Obiekt noclegowy, niezrealizowane rezerwacje to problem?


niezrealizowane rezerwacje, obiekt noclegowy

Zastanawiałem się od jakiegoś czasu, czy w dobie tylu możliwości rezerwacyjnych, występuje jeszcze problem celowo niezrealizowanych rezerwacji. Dziś, jak nigdy wcześniej, turyści mają bardzo wiele opcji wyboru obiektu noclegowego. Hotele natomiast mogą niemal dowolnie wybierać strategie, oraz miejsca w których chcą udostępniać swoje pokoje. Czy przy takim wachlarzu możliwości, problem niezrealizowanych rezerwacji jeszcze istnieje?

Są OTA, obiekt noclegowy nie ma problemu?

Okej, przyznaję się, jakiś czas temu, sam myślałem o tym w ten sposób. Postanowiłem jednak, że warto się tym szerzej zainteresować. Z początku podchodziłem do tego tematu dosyć sceptycznie, no bo przecież hotelarze się przed tym zabezpieczają.

Portale rezerwacyjne potrafią przeciwdziałać takim sytuacjom, i tak dalej, i tak dalej. Wpadliśmy więc na pomysł, że przeprowadzimy badanie na temat tego zjawiska. Co się okazało?

Problem istnieje, i ma się całkiem nieźle. Przeprowadzone przez nas badania pokazały nam, że 79,2% pytanych przez nas hoteli dotknął problem niezrealizowanych rezerwacji. Zaskakująco wysoki procent, prawda? Co najciekawsze, region w którym położony jest hotel nie odegrał w większości przypadków dominującej roli.

Kolejnym ciekawym, zaobserwowanym przez nas faktem jest to, że nieralizowania rezerwacji dopuszczają się zarówno nasi rodacy, jak i klienci zagraniczni.

Obiekt hotelarski wymaga analizy, niezależnie czy mówimy o działaniach w serwisach rezerwacyjnych, czy na stronie bezpośredniej. Dzięki temu możemy spróbować walczyć z problemem niezrealizowanych rezerwacji, które dotykają wszystkie rodzaje obiektów noclegowych.

Czy serwisy rezerwacyjne, walczą z problemem?

Tak i nie. Teoretycznie portale rezerwacyjne mają zakładki co robić w takich sytuacjach. W praktyce blisko 70% badanych przez nas hoteli, ten problem dotknął na Booking.com. Skrajne przypadki dotyczyły nawet rezerwacji na okres kilku miesięcy (nawet pół roku!). Stawia hotelarzy w trudnym położeniu, bo jasną rzeczą jest, że w takim przypadku wszelkie inne rezerwacje nie są przyjmowane.

Kiedy okazuje się, że ktoś jednak nie ma zamiaru zrealizować swojej rezerwacji, jest już dla hotelu za późno. Zostaje więc z pustymi pokojami a co za tym idzie z odczuwalną dla budżetu stratą. Obiekty noclegowe zostają z określoną liczbą niesprzedanych miejsc noclegowych na których po prostu nie zarobią.

Dlaczego więc tak się dzieje? Dziś hotele już doskonale wiedzą jakie ceny ustaliła ich konkurencja, i chcąc przyjąć bardziej prokliencką postawę decydują się często, na opcje bezpłatnego odwołania rezerwacji. Pewnie, jest to fajna reklama hotelu, bo klient częściej zdecyduje się na hotel, z którego może bez ponoszenia kosztów zrezygnować.

Wiąże się to też z takimi przypadkami jak opisane przeze mnie powyżej. Ktoś rezerwuje hotel na pół roku, a potem.. po prostu się nie pojawia w obiekcie noclegowym. Powody takiego zachowania mogą być przeróżne. Natomiast fakt jest taki, że hotelarze chcąc nie chcąc cierpią, i to bez własnej winy, prawda?

Jak radzić sobie z niezrealizowanymi rezerwacjami.

