Odszkodowania związane z wypadkami w hotelach


odszkodowania związane z wypadkami w hotelach

Każdy hotelarz życzyłby sobie wyłącznie grzecznych i kulturalnych gości. Zarówno ja i większość z nas zdaje sobie sprawę, że nie ma ludzi idealnych. Niestety, to gość wybiera sobie hotel, a nie na odwrót, więc normalne jest, że niekiedy zdarzy mu się coś zniszczyć, lub uszkodzić. Odszkodowania związane z wypadkami to temat rzeka, nietrudno znaleźć potrzebną pomoc. W przypadku hoteli zasób informacji jest dosyć skromny, więc nieco pomogę w tej kwestii.

Goście w Twoim hotelu, powinni czuć się jak w domu, wygodne łóżka, dostęp do rozrywki i prywatności, ogólnie czysto, schludnie i przyjemnie. Każdy hotelarz chciałby, żeby wszystkie te wygody funkcjonowały jak najdłużej i oczywiście w nienagannym stanie. Powiedziałbym, że nie znasz dnia ani godziny, kiedy sfrustrowany gość, czy to pod wpływem emocji, alkoholu, czy czegokolwiek innego, postanowi wyżyć się na Twoim mieniu. Nawet jeśli zrobił to nieumyślnie, nie popadaj w panikę, bo masz prawo do wypłaty odszkodowania.

Musisz mieć pewność, kto wyrządził szkody

Po takich przykrych incydentach, myślisz tylko o zrobieniu porządku z tym wszystkim i przywróceniu całości do ładu i składu. Za drobne błahostki typu: urwany guzik w pościeli – możesz odpuścić gościowi w ramach szczerych przeprosin, ale jeśli w grę wchodzą poważne zniszczenia – musisz dowiedzieć się kto za tym stoi. W końcu nie będziesz płacić za czyjeś błędy z własnej kieszeni.

Po pierwsze personel powinien dokładnie sprawdzać stan pokoju, zarówno przed przybyciem gościa, jak i w dniu jego wyjazdu. W przypadku widocznych uszkodzeń czy innych nieprawidłowości, powinien zostać sporządzony protokół, w którym zapisane będą dane gościa, obecnych pracowników oraz opis wyrządzonych szkód. Naturalnie powinno mieć to miejsce, gdy gość jest nadal obecny w hotelu, w przypadku wykrycia uszkodzeń po wyjeździe gościa, możesz natrafić na spore komplikacje.

Bardzo przydatne będą nagrania z monitoringu, można też wezwać ochronę lub jeśli to konieczne policję. Wykonaj też zdjęcia, w końcu nawet najdokładniejszy opis nie przedstawi sprawy tak jasno, jak fotografia. Zasadą jest, że każdy, w tym gość hotelowy, odpowiada za szkody, które spowodował. Posiadając niezbędne dowody, że sprawcą jest konkretny gość, będzie on zobowiązany do wypłaty należnego odszkodowania – “Zgodnie z art. 415 k.c. kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia”. Jeśli gość nie przyznaje się do winy lub pojawiły się inne nieścisłości – możesz skierować wniosek o odszkodowanie do sądu. Pamiętaj, że musisz przedstawić jak najwięcej dowodów aby wskazać sprawcę i spodziewaj się, że on również będzie chciał walczyć o swoje racje. Bardzo istotnym jest też zawarcie odpowiedniej klauzuli w regulaminie hotelu, stanowiącej o pełnej odpowiedzialności materialnej gościa hotelowego, za wszelkie wyrządzenie przez niego szkody.

Pamiętaj, że możesz się ubiegać o odszkodowanie z polisy ubezpieczeniowej hotelu. Warto wykupić tego rodzaju ubezpieczenie, bowiem zapewnia ochronę obiektu na wielu płaszczyznach, w tym na wypadek niespodziewanych zdarzeń. Jako właściciel hotelu musisz być przygotowany na wiele sytuacji: pożar, zalanie czy kradzież. Brak wykupionej polisy może okazać się bardzo kosztowne.

