cen i stóp procentowych. W odpowiedzi na to, rynek reklamowy skurczył się o ok. 5% w stosunku do tego samego okresu w poprzednim roku, a działy marketingu w dużych obiektach hotelowych doświadczają cięć budżetowych lub wręcz rezygnują z kampanii płatnych. Nie tędy droga!

cięcia budżetu w recesji

Cięcie budżetów w czasie recesji nie jest idealnym rozwiązaniem

Rozwiązaniem na okres niestabilności rynku nie jest znaczące cięcie budżetu, a jego optymalizacja i inwestycje w te źródła, których szanse na dobre wyniki są największe. Równowaga w wydatkach i właściwy ich podział, może zagwarantować stałe zainteresowanie ofertą oraz zwiększenie świadomości marki, co z kolei może przełożyć się na rezerwacje w późniejszym okresie. 

Całkowite wycofanie się z rynku reklamowego (zwłaszcza w przypadku obiektów całorocznych) może niestety dać szansę konkurencji na wybicie się na pozycję lidera. Niektóre obiekty z którymi mamy przyjemność współpracować, aktualnie zwiększają swoje budżety reklamowe, dzięki czemu wykorzystują w pełni lukę jaką stworzyła im konkurencja która zmniejszyła swoje budżety lub wycofała się z reklamy całkowicie. 

Sprawdź tendencje i nastroje konsumentów w czasie recesji

Zanim podejmiesz decyzję o rezygnacji lub ograniczeniu działań marketingowych, zapoznaj się z obecnymi trendami. Sprawdź ruch w sieci, śledź zachowania użytkowników i obserwuj konkurencję. Czasem niewielka zmiana pozwoli na optymalne zarządzanie finansami i osiąganie dobrych efektów. 

Mimo gorszych nastrojów wśród konsumentów, znaczna część z nich nadal pozostawia swoje preferencje dotyczące czasu wolnego i relaksu. Przykładem takiego zachowania jest chociażby zwiększona liczba wyszukań ofert dotyczących oferty sylwestrowej w górach. Analizując liczbę wyszukań i zainteresowania ofertą w ostatnim miesiącu widzimy ponad 175% wzrost, a co za tym idzie – potencjał sprzedażowy dla wielu obiektów.

Oczywiście w czasie recesji użytkownicy stają się bardziej wyczuleni na ceny przeglądanych ofert i to cena jest jednym z głównych parametrów na podstawie którego podejmują ostateczną decyzję, niemniej jednak nie rezygnują całkowicie ze swoich przyzwyczajeń i nawyków. 

jak planować marketing w czasie recesji

Daj im wymierną korzyść

Dobrym rozwiązaniem marketingowym w czasie recesji są m.in. pakiety lojalnościowe lub kody rabatowe dla osób, które znają już Twoją markę i ofertę. Uwzględniając w swojej polityce cenowej zniżki dla Gości, którzy już odwiedzili Twój obiekt, lub tych którzy obserwują Cię w social media, pozwalasz sobie na dotarcie niskim kosztem do osób, którzy z dużym prawdopodobieństwem skłonią się do dokonania rezerwacji lub polecenia obiektu znajomym. 

Będzie się to wiązało oczywiście z koniecznością obniżenia ceny lub przygotowania innej dodatkowej korzyści dla tej grupy Gości, jednakże uda Ci się zaoszczędzić fundusze jakie musiałbyś poświęcić na pozyskanie użytkownika w sieci i wybicie się na tle konkurencyjnych ofert. 

Obecnie Goście hotelowi bardziej niż do tej pory doceniają każdą formę oszczędności, doceniają to co otrzymują w gratisie lub w niższej niż dotychczas cenie. Jeszcze kilka miesięcy temu darmowy parking nie był aż tak dużym profitem jak teraz, a możliwości przedłużenia doby za minimalną dopłatą – nie robiła na nikim ogromnego wrażenia. 

Teraz to się zmienia. 

Najtańsze i najskuteczniejsze reklamy w czasie recesji

Jeśli już musisz ograniczyć wydatki na swoje działania marketingowe, przygotuj analizę swoich dotychczasowych działań i ich efektywność. Być może okaże się że najwięcej rezerwacji udało Ci się pozyskać z najtańszego źródła i pozostawienie tam nawet niewielkiej kwoty budżetu pozwoli Ci zachować pozycję w sieci. 

Zamiast ochoczo brać udział w kolejnej promocji w Bookingu, której efektem będzie obniżenie cen dla użytkownika, sprawdź czy wyniki z tego kanału są dla Ciebie satysfakcjonujące i ile koniec końców z tej sprzedaży pozostaje w Twoim portfelu. Pamiętaj, że regularne kuszenie obniżką cen może wywołać efekt “oczekiwania na obniżkę” i brak sprzedaży w standardowej cenie. 

Czy nie lepiej w to miejsce przygotować kampanię w social mediach przypominającej, że na stronie www posiadasz najlepszą ofertę? 