Nie do końca działa to w ten sposób

Dlaczego nie do końca bez własnej winy? Otóż, aż 59,1% pytanych hotelarzy nie podjęło żadnych działań zaradczych w tej sprawie. Aż 19% pytanych hotelarzy jest zdania, że nie można nic z tym zrobić. Takie sytuacje będą się zdarzały i już. Cała zabawa w przeciwdziałanie nie jest warta zachodu, bo są to pojedyncze przypadki. Problem oczywiście każdy hotelarz musi ocenić samodzielnie. Natomiast to, że obiekt noclegowy na tym cierpi jest niezaprzeczalne.

Najczęściej przytaczanym rodzajem przeciwdziałania, jest po prostu zastosowanie rezerwacji z zadatkiem pieniężnym w postaci jakiejś kwoty od całości wysokości pobytu (od 30% do 50% całej kwoty pobytu). Wielu hotelarzy stosuje również wymóg podania danych karty kredytowej. W przypadku tego zastosowania 28% pytanych spotkało się z problemem rezerwacji za pomocą fałszywej karty, z której zwyczajnie później nie można ściągnąć środków.

Co nam to mówi? Dobrze wykonany audyt strony hotelu na portalach rezerwacyjnych będzie pewnym rozwiązaniem. Dostosowanie swojej oferty, i zabezpieczenie się przed takimi przypadkami właśnie przedpłatą, może nam pomóc.

Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, jego publikacje pojawiają się w miesięcznikach Hotelarz i Biznes Hotel. Gdyby miał zostać detektywem śledziłby zmiany pozycji w wyszukiwarkach. Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.
Przeczytaj
RÓWNIEŻ
Duży zysk niewielkim kosztem czyli jak zagospodarować niewielki budżet i dotrzeć do potencjalnych Gości - miniatura Duży zysk niewielkim kosztem czyli jak zagospodarować niewielki budżet i dotrzeć do potencjalnych Gości Czy wiesz, że nawet niewielka inwestycja w marketing internetowy to gwarancja zwiększenia zainteresowania ofertą? Kiedyś słowo “m...

5 rzeczy które musisz zrobić jeszcze przed rozpoczęciem sezonu - miniatura 5 rzeczy które musisz zrobić jeszcze przed rozpoczęciem sezonu Wakacje to dla niemalże wszystkich obiektów hotelowych okres wzmożonego obłożenia. Mogłoby się wydawać, że skoro hotel zazwyczaj ...

4 korzyści z dobrze przygotowanej Wizytówki Google - miniatura 4 korzyści z dobrze przygotowanej Wizytówki Google Każdy kto korzysta z internetu, codziennie ma styczność z wizytówkami Google. Niestety, nie wszystkie firmy korzystają w pełni z ...

Google Hotel Free Links – nareszcie Twoje miejsce na bezpłatną reklamę w Wizytówce i na Mapach Google! - miniatura Google Hotel Free Links – nareszcie Twoje miejsce na bezpłatną reklamę w Wizytówce i na Mapach Google! Mimo, że ostatnie 12 miesięcy nie było łatwe ani dla podróżujących, ani dla branży turystycznej, to z optymizmem patrzymy na nadc...

10 najważniejszych kroków, które musisz wykonać, aby przygotować się do otwarcia hotelu po pandemii - miniatura 10 najważniejszych kroków, które musisz wykonać, aby przygotować się do otwarcia hotelu po pandemii Jeszcze rok temu nie sądziliśmy, że dosięgnie nas pandemia i stracimy możliwość podróżowania, które do niedawna stało się nieodłą...

Turystyka krajowa – jak przyciągnąć Gości w dobie kryzysu - miniatura Turystyka krajowa – jak przyciągnąć Gości w dobie kryzysu Wpływ COVID-19 na branżę turystyczną jest ogromny. Wiele obostrzeń wpływa na funkcjonowanie obiektów hotelowych, które nie mogą w...

Booking Optymalizator – usługa, dzięki której będziesz zarabiać więcej bez podnoszenia prowizji - miniatura Booking Optymalizator – usługa, dzięki której będziesz zarabiać więcej bez podnoszenia prowizji Większość hotelarzy, jak i turystów zna portal jakim jest Booking.com. Ma on za zadanie wspierać branżę turystyczną w pozyskiwani...