Optymalizacja kosztów marketingu to temat istotny dla każdego obiektu noclegowego bez względu na jego wielkość i rodzaj. Ze względu na wyższe koszty utrzymania oraz rosnącą inflację, wiele osób zarządzających hotelami zaczęło analizować swoje wydatki marketingowe znacznie mocniej niż wcześniej. Jak zoptymalizować koszty marketingu w hotelu?
Podejmując współpracę z naszymi nowymi klientami bardzo często spotykamy się z problemem wysokich budżetów i jednocześnie niskiej efektywności dotychczasowych działań. Zazwyczaj koszty nie posiadają żadnego logicznego uzasadnienia, a są kontynuowane ze względu na to, że nikt nie dokonywał głębszej analizy czy jest możliwość pozyskania lepszych wyników przy jednoczesnym utrzymaniu lub obniżeniu kosztów.
W wielu hotelach podział wydatków marketingowych jest stały od kilku lat. Bez względu na efekty budżet do wykorzystania pozostaje taki sam. Zamiast zweryfikować czy wydatki są zasadne i wartościowe, po prostu powiela się ustalone schematy.
Optymalizacja kosztów marketingu – partnerzy zewnętrzni
Niejednokrotnie okazuje się, że zdecydowanie lepiej jest korzystać z usług partnerów zewnętrznych, zamiast delegowania zadań na pracowników, a innym razem po głębszej analizie pojawia się informacja, że przeniesienie części budżetu z jednego kanału na drugi może polepszyć wyniki.
Jeśli zastanawiasz się nad redukcją kosztów związanych z marketingiem, zastanów się nad zasadnością obecnej alokacji wydatków. Zapewniam Cię, że jest duża szansa na zwiększenie efektywności Twojego budżetu. Słabe wyniki działań marketingowych nie muszą być efektem niekompetencji pracowników, lecz tego, że nie do końca zajmują się oni tym, co powinni. Wielozadaniowość nigdy nie wychodzi dobrze, zwłaszcza w przypadku bardzo wymagających zajęć.
Poświęcanie czasu i finansów na doszkalanie pracowników z zakresu wszystkich gałęzi marketingu, może być na tyle drogie, że kosztowo bardziej atrakcyjne będzie zlecenie ich na zewnątrz. Optymalizacja kosztów marketingu to przecież nie tylko cięcia budżetów reklamowych.
Optymalizacja kosztów marketingu – przesunięcia w budżecie
Pozostając przy wspomnianych cięciach budżetowych, na początek warto zweryfikować wydane pieniądze na kampanie i ich realnie osiągnięte wyniki. Jeśli np. zdecydowałeś się na kampanię płatną Google Ads, ale od wielu miesięcy nie masz żadnych mierzalnych zwrotów z tego źródła – wstrzymaj ją. Może się okazać, że za te same pieniądze w innym kanale pozyskasz dodatkowy ruch, na który do tej pory brakowało Ci budżetu.
Analiza wcześniejszych działań pozwoli Ci na oszacowanie najbardziej dochodowych źródeł i założenie z jaką kwotą wiąże się dla Ciebie pozyskanie klienta czyli Twojego Gościa w obiekcie. Zakładając maksymalną stawkę, będziesz wiedział na ile jest to opłacalne dla Twojego obiektu i w co warto inwestować nadal, a co jest zbędne.
Optymalizacja kosztów marketingu – koszty dodatkowe
Prowadząc samodzielnie działania marketingowe, nakładasz na siebie wiele kosztów dodatkowych. Chcąc tworzyć samodzielnie materiały reklamowe, musisz poświęcić nie tylko czas, ale i fundusze na posiadanie licencjonowanych oprogramowań oraz zasobów. Aby w pełni wykorzystywać potencjał reklam online, zwłaszcza w formie graficznej i video, powinieneś zadbać o wysokiej jakości kreacje reklamowe, a tego efektu nie uzyskasz pracując w programach w wersji demo.
Koszt licencji dla kilku tego typu narzędzi to minimum kilkaset złotych miesięcznie, dorzucając dodatkowo opłatę za dostęp np. do banku zdjęć – zrobi się całkiem spora kwota. W sytuacji kiedy reklamy przynoszą zyski dla obiektu, nie ma problemu z opłacalnością tej inwestycji, ale przyjmujemy przecież że Twoim celem jest obecnie optymalizacja kosztów marketingu. Oszacuj zatem jaką kwotę musisz wydać by otrzymać gotowy materiał od firmy zewnętrznej, a ile kosztuje Cię stworzenie tego samego produktu wewnątrz Twojej firmy.
Koszty dodatkowe to nie tylko samo oprogramowanie, narzędzia, szkolenia oraz kursy. To również koszt utrzymania pracownika na etacie. Zakładając ponownie, że zatrudniasz dodatkową osobę do prowadzenia Twojego marketingu oraz to, że efektywność dotychczasowych działań jest niska, powinieneś oszacować nie tylko czy Twój marketingowiec na siebie zarabia, ale również czy gwarantuje dodatkowy przychód dla hotelu. Może okazać się bowiem, że poziom sprzedaży jest niezmienny, bez względu na to czy działania są prowadzone, czy też nie.
Optymalizacja kosztów marketingu – zaufaj specjalistom
Doświadczony zespół profesjonalistów to nie tylko większe spektrum pomysłów, ale też wiedza na temat najlepszych rozwiązań. Musisz pamiętać, że specjalista prowadzący np. kampanię dla sklepu odzieżowego, nie zawsze będzie znał najlepsze praktyki dla branży hotelarskiej.
Decydując się na współpracę z firmą zewnętrzną weź pod uwagę doświadczenie właśnie z interesującej Cię branży. To pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze na testy, które w dużej mierze są skazane na porażkę.
Optymalizacja kosztów marketingu – podsumowanie
Szukając najlepszego rozwiązania dla swojego obiektu zweryfikuj koszty marketingu. Być może dotychczasowe inwestycje nie mają realnych szans na zwrot, a nawet niewielkie zmiany w dalszej perspektywie zrobią dużą różnicę. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu efektywności – umów się na bezpłatną konsultację z doradcą, który przeanalizuje Twoje obecne działania.
Poznaj Booking Solutions
Zobacz nasz Fanpage
Daria Wasielewska
Rodowita ostrowianka, grafik komputerowy. Miłośniczka ciągłego rozwoju i inwestowania w wiedzę. Uwielbiam podróże, poznawanie nowych miejsc i ludzi. W czasie wolnym relaksuję się w kuchni szukając pomysłów na nowe smaki. Sport nie jest mi obcy – koszykówka towarzyszy mi w życiu od lat!