Pożar w hotelu, czyli jak ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania


Pożar hotelu

Właściciele obiektów hotelowych bardzo często ufają, że w razie nagłych zdarzeń, ich bezpieczeństwo finansowe jest zagwarantowane przez wykupione ubezpieczenia. Niestety, ubezpieczyciele w niektórych przypadkach odmawiają lub zaniżają wypłatę odszkodowania za zalanie lub pożar, wykazując pośrednią winę właściciela budynku. Poznaj historię jednego z naszych klientów, który skorzystał z pomocy firmy odszkodowawczej Helpfind!

Pożar budynku i problemy z ubezpieczycielem

W lipcu 2022 roku do firmy Helpfind zgłosił się właściciel jednego z hoteli, który uległ uszkodzeniu w wyniku pożaru, którego przyczyną było zwarcia okablowania w pokoju, ulokowanym na poddaszu. Biegli, badający sprawę, uznali pożar za zdarzenie losowe i wykluczyli udział osób trzecich.

Właściciel budynku, po dopełnieniu formalności związanych ze sprawami urzędowymi, zgłosił się do firmy ubezpieczeniowej, w której miał wykupioną polisę, w celu uzyskania odszkodowania, które pozwoli mu na naprawę budynku.

Odpowiedź, którą otrzymał od Towarzystwa Ubezpieczeniowego, wręcz go zszokowała. Zaczął szukać pomocy i tak trafił na firmę, specjalizującą się w uzyskiwaniu dopłat do odszkodowań – Helpfind.

Zgłoś się po dopłatę do odszkodowania za pożar nieruchomości!

– Ubezpieczyciel stwierdził, że nasz klient dostanie około 190 tysięcy złotych, co oczywiście nie pokryłoby nawet połowy potrzebnych prac, które przywróciłyby hotel do poprzedniego stanu – mówi Marta Kapsul, ekspert od spraw odszkodowań za nieruchomości w firmie Helpfind. – Nasz klient chciał jak najszybciej naprawić budynek, aby przywrócić pracę hotelu, więc zdecydował się na skorzystanie z naszej oferty.

Po wstępnej analizie dokumentacji ze zdarzenia oraz ogólnych warunków ubezpieczenia, specjaliści doszli do wniosku, że działania ubezpieczyciela są bezpodstawne, a proponowana kwota jest całkowicie nieadekwatna do szkód, jakie poczynił pożar.

Zaniżenie odszkodowania za pożar a niejasne zapisy

O ile decyzja ubezpieczyciela zdziwiła właściciela budynku, o tyle nasi specjaliści ds. odszkodowań kompletnie nie byli zaskoczeni tym, co zrobiło Towarzystwo Ubezpieczeniowe.

– Zaniżanie odszkodowań jest standardową procedurą, stosowaną przez ubezpieczycieli – mówi Marta Kapsul, menadżer ds. odszkodowań za nieruchomości w firmie Helpfind. – Opierając się na błędnych danych, starają się znaleźć wszystkie kruczki w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia, a także błędy ubezpieczonego, pozwalające na obniżenie wypłacanej kwoty.

Tak było i w tym wypadku. Ubezpieczyciel, u którego wykupiona została polisa zdarzeń losowych, uznał, że istnieją dwa znaczne uchybienia, powodujące obniżenie kwoty odszkodowania:

  1. Pierwszym powodem, przez który obniżono kwotę odszkodowania aż o 290 tys. złotych, było bezpodstawne zastosowanie zużycia technicznego budynku.
  2. Kolejną przyczyną obniżenia odszkodowania było tzw. niedoubezpieczenie, mimo że szkoda mieściła się w granicy sumy ubezpieczenia. W tym wypadku kwotę odszkodowania obniżono o 400 tys. złotych.
Pożar w hotelu, czyli jak ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania 1

Jak ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania za pożary hoteli?

W trakcie analizy dokumentacji, prawnicy z firmy Helpfind dopatrzyli się w działaniu ubezpieczyciela kilku karygodnych błędów, przez które (w znacznym stopniu) obniżono odszkodowanie za pożar.

Po pierwsze, Towarzystwo Ubezpieczeniowe przyjęło szacunkowe koszty naprawy szkód na poziomie 540 tys. złotych, nie przedstawiając żadnego kosztorysu. Jest to rażący błąd, który już na wstępie upoważnia ubezpieczonego do odrzucenia propozycji ugody, przedstawionej przez ubezpieczyciela.