Wiele szkód może wyrządzić np. zalanie spowodowane czy to awarią, czy z winy gościa hotelowego bądź personelu. W takiej sytuacji należy zgłosić szkodę i czekać na wypłatę odszkodowania. Możesz także za pomocą takiego narzędzia jak kalkulator szkody zalanie obliczyć, ile powinno wynosić odszkodowanie.

Alkohol złym doradcą jest

To, o czym pisałem na wstępie, mianowicie, aby czuć się w hotelu jak u siebie w domu, czasami może być wzięte zbyt dosłownie przez hotelowych gości. Nie potrzebna jest głęboka wyobraźnia, aby przewidzieć skutki działania pijanego gościa. Zbędne obelgi, hałas, odgłos niszczonych mebli i sprzętu – na samą myśl o tym każdemu, hotelarzowi wzrasta ciśnienie. W takich przypadkach trzeba działać szybko, ale uważać żeby nie przekroczyć cienkiej granicy. Nie uspokaja fakt, że to ów gość będzie musiał zapłacić za wszystkie szkody. Odszkodowania związane z wypadkami szczególnie tego rodzaju, nie zawsze będą szły gładko.

A zatem jak działać? Po pierwsze trzeba uspokoić gościa, co nie będzie łatwe. Służba hotelowa powinna spróbować przemówić mu do rozsądku. Nie trzeba ukrywać, że ten rodzaj mediacji nie należy do najskuteczniejszych. Personel hotelu powinien ograniczyć swój kontakt fizyczny z niespokojnym klientem, gdyż obsługa może narazić się na późniejsze oskarżenia z jego strony, o naruszenie nietykalności cielesnej. Do takich zadań należy wezwać ochronę hotelu bądź policję, która ma prawo zastosować bardziej doraźne środki.

Odszkodowania związane z wypadkami, w których ucierpiały osoby będące pod wpływem alkoholu, najczęściej nie będą wypłacane. W przypadku gdy gość hotelowy ulegnie wypadkowi, może wnosić o odszkodowanie z polisy OC hotelu. Niestety, jeśli poszkodowany spożywał alkohol lub inne środki odurzające, wtedy praktycznie może zapomnieć o odszkodowaniu.

Regulamin hotelu na straży porządku

Aby móc skutecznie wyegzekwować należne odszkodowania związane z wypadkami w hotelu, koniecznie zadbaj o właściwe zapisy w regulaminie. To na nim możesz oprzeć swoje żądania zapłaty odszkodowania za uszkodzone przez gościa mienie. Dzięki stosownym zapisom w regulaminie, możesz także wnieść o wypłatę rekompensaty za np. palenie w niedozwolonym miejscu. Wracając do tematu uszkodzonego mienia, pamiętaj aby zawrzeć w regulaminie informacje o odpowiedzialności materialnej gościa, który swoim zachowaniem przyczynił się do zniszczenia mienia hotelowego. Pomimo, że odpowiednie zapisy w kodeksie cywilnym zobowiązują niesfornego gościa do naprawy wyrządzonych przez siebie szkód, to regulamin hotelu również powinien wyjaśnić tę kwestię.

Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, jego publikacje pojawiają się w miesięcznikach Hotelarz i Biznes Hotel. Gdyby miał zostać detektywem śledziłby zmiany pozycji w wyszukiwarkach. Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.
Przeczytaj
RÓWNIEŻ
Czy rezerwacja jedzenia online rozwinie Twój biznes? - miniatura Czy rezerwacja jedzenia online rozwinie Twój biznes? Jeszcze rok temu nie sądziliśmy, że aby przetrwać należy być obecnym w Internecie i przygotować swoją restaurację do nowych trend...

Pomoc hotelom – razem ratujmy branżę turystyczną! - miniatura Pomoc hotelom – razem ratujmy branżę turystyczną! Mam przyjemność ogłosić, że Booking Solutions objęło patronat nad serwisem pomochotelom.pl! Witryna ma być miejscem, w którym hot...