Czy rezerwacja jedzenia online rozwinie Twój biznes?


zamawianie jedzenia online

Jeszcze rok temu nie sądziliśmy, że aby przetrwać należy być obecnym w Internecie i przygotować swoją restaurację do nowych trendów związanych z zamawianiem jedzenia online.

Prawdą jest, że już ponad 25 mln ludzi w Polsce korzysta z Internetu żeby zamówić jedzenie. Wiele firm i restauracji zauważyło potencjał drzemiący w pomyśle umieszczenia swoich produktów w Internecie i przyciągnięcia nowych odbiorców. Wielu z nas przeżyło uczucie przerażenia na myśl o wykonaniu telefonu do restauracji i złożenia zamówienia. Portale do zamawiania jedzenia dają komfort takim osobom. Wystarczy znaleźć daną restaurację, wybrać dania klikając w odpowiednie przyciski, zapłacić i zamówienie jest już gotowe.

Jest to wygodna opcja również dla restauratorów. Dlaczego? Podczas rozmowy telefonicznej może dojść do problemów w komunikacji, a w konsekwencji, błędów w zamówieniu. W takiej sytuacji może dojść do zwrotu oraz braków przychodu z zamówienia. Dodatkowo można stracić zaufanie klienta, które potem ciężko odbudować. W sytuacji zamawiania jedzenia przez Internet, w zupełności wyklucza się możliwość popełnienia błędu, gdyż to klient sam wybiera, co ma zostać dla niego przygotowane.

zamawianie jedzenia online
Zamawianie jedzenia online

Coraz więcej portali do zamawiania jedzenia pojawia się na rynku, jednakże najbardziej wypromowane są pyszne.pl oraz Uber Eats. Czy są one korzystne dla restauratorów? Jedni cenią sobie współpracę z tymi firmami, a drudzy uważają, że nie jest to dla nich korzystne rozwiązanie. Czy restaurator, który nie jest zainteresowany współpracą z takimi portalami powinien zrezygnować z pomysłu prowadzenia zamówień jedzenia online? Absolutnie nie! Obecnie na rynku istnieje sporo firm proponujących systemy do zamawiania jedzenia online dedykowane konkretnemu obiektowi gastronomicznemu. Mogą one działać samoistnie bądź mogą być częścią strony internetowej obiektu.

Warto jednak sprawdzić dokładnie każdą otrzymaną ofertę czy np. nie przypomina w działaniu portali, z których chciało się zrezygnować. Wiele firm dostarcza takie systemy, ale mają one wiele wspólnego z pyszne.pl czy Uber Eats. Co może się pojawić w umowie? Działanie na zasadzie prowizji bądź abonamentu tzn. miesięcznej opłaty – dopóki płacisz to masz możliwość korzystania z systemu. Ze względu na dużą ilość możliwości dla restauratorów, postanowiliśmy stworzyć tabelę porównawczą, która pokaże co dana firma ma w swojej ofercie odnośnie systemu do rezerwacji jedzenia online. Sprawdźmy jak wyglądają oferty firm, które udostępniają taką usługę:

Czy rezerwacja jedzenia online rozwinie Twój biznes? 1
Tabela porównująca systemy i portale

W tabeli wybraliśmy kilka najważniejszych punktów, które restaurator powinien rozważyć przy wyborze systemu zamawiania jedzenia online:

  1. Prowizja oznacza, że restaurator płaci firmie procent od każdego sprzedanego dania.
  2. Abonament miesięczny to stała comiesięczna opłata za użytkowanie systemu.

Jeśli firma nie pobiera prowizji ani abonamentu oznacza to, że za użytkowanie systemu pobrana zostanie jednorazowa opłata na początku współpracy z daną firmą.