Kolejnym bezpodstawnym działaniem Zakładów Ubezpieczeń było przyjęcie zużycia technicznego na poziomie 23%. Łamie ono podstawowe założenia Ogólnych Warunków Ubezpieczenia. 

Stanowią one, że zastosowanie zużycia technicznego przysługuje tylko i wyłącznie w przypadku, gdy ubezpieczony odstępuje od odtworzenia przedmiotu ubezpieczenia po szkodzie. Poszkodowany nigdy nie złożył takiego dokumentu do ubezpieczyciela, wręcz przeciwnie – po zakończeniu akcji gaśniczej, niezwłocznie przystąpił do zabezpieczania budynku i podjął kroki, zmierzające do naprawy dachu i spalonej kondygnacji.

Trzecim błędem, przy obliczaniu kwoty odszkodowania, było przyjęcie zasady proporcji przez niedoubezpieczenie budynku. Według prawa jednym z czynników obniżających odszkodowanie jest właśnie zbyt niska suma ubezpieczenia w odniesieniu do wartości budynku. W tym przypadku ubezpieczyciel nie miał jednak racji – wartość hotelu nie przewyższyła sumy ubezpieczenia opiewającej na 5 milionów złotych.

Po skompletowaniu odpowiedniej dokumentacji i przeanalizowaniu sprawy sporządzono odwołanie od decyzji ubezpieczyciela i wraz z wezwaniem do wypłaty odszkodowania w wysokości 1.250.00 złotych, wysłano je do Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

Sprawdź, czy należy Ci się dopłata do odszkodowania! Zgłoś się do Helpfind!

Zaniżenie odszkodowania za pożar hotelu – finał sprawy

Rzecz jasna, ubezpieczyciel od razu odrzucił żądania, uznając, że kwota ta jest zdecydowanie zbyt duża i wysłał kontrpropozycję, w której zaproponował dopłatę na poziomie 70 tys. złotych.

Po wymianie korespondencji i negocjacjach, lecz strony doszły w końcu do porozumienia, dzięki czemu nasz klient otrzymał aż 490 tys. złotych dopłaty do odszkodowania. Rozpoczęte już prace naprawcze, znacznie przyspieszyły, dzięki czemu nasz klient mógł przywrócić pracę hotelu kilka miesięcy po pożarze.

Daria Wasielewska
Rodowita ostrowianka, grafik komputerowy. Miłośniczka ciągłego rozwoju i inwestowania w wiedzę. Uwielbiam podróże, poznawanie nowych miejsc i ludzi. W czasie wolnym relaksuje się w kuchni szukając pomysłów na nowe smaki. Sport nie jest mi obcy – koszykówka towarzyszy mi w życiu od lat!
Przeczytaj
RÓWNIEŻ
Jak reklamować hotel po sezonie? 4 najistotniejsze działania. - miniatura Jak reklamować hotel po sezonie? 4 najistotniejsze działania. Właściciele całorocznych obiektów hotelowych, po zakończeniu wakacji często zastanawiają się jak zapewnić sobie zainteresowa...

Booking Optymalizator – zwiększanie zasięgu oferty obiektu noclegowego! - miniatura Booking Optymalizator – zwiększanie zasięgu oferty obiektu noclegowego! Dobrze przygotowany profil wizytówki obiektu na portalach rezerwacyjnych to skuteczne źródło rezerwacji. Nasza autorska...

Nowy marketing w hotelarstwie – 2023 - miniatura Nowy marketing w hotelarstwie – 2023 O marketingu w branży hotelarskiej, nowych szansach, a także o odnajdywaniu się w zmieniającym się świec...

Czy pozycja oferty w Bookingu jest ważna w 2023 roku? - miniatura Czy pozycja oferty w Bookingu jest ważna w 2023 roku? Niejednokrotnie podczas rozmów z hotelarzami spotykamy się ze stwierdzeniem: “chciał(a)bym aby oferta mojego hotel...

Jak zwiększyć zainteresowanie ofertą w 2023 roku? - miniatura Jak zwiększyć zainteresowanie ofertą w 2023 roku? Prowadzisz obiekt hotelowy, rezerwacje się pojawiają, ale czujesz, że mógłbyś zarabiać więcej? A może dopiero wpro...

Optymalizacja kosztów marketingu w 2023 roku - miniatura Optymalizacja kosztów marketingu w 2023 roku Optymalizacja kosztów marketingu to temat istotny dla każdego obiektu noclegowego bez względu na jego wielkość i&n...