Optymalizacja stron internetowych, Zrób sam podstawowy audyt SEO

Kilka przydatnych pojęć zanim zaczniemy, czyli optymalizacja od podstaw
Zdaje sobie sprawę, iż optymalizacja i tematy pokrewne, nie są dla wszystkich jasne i oczywiste. Dlatego też stworzyłem krótki słownik pojęć dotyczących omawianego tematu. Zapraszam do zapoznania!
- SEO (Search Engine Optimization) – szereg działań, mających na celu zwiększenie widoczności strony, w organicznych wynikach wyszukiwania.
- Organiczne wyniki wyszukiwania – wyniki widoczne pod reklamami w wyszukiwarce
- Robot Google – algorytm Google, który bada widoczność Twojej strony internetowej i sprawdza, czy wykonana jest prawidłowo i w zgodzie wytycznymi
- Adres URL – adres danej strony internetowej, który wpisujesz w przeglądarce, chcąc ją odwiedzić np: https://bookingsolutions.pl, jak powinny wyglądać prawidłowe adresy opisze dalej
- Anchor tekst – tekst, który opisuje link do którego się odnosi, ma na celu ułatwić znalezienie na stronie internetowej, tego czego szukasz, ważne żeby był związany z tym do czego faktycznie kieruje np: strony internetowe dla hoteli, który jest jednocześnie odnośnikiem do strony na ten temat
- Nagłówki HTML (Hx) – nagłówki, tytuły, podtytuły, widoczne na stronie, oznaczane dla robotów Google, po to aby te znały priorytety treści na stronie. Innymi słowy nagłówek H1 jest najbardziej istotny, natomiast nagłówek H6 najmniej.
- Zabezpieczenie, certyfikat SSL – certyfikat zabezpieczający transmisję danych ze strony, jeśli przy adresie widzisz zieloną kłódkę, znaczy to, że posiada ona certyfikat SSL. Obecnie zyskuje on dla Google na znaczeniu. Jeśli strony nie będą posiadać certyfikatu, użytkownik będzie ostrzegany, iż nie jest ona bezpieczna.
- Meta Tagi – title (tytuł), description (opis), czyli to co widzisz w wyszukiwarce, tytuł danej strony i jej opis. Również dalej powiem o nich nieco więcej
- Teksty lub atrybuty alt – alternatywny tytuł obrazu, w razie braku możliwości wczytania normalnego opisu, roboty posługują się tytułem alternatywnym w celu jego wczytania. Tekst alternatywny czytany jest przez programy dla osób z problemami wzroku, dodatkowo roboty czytają obrazy nie pod względem zawartości obrazu ale właśnie na podstawie tegoż atrybutu.
- Fraza kluczowa – słowo, bądź ciąg słów, pod które powinna być zoptymalizowana Twoja strona, aby zwiększyć szansę na uzyskanie wyższej pozycji w wyszukiwarce
- Domena – po prostu adres pod jakim widnieje Twoja strona internetowa
Optymalizacja stron www, jakie czynniki są istotne?
Tutaj zamieściłem dla Ciebie przykładowe podsumowanie raportu, dotyczącego strony internetowej, przed kolejnymi działaniami optymalizacyjnymi. Nie musisz się martwić, że jest tego zbyt dużo i brzmi skomplikowanie.
Istnieją darmowe narzędzia, dzięki którym dużą część niedziałających lub nieprawidłowych elementów, możesz poprawić samodzielnie. Nawet mając jedynie szczątkową wiedzę na temat stron internetowych. W dalszej części publikacji, pokaże Ci, jak samodzielnie poprawić swoją stronę internetową i zrobić audyt SEO.
Wykonaj audyt strony internetowej!
Adresy URL, jak powinny wyglądać prawidłowo?
Zamieszczam dla Ciebie screen, jak powinien wyglądać prawidłowo napisany adres URL, powinien być przyjazny, niezbyt długi, ale również jasno określać co na danej podstronie się znajduje. Przyjazne adresy są łatwiejsze do zapamiętania przez użytkowników, a więc i premiowane przez roboty Google, jako te, które są bardziej warte odwiedzenia.
