Obiekt noclegowy, niezrealizowane rezerwacje to problem?


niezrealizowane rezerwacje, obiekt noclegowy

Zastanawiałem się od jakiegoś czasu, czy w dobie tylu możliwości rezerwacyjnych, występuje jeszcze problem celowo niezrealizowanych rezerwacji. Dziś, jak nigdy wcześniej, turyści mają bardzo wiele opcji wyboru obiektu noclegowego. Hotele natomiast mogą niemal dowolnie wybierać strategie, oraz miejsca w których chcą udostępniać swoje pokoje. Czy przy takim wachlarzu możliwości, problem niezrealizowanych rezerwacji jeszcze istnieje?

 

Są OTA, obiekt noclegowy nie ma problemu?

Okej, przyznaję się, jakiś czas temu, sam myślałem o tym w ten sposób. Postanowiłem jednak, że warto się tym szerzej zainteresować. Z początku podchodziłem do tego tematu dosyć sceptycznie, no bo przecież hotelarze się przed tym zabezpieczają. Portale rezerwacyjne potrafią przeciwdziałać takim sytuacjom, i tak dalej, i tak dalej. Wpadliśmy więc na pomysł, że przeprowadzimy badanie na temat tego zjawiska. Co się okazało?

Problem istnieje, i ma się całkiem nieźle. Przeprowadzone przez nas badania pokazały nam, że 79,2% pytanych przez nas hoteli dotknął problem niezrealizowanych rezerwacji. Zaskakująco wysoki procent, prawda? Co najciekawsze, region w którym położony jest hotel nie odegrał w większości przypadków dominującej roli. Kolejnym ciekawym, zaobserwowanym przez nas faktem jest to, że nieralizowania rezerwacji dopuszczają się zarówno nasi rodacy, jak i klienci zagraniczni. Obiekt hotelarski wymaga analizy, niezależnie czy mówimy o działaniach w serwisach rezerwacyjnych, czy na stronie bezpośredniej. Dzięki temu możemy spróbować walczyć z problemem niezrealizowanych rezerwacji.

 

Czy serwisy rezerwacyjne, walczą z problemem?

Tak i nie. Teoretycznie portale rezerwacyjne mają zakładki co robić w takich sytuacjach. W praktyce blisko 70% badanych przez nas hoteli, ten problem dotknął na Booking.com. Skrajne przypadki dotyczyły nawet rezerwacji na okres kilku miesięcy (nawet pół roku!). Stawia hotelarzy w trudnym położeniu, bo jasną rzeczą jest, że w takim przypadku wszelkie inne rezerwacje nie są przyjmowane. Kiedy okazuje się, że ktoś jednak nie ma zamiaru zrealizować swojej rezerwacji, jest już dla hotelu za późno. Zostaje więc z pustymi pokojami a co za tym idzie z odczuwalną dla budżetu stratą.

Dlaczego więc tak się dzieje? Dziś hotele już doskonale wiedzą jakie ceny ustaliła ich konkurencja, i chcąc przyjąć bardziej prokliencką postawę decydują się często, na opcje bezpłatnego odwołania rezerwacji. Pewnie, jest to fajna reklama hotelu, bo klient częściej zdecyduje się na hotel, z którego może bez ponoszenia kosztów zrezygnować. Ale wiąże się to też z takimi przypadkami jak opisane przeze mnie powyżej. Ktoś rezerwuje hotel na pół roku, a potem.. po prostu się nie pojawia. Powody takiego zachowania mogą być przeróżne. Natomiast fakt jest taki, że hotelarze chcąc nie chcąc cierpią, i to bez własnej winy, prawda?

Jak radzić sobie z niezrealizowanymi rezerwacjami.

 

Nie do końca działa to w ten sposób

Dlaczego nie do końca bez własnej winy? Otóż, aż 59,1% pytanych hotelarzy nie podjęło żadnych działań zaradczych w tej sprawie. Aż 19% pytanych hotelarzy jest zdania, że nie można nic z tym zrobić. Takie sytuacje będą się zdarzały i już. Cała zabawa w przeciwdziałanie nie jest warta zachodu, bo są to pojedyncze przypadki. Problem oczywiście każdy hotelarz musi ocenić samodzielnie. Natomiast to, że obiekt noclegowy na tym cierpi jest niezaprzeczalne.

Najczęściej przytaczanym rodzajem przeciwdziałania, jest po prostu zastosowanie rezerwacji z zadatkiem pieniężnym w postaci jakiejś kwoty od całości wysokości pobytu (od 30% do 50% całej kwoty pobytu). Wielu hotelarzy stosuje również wymóg podania danych karty kredytowej. W przypadku tego zastosowania 28% pytanych spotkało się z problemem rezerwacji za pomocą fałszywej karty, z której zwyczajnie później nie można ściągnąć środków.

Co nam to mówi? Dobrze wykonany audyt strony hotelu na portalach rezerwacyjnych będzie pewnym rozwiązaniem. Dostosowanie swojej oferty, i zabezpieczenie się przed takimi przypadkami właśnie przedpłatą, może nam pomóc.


Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - pomoc hotelarzom! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.






przeczytaj
również
Google Ads, generowanie leadów na wesela, wiesz jak je pozyskiwać? - miniatura Google Ads, generowanie leadów na wesela, wiesz jak je pozyskiwać?
Wydawałoby się, że generowanie leadów na wesela i imprezy okolicznościowe różnego rodzaju, to temat powszechnie znany i komentowany, zwłasz...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Badania czyli 13 pytań o marketing restauracji hotelowych - miniatura Badania czyli 13 pytań o marketing restauracji hotelowych
W Booking Solutions tym razem wzięliśmy pod lupę restauracje w polskich hotelach. Zadaliśmy hotelarzom i menedżerom restauracji hotelowych ...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Optymalizacja stron internetowych, Zrób sam podstawowy audyt SEO - miniatura Optymalizacja stron internetowych, Zrób sam podstawowy audyt SEO
Spotykając się nie tylko z hotelarzami, ale również z przedstawicielami jakichkolwiek innych branż, działających online spotykam się z prze...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Badania branży, czy rynek hotelarski zmienił się w online? 11 pytań! - miniatura Badania branży, czy rynek hotelarski zmienił się w online? 11 pytań!
Wielkie badania branży hotelarskiej są już gotowe, czas zapoznać się z wynikami. Spróbuję tym samym odpowiedzieć, czy biznes hotelowy to te...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Moja Firma w Google Maps, obserwujemy statystyki - miniatura Moja Firma w Google Maps, obserwujemy statystyki
Na pewno zadawałeś sobie kiedyś pytanie "co daje mi wizytówka na mapach Google?" Zajrzyjmy do statystyk i przekonajmy się! Wiesz już, jak z...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Wizytówka Google Moja Firma, weryfikacja - miniatura Wizytówka Google Moja Firma, weryfikacja
W moim ostatnim artykule dowiedziałeś się jak założyć wizytówkę Google Moja Firma. Pewnie sam zauważyłeś, że wcale nie trwa to pięć minut i...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Wizytówka Google Moja Firma, jak założyć - miniatura Wizytówka Google Moja Firma, jak założyć
Widoczność w internecie jest niezwykle istotna w każdej branży, hotelarstwo nie jest tu żadnym wyjątkiem. Jednym ze sposobów na zwiększenie...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


bookingsolutions.pl