  1. System na własność to bardzo dobra opcja. Po zakupie systemu restaurator zostaje właścicielem swojego systemu i nie musi denerwować się, że w dowolnym momencie zostanie odebrane mu prawo do jego użytkowania.
  2. Możliwość edycji menu bądź systemu jest bardzo wartościowym aspektem dla restauracji. Jeśli nie można samemu dokonać zmian w menu, cały proces wydłuży się, gdyż wszystko musi zostać wprowadzone przez zewnętrzną firmę. Dodatkowo, każda restauracja ma swoją szatę graficzną. Dzięki możliwości edycji systemu, możliwe jest dostosowanie jej profilu.
  3. Większość systemów działa na tej zasadzie, że restauracja działa niezależnie i udostępnia swoich własnych kierowców, ale należy zweryfikować czy firma sprzedająca usługę na zasadzie prowizji, nie wlicza do niej również dowozu.
  4. Nie każda firma, która pobiera prowizję od razu przelewa kwotę na konto restauracji bądź daje możliwość transferu bezpośredniego. Zdarza się, że restauracja otrzymuje pieniądze z utargu dopiero po tygodniu.
  5. Nie zawsze restauracje posiadają stronę internetową, a chciałyby posiadać możliwość zamawiania jedzenia online. Należy wtedy sprawdzić, który system działa niezależnie, a który jako wtyczka do strony bądź jako obiekt na portalu.
  6. Obecnie niektóre firmy posiadają w swojej ofercie możliwość działania na zasadzie aplikacji mobilnej. Czasami jest to jedyna opcja i zamawianie jedzenia może się odbyć wyłącznie przez tę aplikację w smartfonie czy tablecie, a czasem jest to dodatek do systemu działającego w internecie.
  7. Wiele systemów i portali umożliwia dodanie dodatkowych języków poza polskim. Jeśli restauracja posiada sporo klientów zagranicznych, warto poszukać systemu, który umożliwia dodanie dodatkowego języka.

Opinie klientów mogą być przydatne, ale warto się nad tym zastanowić. Jeśli posiada się wizytówkę Google, można przejrzeć opinie o obiekcie tam, gdyż jeśli jest coś niejasnego, można się do tego odnieść. Niestety firmy udostępniające tę opcję, nie dają możliwości odpowiedzi na ocenę czy komentarz.

Czy rezerwacja jedzenia online rozwinie Twój biznes? 2
Zamówienie

Podsumowanie

Wraz z nadejściem pandemii zmieniliśmy podejście do prowadzenia biznesu. Głównym źródłem pozyskiwania nowych klientów jest Internet i to ten kanał powinniśmy przede wszystkim rozwijać. System do zamawiania jedzenia online może pomóc rozwinąć się restauracji, zoptymalizować koszty zamówienia czy zlikwidować problem wciąż zajętego telefonu. Nie ma znaczenia z kim będziemy współpracować, ale bezsprzeczne znaczenie ma fakt, ile będziemy mogli zarobić na tej współpracy. Wszystko co nowe wydaje się nam trudne i nie do przejścia, ale warto przekroczyć granicę strachu i przekuć tę stresującą dla nas sytuację w nasz osobisty sukces.

Natalia Bednarek
Specjalistka od marketingu z pasją do PR i brandingu. Ukończyła studia magisterskie na kierunku Communication Management. Prywatnie fanka aktywnego relaksu w górach, kuchni azjatyckiej oraz kryminałów.
Przeczytaj
RÓWNIEŻ
Pomoc hotelom – razem ratujmy branżę turystyczną! - miniatura Pomoc hotelom – razem ratujmy branżę turystyczną! Mam przyjemność ogłosić, że Booking Solutions objęło patronat nad serwisem pomochotelom.pl! Witryna ma być miejscem, w którym hot...

Odszkodowania związane z wypadkami w hotelach - miniatura Odszkodowania związane z wypadkami w hotelach Każdy hotelarz życzyłby sobie wyłącznie grzecznych i kulturalnych gości. Zarówno ja i większość z nas zdaje sobie sprawę, że nie ...