Jakie działania marketingowe zaplanować na 2022 rok? Plan marketingowy dla hotelu.


Plan_marketingowy

Koniec roku to zawsze czas podsumowań i planów na nadchodzący Nowy Rok. Jak zaplanować najbliższy rok i poukładać działania, tak by osiągnąć wszystkie założone cele? Przełom roku to najlepszy czas na refleksję i spojrzenie na ostatnie 12 miesięcy. Takie podsumowanie pozwoli przeanalizować nie tylko osiągnięcia, ale również niewykorzystane możliwości. Przygotuj plan marketingowy dla swojego obiektu już teraz.

Jak przygotować podsumowanie roku?

W naszej firmie zazwyczaj w grudniu poświęcamy na to około tygodnia. Bardzo dokładnie analizujemy to, co zrobiliśmy w poprzednim roku i zastanawiamy się, co możemy zrobić lepiej. Podsumowujemy wszystkie nasze kluczowe wskaźniki, żeby upewnić się, że idziemy w dobrym kierunku. Planujemy szczegółowo nadchodzące 12 miesięcy, podstawowe cele i scenariusze awaryjne.

Od czego zacząć planowanie marketingu?

Zanim zaczniesz jakikolwiek projekt zawsze musisz zadać sobie pytanie “Dlaczego powinienem poświęcić na to czas?” Otóż planując i systematyzując działania, po prostu osiągniesz więcej. Żeby osiągnąć sukces należy nie tylko odpowiednio zaplanować swoje działania, ale dodatkowo realizować je zgodnie z założeniami. Niestety na tym etapie większość właścicieli obiektów/działów marketingu odnotowuje porażkę. Dlaczego? Otóż brakuje wytrwałości, cierpliwości, wiedzy, a nierzadko też czasu.

W marketingu (i nie tylko!) jest taka niepisana zasada, która mówi, że jeśli coś nie jest zaplanowane, to najprawdopodobniej się nie wydarzy. Bez konkretnych planów będziemy funkcjonować bardzo chaotycznie i niestety będziemy podatni na częste zmiany decyzji. A przecież doskonale wiemy jakie mamy cele i nie zmieniamy polityki firmy raz w miesiącu, to dlaczego mielibyśmy zmieniać sposób realizacji swoich planów? Stworzenie konkretnego planu pozwala nam skupić się na konkretnym kierunku, bez marnowania czasu i energii na szukanie rozwiązań i pomysłów przed każdym wykonanym ruchem.

Jak planować, żeby zrealizować cele?

plan marketingowy

Przede wszystkim wyznaczyć realne cele. Prowadząc obiekt hotelowy, Twoim celem będzie kwota zysku lub konkretna ilość pozyskanych rezerwacji. Po wyznaczeniu celu głównego, czas na ustalenie celu miesięcznego. Uznajmy, że celem głównym będzie określona kwota. By wyznaczyć cel miesięczny, należy cel główny rozbić na 12 miesięcy. Oczywiście jest to uśredniona wartość, czyli minimum jakie Twój hotel powinien zarobić w każdym miesiącu, by osiągnąć planowany cel główny. Jeśli wiesz już jaki jest cel główny oraz cele miesięczne w Twoim obiekcie, należy zastanowić się jakie działania musisz podjąć by swoje cele zrealizować. Może to być np. zwiększenie liczby nowych Gości, dopracowanie lojalności obecnych Gości, czy zwiększenie średniej wartości rezerwacji.

Kolejnym krokiem w planowaniu marketingu dla obiektu hotelowego jest przygotowanie metod realizowania swoich założeń. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie liczby nowych Gości, musisz skupić się na zwiększeniu zasięgu swojej oferty. Co możesz zrobić aby oferta docierała do nowych Gości?

Zwiększanie zasięgu oferty

Strona www

O tym jakie metody możesz zastosować do osiągnięcia tego celu, decyduje w głównej mierze ilość narzędzi do rezerwacji online jakie posiadasz. W oparciu o dostępne źródła musisz przygotować poszczególne działania. Pierwszym źródłem jest strona internetowa. Ze stroną internetową powiązane są niemalże wszystkie projekty marketingowe.

Posiadając własną stronę www z możliwością edycji, gwarantujesz sobie swobodę nanoszenia aktualności i ofert, które w danym okresie będą odpowiedzią na wyszukiwania Twoich potencjalnych Gości. Wprowadzanie nowych udogodnień czy pakietów pobytowych, to doskonałe rozwiązanie mające na celu przekształcenie zainteresowania ofertą w rezerwację. Pomyśl o tym, o co pytali Cię tegoroczni Goście, co cieszyło się największym zainteresowaniem, lub w czym wyprzedziła Cię konkurencja.

Wykorzystaj swoje niedopatrzenia i zamień je w materialny zysk. A co jeśli Twój obiekt nie posiada strony www? Jedyną słuszną odpowiedzią w tym przypadku będzie jej zbudowanie. Oczywiście jest to jedna z droższych inwestycji, dlatego trzeba wziąć to pod uwagę przy planowaniu budżetu na kolejny rok. Niestety obecnie wiele działów marketingu zbyt mocno koncentruje się na szukaniu nowych kanałów dotarcia do Gościa, zapominając właśnie o tym podstawowym i najważniejszym – własnej stronie internetowej.  A to ze stroną powiązane są przecież pozostałe narzędzia, które dopiero po połączeniu przyniosą oczekiwane efekty.