Jeśli wyniki w jednym z Twoich źródeł pozyskiwania rezerwacji już są słabe, może lepiej przesunąć wydatki do kanałów o wyższym potencjale lub do takiego, w którym jeszcze nie próbowałeś swoich sił. Ilość dostępnych form i narzędzi do promowania oferty zwiększa się każdego roku. Nie będąc na bieżąco, być może przegapiłeś lukę, która wypełniłaby Twoje braki w sprzedaży.

Stała komunikacja jest darmowa

Warto prowadzić ciągły dialog z potencjalnymi Gośćmi. Prowadzenie komunikacji w social mediach nie kosztuje Cię nic poza poświęconym czasem. Kilka postów informujących o tym co się dzieje w Twoim obiekcie, o tym, że nadal funkcjonujecie i chętnie ugościcie ich pod swoim dachem, zasygnalizuje że mimo iż branża kładzie nacisk na ograniczenia – nie rezygnujecie z prowadzenia działalności. 

Regularne publikowanie postów sprawi, że nie tylko podkreślisz swoją dostępność i gotowość do świadczenia usług, ale również staniesz się atrakcyjniejszy dla algorytmów Facebooka i Instagrama, które uwielbiają stałość i ciągły ruch.  

marketing w czasie recesji

Jak działać w czasie recesji – podsumowanie

Firmy, w tym obiekty hotelowe muszą działać nawet w skomplikowanych warunkach, niepewności i zmieniających się oczekiwaniach konsumentów. Jednak nawet w sytuacji niekorzystnej i niestabilnej, warto prowadzić działania mające na celu zwiększenie zainteresowania usługami. Zatrzymując zupełnie marketing, tracisz kontakt z potencjalnymi Gośćmi i niemalże znikasz z rynku. 

Wybór najlepszych i najbardziej trafnych narzędzi zależy od sytuacji finansowej obiektu. Znacznie ważniejsza jest trafność działań i ich wartość z perspektywy użytkownika zwłaszcza w czasie recesji.

Pamiętaj, że każda, nawet niewielka inwestycja w marketing chociażby w jednym źródle jest lepsza, niż jej brak we wszystkich. Każdy kryzys i każda recesja kiedyś się kończą, a odzyskanie pozycji lidera w kanałach sprzedaży może zająć Ci wiele czasu i pochłonąć ogrom pieniędzy.

Jeśli potrzebujesz wsparcia i strategii dla swojego obiektu – umów się z naszym doradcą na bezpłatną konsultację, podczas której otrzymasz spersonalizowany plan działania i analizę swoich dotychczasowych działań.

Bezpłatna konsultacja

Poznaj Booking Solutions

Zobacz nasz Fanpage

Daria Wasielewska
Rodowita ostrowianka, grafik komputerowy. Miłośniczka ciągłego rozwoju i inwestowania w wiedzę. Uwielbiam podróże, poznawanie nowych miejsc i ludzi. W czasie wolnym relaksuje się w kuchni szukając pomysłów na nowe smaki. Sport nie jest mi obcy – koszykówka towarzyszy mi w życiu od lat!
Przeczytaj
RÓWNIEŻ
Jak reklamować hotel po sezonie? 4 najistotniejsze działania. - miniatura Jak reklamować hotel po sezonie? 4 najistotniejsze działania. Właściciele całorocznych obiektów hotelowych, po zakończeniu wakacji często zastanawiają się jak zapewnić sobie zainteresowa...

Booking Optymalizator – zwiększanie zasięgu oferty obiektu noclegowego! - miniatura Booking Optymalizator – zwiększanie zasięgu oferty obiektu noclegowego! Dobrze przygotowany profil wizytówki obiektu na portalach rezerwacyjnych to skuteczne źródło rezerwacji. Nasza autorska...

Nowy marketing w hotelarstwie – 2023 - miniatura Nowy marketing w hotelarstwie – 2023 O marketingu w branży hotelarskiej, nowych szansach, a także o odnajdywaniu się w zmieniającym się świec...

Pożar w hotelu, czyli jak ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania - miniatura Pożar w hotelu, czyli jak ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania Właściciele obiektów hotelowych bardzo często ufają, że w razie nagłych zdarzeń, ich bezpieczeństwo finansowe jest zagw...

Czy pozycja oferty w Bookingu jest ważna w 2023 roku? - miniatura Czy pozycja oferty w Bookingu jest ważna w 2023 roku? Niejednokrotnie podczas rozmów z hotelarzami spotykamy się ze stwierdzeniem: “chciał(a)bym aby oferta mojego hotel...

Jak zwiększyć zainteresowanie ofertą w 2023 roku? - miniatura Jak zwiększyć zainteresowanie ofertą w 2023 roku? Prowadzisz obiekt hotelowy, rezerwacje się pojawiają, ale czujesz, że mógłbyś zarabiać więcej? A może dopiero wpro...

Optymalizacja kosztów marketingu w 2023 roku - miniatura Optymalizacja kosztów marketingu w 2023 roku Optymalizacja kosztów marketingu to temat istotny dla każdego obiektu noclegowego bez względu na jego wielkość i&n...