Po powyższym adresie od razu wiesz, że trafisz na podstronę, na której znajduje się usługa dotycząca tworzenia stron internetowych. Adres jest odpowiedniej długości, łatwy do zapamiętania, kieruje na dobrą stronę, więc i roboty widzą go bardziej „przyjaźnie”. Skuteczny audyt SEO powinien również badać URL-e na stronie.
Przy okazji, przy adresie widzisz również zieloną kłódkę, która świadczy o obecności certyfikatu SSL
Czego więc należy unikać, przy tworzeniu adresów URL?
- znaków specjalnych
- przypadkowych ciągów znaków
- zbyt długich adresów
- adresów odnoszących się do stron na zupełnie inny temat
- zbyt długiej ścieżki przekierowań, czyli im mniej podstron po drodze na tę która go interesuje musi odwiedzić użytkownik tym lepiej
Optymalizacja treści na stronie
Pytania o treść na stronie internetowej, niezależnie od biznesu, również pada bardzo często. Jak tworzyć treści? Jak często publikować? Co treść powinna zawierać? Czego unikać podczas pisania treści? Czy im więcej fraz kluczowych tym lepiej? Czy audyt SEO treści też jest ważny? Rozwiejmy więc wątpliwości! Co więc się liczy?
Oryginalność treści
Nawet, jeśli tworzysz na podobny, lub ten sam temat, co konkurencja teksty warto pisać samodzielnie, unikając kopiowania materiałów, tekstów w całości, bądź też w częściach. W przypadku hoteli, jeśli obsługuje Cię pod tym kątem zewnętrzna firma, dobrze jest dostarczyć jak najwięcej materiałów na temat Twojego obiektu. Masz wówczas pewność, że tekst mówi właśnie o Twoim hotelu, a nie jest zlepkiem treści na temat konkurencji.
Długość
W wielu przypadkach wytyczne mówią, że minimalna ilość słów tekście to 300 znaków, w praktyce jednak im dłuższy tekst, tym lepiej, pod warunkiem oczywiście, że jest na temat, a nie tylko pisaniem dla samego pisania. Dobrze obserwować konkurencję i pisać po prostu teksty podobnej długości. Skoro ktoś znalazł się w wynikach Top10 na interesującą Cię frazę, znaczy, że treść raczej nie może być zła.
Frazy kluczowe
Nadal z różnych źródeł słychać głosy, że im więcej fraz kluczowych, tym lepiej, natomiast moim zdaniem, liczy się bardziej konkurencja. Jeśli ktoś w czubie wyników wyszukiwania na daną frazę, w treści użył jej 5 razy, to nie znaczy, że jeśli użyjesz ich 20 razy, od razu będziesz wyżej w wyszukiwarce. Synonimy też są bardzo skuteczne, czego nie można mówić o sztucznym upychaniu fraz. Zanim dobierzesz odpowiednie słowa kluczowe, warto sprawdzić, które w Twoim przypadku będą najlepsze a następnie
Nagłówki HTML
Nadawaj treściom priorytet, oznaczaj odpowiednio nagłówki, znacznik H1 nadaj tytułowi strony natomiast stopniowo mniej istotnym podtytułom nadawaj mniej istotne nagłówki. Upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu, bo roboty Google będą widzieć stronę jako bardziej wiarygodną, a przy tym będzie ona bardziej czytelna dla użytkowników. Dobrze jest w nagłówku tytułowym zamieścić frazę kluczową, jakiej dotyczyć ma dana podstrona.
Linkowanie wewnętrzne
Linki wewnątrz Twojej witryny pomogą użytkownikom i robotom w łatwym i intuicyjnym poruszaniu się po Twojej stronie. Linki pomiędzy stronami powinny łączyć się tematycznie.
PageSpeed, szybkość działania
Raporty w narzędziu Page Insights jakiś czas temu uległy liftingowi. Widzisz na nim szybkość działania strony i stopień optymalizacji. Oprócz tego widzisz również Rozkład wczytywania strony przedstawiono na wykresie, mamy tam wartości FCP i DCL, co one oznaczają? Optymalizacja dalej przedstawiona jest w przedziale od 0 do 100 punktów.