Kampanie Google Ads

Jednym z takich narzędzi, które funkcjonują w symbiozie ze stroną internetową są Kampanie Google Ads. Tego rodzaju kampanie są uznawane za jedne z najskuteczniejszych rozwiązań reklamowych w Internecie. Za pomocą linków sponsorowanych, Twoja strona może wyświetlać się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania, czyli być na pozycji kluczowej dla pozyskania ruchu i zwiększenia zainteresowania ofertą.

Za pomocą dobrze przygotowanej kampanii będziesz w stanie dotrzeć do nowych Gości i zaznajomić ich z Twoją marką. Przygotowując swoje cele w oparciu o to narzędzie musisz zapoznać się z kalendarzem i rozkładem m.in. dni wolnych od pracy.  Dlaczego? Otóż poza stałymi kampaniami promującej np. Twój brand, możesz wykorzystać wzmożone zainteresowanie wyjazdami w okresach świątecznych, dniach wolnych od pracy czy długich weekendach. Systematyczność i skrupulatność oraz dobry plan, w tym przypadku potrafią zdziałać cuda.

Facebook i Facebook Ads

O potędze Facebooka chyba nie trzeba się rozpisywać. Badania prowadzone przez firmę Hootsuite wykazują tendencję wzrostową rejestracji nowych użytkowników tego portalu. W Polsce obecnie szacuje się, że liczba ta dobiega do 26 milionów. Jak możesz to wykorzystać, by osiągnąć sukces w postaci zysków finansowych?

Działania na portalu Facebook możemy podzielić na dwa elementy. Dobrze prowadzony Fanpage oraz kampanie Facebook Ads. Fanpage firmowy dla wielu użytkowników Internetu stanowi najaktualniejsze źródło informacji. Oczywiście aktualizowana strona internetowa to główne i wiarygodne źródło, niemniej jednak szybkość zamieszczania informacji za pomocą profilu firmowego na Facebooku jest większa, a same treści – bardziej swobodne i spersonalizowane.

Jeśli Twój obiekt posiada swój fanpage, poświęć chwilę i przeanalizuj ostatni rok. Ile postów znalazło się na Twoim wallu, jaka była ich systematyczność, czy odpowiadałeś na komentarze i zachęcałeś do aktywności osoby obserwujące Twój profil. Wszystkie działania marketingowe muszą bazować na planie, i nie inaczej jest również w przypadku właśnie Facebooka. Oczywiście spontaniczność jest mile widziana w przypadku FB, mimo to pewne ramy aktywności należy zachować. Ustal zatem jaka ilość postów jest optymalna dla Twojego obiektu, w jakiej formie chcesz zaprezentować swój obiekt i do jakich grup docelowych chcesz trafić.

Tym sposobem, przechodzimy do drugiego elementu czyli Facebook Ads. Kampanie płatne umieszczane za pośrednictwem Facebooka warto wykorzystać w podobny sposób jak Google Ads. Tutaj również możemy bazować na stałej i czasowej reklamie, a dodatkowo określić do jakiej grupy osób ma ona docierać. Przy planowaniu marketingu dla swojego obiektu, przeanalizuj kim był Twój statystyczny Gość w ciągu ostatniego roku,  jakie cechy demograficzne go charakteryzowały. Dzięki temu będziesz w stanie jeszcze lepiej określić swój target podczas prowadzenia kampanii na Facebooku, a co za tym idzie – zwiększenie realnej sprzedaży w obiekcie.

Zwiększenie lojalności Gości

Poruszaliśmy już realizację celu jakim jest pozyskanie nowych Gości, czas skupić się na zatrzymaniu Gościa i zwiększeniu jego lojalności. Do takich działań najlepiej wykorzystywać program lojalnościowy i newsletter.

Program lojalnościowy

W obiektach hotelowych program lojalnościowy to nic innego niż szczególny rodzaj oferty. Jednak jest to oferta, którą należy bardzo szczegółowo opracować. W zamian za wybór oferty Twojego obiektu, powinien otrzymać korzyść np. w postaci zniżki na pozostałe usługi dostępne w obiekcie. Najlepszą metodą do wprowadzenia programu lojalnościowego w obiekcie będzie newsletter/mailing, bazujący na dobrowolnie pozostawionych danych przez Gościa hotelowego. Podczas meldunku należy poprosić Gościa o zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą mailową oraz poinformować o korzyściach wynikających z uczestnictwa w programie lojalnościowym.

Mailing

Przesyłanie wiadomości za pomocą poczty elektronicznej można usprawnić za pomocą narzędzi online umożliwiających jednoczesną wysyłkę maili do utworzonych przez Ciebie grup, a także tworzenie specjalnych kreacji graficzno – tekstowych. Na rynku dostępne są wersje bezpłatne, które na początek Twojej mailingowej przygody będą idealnym rozwiązaniem, nie generującym dodatkowych kosztów.

