Obiekt noclegowy. Niezrealizowane rezerwacje.


obiekt noclegowy niezrealizowane rezerwacje

Zastanawiałem się od jakiegoś czasu, czy w dobie tylu możliwości rezerwacyjnych, występuje jeszcze problem celowo niezrealizowanych rezerwacji. Dziś, jak nigdy wcześniej, turyści mają bardzo wiele opcji wyboru obiektu noclegowego. Hotele natomiast mogą niemal dowolnie wybierać strategie, oraz miejsca w których chcą udostępniać swoje pokoje. Czy przy takim wachlarzu możliwości, problem niezrealizowanych rezerwacji jeszcze istnieje?
 

Są OTA, obiekt noclegowy nie ma problemu?

Okej, przyznaję się, jakiś czas temu, sam myślałem o tym w ten sposób. Postanowiłem jednak, że warto się tym szerzej zainteresować. Z początku podchodziłem do tego tematu dosyć sceptycznie, no bo przecież hotelarze się przed tym zabezpieczają. Portale rezerwacyjne potrafią przeciwdziałać takim sytuacjom, i tak dalej, i tak dalej. Wpadliśmy więc na pomysł, że przeprowadzimy badanie na temat tego zjawiska. Co się okazało? Problem istnieje, i ma się całkiem nieźle. Przeprowadzone przez nas badania pokazały nam, że 79,2% pytanych przez nas hoteli dotknął problem niezrealizowanych rezerwacji. Zaskakująco wysoki procent, prawda? Co najciekawsze, region w którym położony jest hotel nie odegrał w większości przypadków dominującej roli. Kolejnym ciekawym, zaobserwowanym przez nas faktem jest to, że nieralizowania rezerwacji dopuszczają się zarówno nasi rodacy, jak i klienci zagraniczni. Obiekt hotelarski wymaga analizy, niezależnie czy mówimy o działaniach w serwisach rezerwacyjnych, czy na stronie bezpośredniej. Dzięki temu możemy spróbować walczyć z problemem niezrealizowanych rezerwacji.  

Czy serwisy rezerwacyjne, walczą z problemem?

Tak i nie. Teoretycznie portale rezerwacyjne mają zakładki co robić w takich sytuacjach. W praktyce blisko 70% badanych przez nas hoteli, ten problem dotknął na Booking.com. Skrajne przypadki dotyczyły nawet rezerwacji na okres kilku miesięcy (nawet pół roku!). Stawia hotelarzy w trudnym położeniu, bo jasną rzeczą jest, że w takim przypadku wszelkie inne rezerwacje nie są przyjmowane. Kiedy okazuje się, że ktoś jednak nie ma zamiaru zrealizować swojej rezerwacji, jest już dla hotelu za późno. Zostaje więc z pustymi pokojami a co za tym idzie z odczuwalną dla budżetu stratą. Dlaczego więc tak się dzieje? Dziś hotele już doskonale wiedzą jakie ceny ustaliła ich konkurencja, i chcąc przyjąć bardziej prokliencką postawę decydują się często, na opcje bezpłatnego odwołania rezerwacji. Pewnie, jest to fajna reklama hotelu, bo klient częściej zdecyduje się na hotel, z którego może bez ponoszenia kosztów zrezygnować. Ale wiąże się to też z takimi przypadkami jak opisane przeze mnie powyżej. Ktoś rezerwuje hotel na pół roku, a potem.. po prostu się nie pojawia. Powody takiego zachowania mogą być przeróżne. Natomiast fakt jest taki, że hotelarze chcąc nie chcąc cierpią, i to bez własnej winy, prawda? Jak radzić sobie z niezrealizowanym rezerwacjami.  

Nie do końca działa to w ten sposób

Dlaczego nie do końca bez własnej winy? Otóż, aż 59,1% pytanych hotelarzy nie podjęło żadnych działań zaradczych w tej sprawie. Aż 19% pytanych hotelarzy jest zdania, że nie można nic z tym zrobić. Takie sytuacje będą się zdarzały i już. Cała zabawa w przeciwdziałanie nie jest warta zachodu, bo są to pojedyncze przypadki. Problem oczywiście każdy hotelarz musi ocenić samodzielnie. Najczęściej przytaczanym rodzajem przeciwdziałania, jest po prostu zastosowanie rezerwacji z zadatkiem pieniężnym w postaci jakiejś kwoty od całości wysokości pobytu (od 30% do 50% całej kwoty pobytu). Wielu hotelarzy stosuje również wymóg podania danych karty kredytowej. W przypadku tego zastosowania 28% pytanych spotkało się z problemem rezerwacji za pomocą fałszywej karty, z której zwyczajnie później nie można ściągnąć środków. Co nam to mówi? Dobrze wykonany audyt strony hotelu na portalach rezerwacyjnych będzie pewnym rozwiązaniem. Dostosowanie swojej oferty, i zabezpieczenie się przed takimi przypadkami właśnie przedpłatą, może nam pomóc.
Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - pomoc hotelarzom! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.






przeczytaj
również
Hotel marketing w internecie. Facebook 2018 - miniatura Hotel marketing w internecie. Facebook 2018
Mamy już niemal dwa miesiące nowego roku za sobą, co więc zmienia się w kontekście internetowego hotel marketingu? Weźmy pod lupę zmiany na...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Maj 2018 – Nadchodzi RODO! Zmiany w ochronie danych osobowych w hotelu! - miniatura Maj 2018 – Nadchodzi RODO! Zmiany w ochronie danych osobowych w hotelu!
W Maju 2018, branżę hotelarską czekają zmiany związane z ochroną danych osobowych w obiektach hotelowych. Sprawdź co przyniesie RODO i dlac...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Booking – oferty bezzwrotne, a wzrost zysków. - miniatura Booking – oferty bezzwrotne, a wzrost zysków.
Pamiętasz poprzedni artykuł, w którym napisałem o tym, jak założyć wizytówkę na Bookingu? Jeśli nie, to zapraszam do zapoznania się z nim, ...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Booking Extranet – Zacznijmy od początku! - miniatura Booking Extranet – Zacznijmy od początku!
Booking jest wszędzie, i niemal każdy na tym konkretnym OTA jest. Nieważne, czy hotel znajduje się w Zakopanem, w Kołobrzegu, czy w Afryce,...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Hotel Trivago. Co serwis oferuje hotelom? - miniatura Hotel Trivago. Co serwis oferuje hotelom?
Moda na wyszukiwanie noclegów w meta wyszukiwarkach trwa już od dłuższego czasu. Poszukując noclegu, ludzie chętnie z tego korzystają, bo j...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Booking zasady współpracy. - miniatura Booking zasady współpracy.
Zgodnie z tym, co sam Booking podaje na swojej stronie, udostępniają możliwość rezerwacji blisko 1,5 miliona obiektów noclegowych. Łatwo wi...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Strategia hotelu. Dlaczego warto szkolić recepcję? - miniatura Strategia hotelu. Dlaczego warto szkolić recepcję?
Celem obiektu hotelowego jest sprzedaż, co do tego raczej nikt nie ma większych wątpliwości. Niezależnie, czy mówimy tu o sprzedaży bezpośr...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


bookingsolutions.pl