- First Contentful Paint (FCP) – czas pomiędzy uruchomieniem strony a załadowaniem całości
- DOM Content Loaded (DCL) – przetwarzanie kodu HTML strony internetowej bez ładowania CSS, JavaScript i obrazów
Te elementy przy podstawowej optymalizacji nie będą dla Ciebie aż tak ważne, ważniejsza dla Ciebie będzie druga część raportu, mianowicie:
Otrzymujesz wskazówki, na temat elementów, które powinieneś poprawić, aby strona działała i ładowała się szybciej. Gdzie nadać priorytety, którą część kodu JavaScript zmniejszyć jakie obrazy skompresować i zoptymalizować. Na samym dole masz również rozwiązania optymalizujące zastosowane na stronie dotychczas.
Meta Title i Meta Description, co to takiego
Meta Title, czyli tytuł Twojej strony, widoczny w wynikach wyszukiwania. Jako przykład podaje Ci naszą stronę internetową i frazę „rodo w hotelarstwie.” Meta description, to natomiast nic innego jak opis widoczny w przeglądarce. Często są to czynniki bagatelizowane, natomiast zasady mówią wprost. Dobry audyt SEO musi badać czynniki META. Należy unikać:
- duplikacji tytułów
- duplikacji opisów
- zostawienia wygenerowanych automatycznie tytułów i opisów
Z tych elementów, które podałem, dużo gorszą praktyką jest pozostawienie zduplikowanych elementów, bo wówczas roboty Google widzą dwie różne podstrony, nazwane i opisane identycznie, co skutkuje obniżeniem ich w rankingach.
Popraw swoją stronę internetową!
Jak samodzielnie zrobić audyt SEO?
W internecie można znaleźć wiele serwisów oferujących sprawdzenie strony internetowej pod kątem SEO, wiele z nich to narzędzia płatne (często niemało!) Ale nie oszukujmy się, do podstawowej optymalizacji nie zawsze są potrzebne, a z kolei dokładna optymalizacja wymaga dużo czasu i wysiłku, aby została zrobiona dobrze, dokładnie i, co najważniejsze, skutecznie. Od siebie mogę Ci do podstawowej optymalizacji polecić narzędzie https://shoesday.pl/, wykonasz tu podstawowy audyt SEO swojej strony. Powyżej widzisz, że badanych elementów jest całkiem sporo. Jakie to elementy?
- Ocena
- SEO
- Użyteczność
- Mobilne
- Technologie
- Social
- Odwiedzający
- Analiza linków
Opisy wyników audytu
Pod każdym z badanych elementów, opisane zostało dlaczego dany parametr jest ważny i co ma na celu jego poprawa. Obok widzisz również zębatki, które symbolizują poziom trudności poprawy danego elementu.
Jedna zębatka, to zadanie łatwe, trzy natomiast, zadanie bardzo trudne. Pozwala Ci to zdefiniować, czy pomoc specjalistów będzie Ci niezbędna w optymalizacji danego aspektu. Audyt SEO da Ci odpowiedź, na ile samodzielnie wykonasz działania na stronie.
Podstawowa optymalizacja na pewno pozwoli Ci w poprawie widoczności Twojej strony w internecie, natomiast chcąc zrobić pełną optymalizację warto zgłosić się do specjalistów, którzy wykonają dla Ciebie pełen audyt.
Po co właściwie ten cały audyt i optymalizacja?
Dobrze zoptymalizowana strona, z uwzględnieniem czynników, które podałem powyżej pozwoli Ci lepiej przygotować swoją witrynę, do skutecznego pozycjonowania jej w wynikach wyszukiwania, ale to już temat na osobny artykuł.
Nie zagwarantuje Ci, że wykonanie samodzielnego audytu, nagle spowoduje, że znajdziesz się na pierwszym miejscu w wyszukiwarkach, ale z pewnością przyniesie to więcej korzyści, aniżeli wtedy, gdy nie zrobisz nic i zostawisz swoją stronę samą sobie.
Tworząc nową stronę dla swojego hotelu, zadbaj więc o to, aby jej twórcy wykonali audyt SEO i optymalizację strony, po to, abyś mógł potem skutecznie ją pozycjonować, co przyjdzie po prostu łatwiej, jeśli będzie odpowiednio wykonana.