Jak wprowadzić plan marketingowy w życie?

Jakie działania marketingowe zaplanować na 2022 rok? Plan marketingowy dla hotelu. 1

Zakładając, że wszystkie Twoje działania są już dokładnie rozpisane, plan należy wprowadzić w życie. Od czego zacząć? Otóż od ustalenia priorytetów. Zastanów się co jest dla Ciebie ważne, co zajmie Ci najwięcej czasu i jaki ma wpływ na ogólną realizację założonego zysku.  Twoim priorytetem będzie działanie, które ma największy potencjał. Jeśli z góry wiesz, że nie masz możliwości poświęcenia odpowiedniej ilości czasu na poszczególne elementy, rozważ oddelegowanie zadania np. do firmy zewnętrznej. Jeśli chcesz zrobić to na własną rękę, musisz być świadomy, że niektóre z tych zadań to praca na kilka miesięcy.

Oczywistym jest, że nasze założenia są szacunkowe i nie zaplanujemy dokładnie działania na konkretny dzień wypadający np. w listopadzie przyszłego roku. Tobie potrzebny jest jedynie schemat. Wdrażanie schematu można śmiało rozłożyć na kwartały, co będzie bardziej realne do osiągnięcia w rzeczywistości. Kwartalne przeglądy pomagają również dostosowywać działania do istniejącej sytuacji. Najlepszym przykładem był okres pandemii. Zaplanowane wcześniej schematy z dnia na dzień trzeba było dostosować do rzeczywistości i przygotować plany zapasowe.

Jak mierzyć efekty?

Aby wiedzieć czy nasze schematy i działania przynoszą efekty, trzeba mierzyć ich skuteczność. Warto wyznaczyć sobie cel liczbowy, którego osiągnięcie łatwo będzie analizować. Sprawdzanie krótko i długofalowych efektów pozwala na modyfikowanie planu, by szybciej osiągnąć cel główny. Każde wykorzystywane przez Ciebie narzędzie ma możliwość edycji i dostosowania do danego okresu.

Podsumowanie

Szanuj swój czas! Od tego jak go wykorzystasz zależy sukces Twój i Twojego obiektu. Każdy dzień przybliża lub oddala Cię od Twojego zamierzonego celu.  Nie marnuj czasu na naukę i szukanie właściwych rozwiązań. Skorzystaj z profesjonalnych, zoptymalizowanych narzędzi oraz usług. Oddeleguj część zadań do firmy zewnętrznej, która pozwoli zaoszczędzić Twój cenny czas i dopasuje plan do możliwości Twojego obiektu.

Proszę o bezpłatną konsultację

Daria Wasielewska
Rodowita ostrowianka, grafik komputerowy. Miłośniczka ciągłego rozwoju i inwestowania w wiedzę. Uwielbiam podróże, poznawanie nowych miejsc i ludzi. W czasie wolnym relaksuje się w kuchni szukając pomysłów na nowe smaki. Sport nie jest mi obcy – koszykówka towarzyszy mi w życiu od lat!
Przeczytaj
RÓWNIEŻ
Jak reklamować hotel po sezonie? 4 najistotniejsze działania. - miniatura Jak reklamować hotel po sezonie? 4 najistotniejsze działania. Właściciele całorocznych obiektów hotelowych, po zakończeniu wakacji często zastanawiają się jak zapewnić sobie zainteresowa...

Booking Optymalizator – zwiększanie zasięgu oferty obiektu noclegowego! - miniatura Booking Optymalizator – zwiększanie zasięgu oferty obiektu noclegowego! Dobrze przygotowany profil wizytówki obiektu na portalach rezerwacyjnych to skuteczne źródło rezerwacji. Nasza autorska...

Nowy marketing w hotelarstwie – 2023 - miniatura Nowy marketing w hotelarstwie – 2023 O marketingu w branży hotelarskiej, nowych szansach, a także o odnajdywaniu się w zmieniającym się świec...

Pożar w hotelu, czyli jak ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania - miniatura Pożar w hotelu, czyli jak ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania Właściciele obiektów hotelowych bardzo często ufają, że w razie nagłych zdarzeń, ich bezpieczeństwo finansowe jest zagw...

Czy pozycja oferty w Bookingu jest ważna w 2023 roku? - miniatura Czy pozycja oferty w Bookingu jest ważna w 2023 roku? Niejednokrotnie podczas rozmów z hotelarzami spotykamy się ze stwierdzeniem: “chciał(a)bym aby oferta mojego hotel...

Jak zwiększyć zainteresowanie ofertą w 2023 roku? - miniatura Jak zwiększyć zainteresowanie ofertą w 2023 roku? Prowadzisz obiekt hotelowy, rezerwacje się pojawiają, ale czujesz, że mógłbyś zarabiać więcej? A może dopiero wpro...

Optymalizacja kosztów marketingu w 2023 roku - miniatura Optymalizacja kosztów marketingu w 2023 roku Optymalizacja kosztów marketingu to temat istotny dla każdego obiektu noclegowego bez względu na jego wielkość i&n...