Opinie o hotelach. Czy wciąż są ważne?

Czy zdanie innych jest ważne dla turystów?

Fraza. Źródło: Ahrefs
Załączony przeze mnie screen dobitnie pokazuje, że ludzi nadal interesuje zdanie innych, oczywistym jest, że wariacji na temat tego typu wyszukań jest dużo więcej. Wariacji na ten temat jest mnóstwo. Najistotniejsze w tym wszystkim jest to, że ludzie szukają opinii o obiektach, w których mają zamiar spać i zawsze będą ich szukać.
Nikt przecież nie chce jechać do danego obiektu w ciemno, nie znając zdania na jego temat. Uwagi zebrane od najbliższego otoczenia są istotne, ale w dobie globalizacji ludzie szukają znacznie szerzej, jedno miejsce to zbyt mało, żeby wyrobić sobie zdanie i podjąć decyzję zakupową, a w tym konkretnym przypadku rezerwacyjną.
Nie ma żadnego przypadku w tym, że serwisy rezerwacyjne zachęcają rezerwujących do pozostawienie opinii o pobycie w danym obiekcie, już po wyjeździe z danego hotelu. Budują w ten sposób wiarygodność. Przede wszystkim swoją, ale również obiektu opiniowanego. Więcej pozostawionych wypowiedzi na temat danego obiektu, ułatwia podjęcie decyzji o wyborze danego obiektu, a nie konkurencji.
W większych hotelach zaczyna być widoczna tendencja wychodzenia do Gości z prośbą o pozostawienie kilku zdań chociażby w wizytówce Google Moja Firma, bądź na Facebookowym fanpage’u hotelu. Często ma to powiązanie z jakąś zachętą, lub też nagrodą ze strony hotelu (w zależności od obranej strategii działania). Obiekty hotelarskie proponują w zamian za to zniżki przy kolejnej wizycie, darmowego drinka w hotelowej restauracji, czy też inne drobne upominki.
Najbardziej popularne źródła opinii o hotelach
Portali, które pozwalają wyszukiwać hoteli, czy ogólnie mówiąc obiektów noclegowych, nieustannie przybywa. Nie sposób więc, w pełni nadążyć za tym trendem. Wezmę pod lupę te, z perspektywy potencjalnego przyjezdnego najważniejsze. O jakich serwisach mówię?
- Booking
- TripAdvisor
- Mapy Google
- Trivago
- Expedia
- Kayak
- Holidaycheck
Naturalną sprawą jest, że Twoja lista nie musi mieć pokrycia z tą przeze mnie podaną. Wybierając poszczególne serwisy zorientowany byłem na popularność i ruch na danej witrynie. Bywają pewnie osoby twierdzące, iż jakiś serwis, którego tutaj nie zamieściłem bywa dla niego bardziej istotny i bardziej opiniotwórczy. Bardzo wielu turystów obecnie ceni sobie ranking hoteli na https://promocja-hotelu.pl jako że znajduje się tam bardzo wiele polskich obiektów podzielonych na odpowiednie kategorie. Aczkolwiek ogromna większość turystów nie ma zwyczajnie czasu, ani ochoty sprawdzać dziesiątek miejsc w internecie, więc wertuje te najpopularniejsze.
Zarządzaj swoimi opiniamiBooking – sprawdzone recenzje

Sprawdzone opinie. Źródło: Booking.
Warto znać zasady współpracy z Booking, przecież serwis jest obecnie źródłem, z którego rezerwujący noclegi korzystają najczęściej. Po pierwsze dlatego, iż jest tam najwięcej hoteli, bo przecież właśnie Booking jest największym obecnie graczem na rynku OTA, po drugie dlatego, jest tam siłą rzeczy najwięcej opinii na temat obiektów hotelowych o różnych standardach. Mam przeczucie graniczące z pewnością, iż oferta Twojego obiektu, również została opublikowana na tym właśnie portalu.
Holenderski gigant sam zachęca rezerwujących do tego, żeby zostawili kilka zdań na temat pobytu, więc Goście mają dodatkowy bodziec do tego, żeby dokonać logowania na swoim koncie i napisać parę słów na temat swojego pobytu. Sama zakładka opinie jest przejrzyście podzielona na plusy i minusy, zawiera również średnią ocenę z poszczególnych elementów składających się na ogół pobytu, co sprzyja przyswajaniu informacji i zwyczajnie ułatwia czytanie.
TripAdvisor. Oceny podróżnych

Oceny podróżnych. Źródło: TripAdvisor
Sytuacja przedstawia się podobnie jak w przypadku akapitu wcześniej, przejrzyste filtry, dodatkowo łatwo wybierać opinie w różnych językach, możliwość oceny danego komentarza według własnego uznania, a także wybór recenzji według typu podróżnego jaki Cię interesuje. Dla niektórych istotne będzie zdanie osoby jadącej w dane miejsce z rodziną inni natomiast bardziej zwrócą uwagę na gościa biznesowego. Pamiętaj o tym, że każdy potencjalny turysta, ma inne preferencje odnośnie tego, czyje zdanie jest dla niego istotne.
Mapy Google. Opinie o hotelach.

Opinie. Źródło: Google Maps
Mapy Google to kolejne źródło, które w ostatnim czasie mocno zyskuje na znaczeniu, chociażby przez wprowadzenie opcji “lokalny przewodnik”, zachęcającej do recenzowania, dodawania nowych miejsc, bądź zdjęć z pobytu w danym miejscu. Wizytówki w Google interesują coraz większą rzeszę hotelarzy, gdyż widoczność na mapie zaczyna być kluczowa w dobie wszechobecnego korzystania z nawigacji GPS. Wystarczy zrobić zdjęcie w danym miejscu i jeśli lokalizacja w danym urządzeniu jest włączona, Google zachęca do wrzucenia zdjęcia i podzielenia się opinią.
Facebook. Recenzje użytkowników

Najbardziej pomocne recenzje. Źródło: Facebook
Fanpage na Facebooku to następne źródło recenzji na temat pobytu w danym hotelu. Osobiście uważam, że jest to źródło, którego nie należy w żadnym stopniu lekceważyć. Grupa docelowa, do której hotele kierują swoją ofertę zaczyna być coraz młodsza, więc i znajomość obsługi social media i ogólnie technologii, jest na znacznie wyższym poziomie niż wcześniej. Jest to kolejne źródło powiadomień, i realnej dyskusji z recenzentem. Wadą jest jednak fakt, iż recenzję można zostawić, nawet pomimo braku wizyty w tym konkretnym miejscu, nie następuje żadna weryfikacja. Wobec tego rodzi to obawy przed atakami negatywnie nastawionych do Ciebie osób, czy po prostu Twojej konkurencji.
Opinie o Twoim hoteluTrivago. Przegląd ocen

Przegląd ocen. Źródło: Trivago
Trivago działa na zasadzie pobierania opinii z różnych źródeł, korzysta ze swojego autorskiego algorytmu trivagoRatingIndex (tRI), który według ich własnego opisu, agreguje i pobiera opinie z 34 różnych stron internetowych. Wszystkie źródła są jasno wyodrębnione (co widać na powyższym screenie). Można również kliknąć i przenieść się bezpośrednio do danego źródła. Działania matematyczne wykonywane przez algorytm, nie są suchą średnią ocen, aby hotel był uwzględniony w rankingu, musi posiadać co najmniej 10 opinii.
Nie wszystkie opinie są jednak wymienione jednostkowo, w związku z tym, nie wszystkie są możliwe do przeczytania, spora część jest agregowana w zakładce inne, w związku z czym, wyliczana jest ocena, nie wyświetla się natomiast treść wypowiedzi.
Expedia. Rekomendacja Gościa hotelowego

Recenzje. Źródło: Expedia
Expedia.com, jedna z części składowych Expedia Group, zawierającej w sobie również: Hotels.com, Hotwire.com, CarRentals.com, Trivago, Venere.com, Travelocity, Orbitz i HomeAway. Opinie na portalu są zweryfikowane i autentyczne. Layout opinii wygląda niemalże identycznie jak w uprzednio opisywanych przeze mnie źródłach.
Kayak. Recenzje z wielu miejsc

Ostatnie opinie. Źródło: Kayak
Kayak, czyli kolejne źródło, o którym wspomniałem w jednym z wcześniejszych artykułów. Agreguje opinie z różnych źródeł, w dużej mierze tych, związanych z grupą Booking Holding Inc. Do której Kayak sam należy.
HolidayCheck. Wczasy w szczegółach

Opinia. Źródło: HolidayCheck
HolidayCheck, czyli jeden z największych portali turystycznych. Skupia w sobie społeczność zainteresowaną rezerwacjami wakacyjnymi. To kolejny portal na którym opinie są zweryfikowane i autentyczne. Nie ma więc obawy, że opinie będą sztucznie zmieniać ocenę danego obiektu. HolidayCheck proponuje oferty wczasowe od biur, z którymi współpracują. Partnerami są między innymi: Itaka, TUI, Rainbow Tours, czy Grecos.
Od urlopowiczów do urlopowiczów

Dla urlopowiczów. Źródło: HolidayCheck
Portal udostępnia nie tylko opcję oceny hoteli ale także statków, atrakcji turystycznych, restauracji bądź barów, które odwiedziłeś podczas urlopu. Możesz na swoim koncie napisać relację ze swojej podróży oraz, co jest już standardem we wszystkich innych źródłach, dodać swoje fotografie.
Atutem dla turystów jest fakt, że na stronie znajdują się autentyczne fotografie z danego miejsca, dodane przez użytkowników. Samo Holidaycheck odsyła ze swojej strony internetowej, na zasadzie programów afiliacyjnych, na portale rezerwacyjne takie jak między innymi Booking.com, czy Hotels.com.
Jak więc wygląda sytuacja z opinią o hotelu? Podsumowanie

Tabela o portalach. Materiał Własny
Powyższa tabela w sposób wyraźny ukazuje różnice, pomiędzy badanymi przeze mnie stronami internetowymi. Każda z nich stawia na nieco inne elementy niż reszta, wyjątkami w tym przypadku są Expedia i Kayak, które agregują opinie z innych serwisów.
Odpowiedź na opinie zaczyna się od powiadomienia
Podane przeze mnie źródła to jak już wspomniałem, zaledwie ułamek tego, gdzie można znaleźć opinie o danym hotelu, jednak przywołanie wszystkich stron, byłoby zwyczajnie niemożliwe. Wiesz już, jakie są najbardziej popularne miejsca recenzji, natomiast co zrobić, żeby się w tym wszystkim nie pogubić?
Nie ma żadnej tajemnicy, w tym, iż dodanie obiektu w różnych miejscach w internecie często odbywa się w odległym od siebie czasie. Powoduje to, że różne profile są zakładane na różne adresy, nie zawsze jest czas je przeglądać je wszystkie, a z pewnością brakuje czasu, żeby na nie wszystkie odpowiedzieć.
Na szczęście jesteśmy tu po to, żeby ułatwić hotelarzom ich pracę. W naszym centrum wiedzy czeka na Ciebie gotowy arkusz z przykładowymi odpowiedziami na opinie Gości! Zarówno tymi pozytywnymi, jak i negatywnymi! Bo przecież pozostawienie opinii bez odpowiedzi, to nigdy nie jest dobre rozwiązanie!
