Powody zameldowania w hotelu, takie jak wypoczynek, podróż służbowa czy tymczasowy pobyt, zapewniają zróżnicowaną grupę gości. Z jednymi ciężej się rozstać, zaś z drugimi chciałoby się zrobić to jak najszybciej, a w przypadku niektórych, ich wymeldowania obsługa hotelowa nawet nie odczuje. Zdarzają się jednak takie osoby, które są koszmarem każdego właściciela hotelu lub pensjonatu. Sprawdź, jakie kroki podjąć, gdy klient nie chce zapłacić za wynajęty pokój lub co zrobić, gdy zniszczył on mienie hotelowe.
Gość nie chce zapłacić za nocleg
Prowadzenie własnego biznesu, mimo iż bywa spełnieniem marzeń niejednej osoby, niestety nie jest różą bez kolców.
Oferowane przez ciebie usługi lub produkty spełniają najwyższą jakość. Nie ma miejsca na praktyki niezgodne z oczekiwaniami klientów. I owszem, chciałoby się wierzyć w uczciwość ludzi, z którymi łączy nas zobowiązanie, jednak niemalże w każdej dziedzinie naszego życia napotkać można na wyjątki od reguły wzajemności.
Branża hotelarska wydaje się być branżą, która nie powinna mieć problemu z niezapłaconymi fakturami czy też rachunkami, ponieważ nie sprzedaje ani towarów, ani usług z odroczonym terminem płatności tak, jak np. hurtowania spożywcza. Za sam pobyt w hotelu w większości należy zapłacić „z góry”. Częstą praktyką jest również preautoryzacja karty kredytowej.
Jednak i w tym obszarze trafiają się kwiatki. Klienci nie płacą za nocleg, ulatniając się tuż przed rozliczeniem albo powodują poważne zniszczenia w obiekcie. W obu przypadkach mamy do czynienia z poważnymi szkodami na rzecz właścicieli zakwaterowania.
Co zrobić, gdy klient nie chce zapłacić za usługę?
Chciałeś uczciwie rozliczyć się z klientem za wykonaną usługę lub sprzedany towar. Niestety wykorzystał on twoje zaufanie i nie uiścił należnej ci zapłaty. Mamy jednak dobre wieści.
Polubowna windykacja należności
Naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, borykających się z nierzetelnymi kontrahentami, wychodzą firmy windykacyjne i kancelarie prawne, które efektywnie zajmują się ściąganiem należności.
Właścicielu lub właścicielko hotelu, jeżeli transakcja handlowa, przeprowadzona w ramach twojej działalności, została poświadczona dokumentem sprzedaży w formie faktury VAT, w pierwszej kolejności możesz egzekwować zapłatę w następujący sposób:
- dostarczenie wezwania do zapłaty,
- wpis do biura informacji gospodarczej,
- wystawienie wierzytelności na giełdzie długów,
- windykacja sądowo-egzekucyjna.
Warto podkreślić, że windykacja tego typu roszczeń na własną rękę jest niezwykle czasochłonna i skomplikowana. Ponadto najprawdopodobniej nie posiadasz odpowiednich narzędzi i wystarczającej wiedzy z zakresu prawa, aby móc liczyć na zadowalające efekty.
Skorzystaj z darmowej porównywarki firm windykacyjnych – CashFixOmówmy sobie w takim razie wszystkie kroki po kolei.
Wezwanie do zapłaty
Wezwanie do zapłaty to nic innego jak pismo, które wzywa problematycznego klienta do należącej się nam zapłaty. Celem jest ukazanie powagi sytuacji, zwłaszcza jeśli do działań zaangażujemy podmioty zewnętrzne, np. firmę windykacyjną.
Aby wezwanie spełniło swoje zadanie, musi zostać napisane językiem oficjalnym i zdecydowanym. Co więcej, powinno się na nim umieścić następujące elementy:
- miejsce oraz data sporządzenia wezwania;
- dane dłużnika;
- dane wierzyciela;
- stosunek prawny, z którego wynika zadłużenie;
- wartość długu wraz z odsetkami;
- termin płatności;
- numer rachunku bankowego, gdzie w określonym terminie powinna wpłynąć kwota do zapłaty;
- podpis.
Wpis do biura informacji gospodarczej
Załóżmy, że sporządziłeś wezwanie do zapłaty zgodnie z wytycznymi. Czas, mija nieubłaganie, a reakcji nieuczciwego gościa jak nie ma, tak nie ma.
Co możesz zrobić w następnej kolejności?
Wpisanie danych osobowych do rejestru zadłużonych biura informacji gospodarczej to świetny sposób na pogrążenie swojego dłużnika, a co za tym idzie — wymuszenie na nim poniesienia odpowiedzialności finansowej za skorzystanie z twojego świadczenia.
Z pewnością nurtuje cię to, w jaki sposób może to zaszkodzić osobie, której dane zostały upublicznione. Spieszmy więc z odpowiedzią.
Wpisanie kłopotliwego gościa do rejestru przysparza mu problemów wizerunkowych, a także:
- ze wzięciem kredytu czy pożyczki,
- wzięciem czegokolwiek w leasing,
- z zawieraniem umów, np. ze swoim kontrahentem.
Wartym nadmienienia wydaje się również fakt, iż z rejestrów chętnie korzystają wszelkie korporacje, jako instrumentów ułatwiających sprawdzenie kontrahenta.
Giełda długów
Przed wkroczeniem na drogę postępowania sądowego, warto wypróbować jeszcze jedno narzędzie. Będzie ono skierowane do osób, którym zależy na czasie i gotówce niemalże od ręki.
Operowanie pojęciami bez ich znajomości jest jak losowe wypowiadanie słów w obcym języku, nie wiedząc, co one oznaczają. Co prawda posługujesz się nimi, ale jeśli nie znasz ich znaczenia, to cała wypowiedź nie ma sensu.
Zgodnie z powyższym, wytłumaczmy sobie, czym jest giełda wierzytelności.
Giełda wierzytelności jest miejscem, w którym wierzyciel ma możliwość wystawić ofertę sprzedaży długu wobec niego osobie trzeciej. W skrócie — wszystkie prawa do wierzytelności zostają przeniesione na nabywcę, a problematyczny klient nie zaprząta więcej twojej głowy.
Co powinno się znaleźć w ogłoszeniu?
- wartość świadczenia;
- podstawa roszczenia;
- cena.
Musisz jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nigdy nie odzyskasz całości kwoty roszczenia. Odzyskanie pieniędzy za wykonaną usługę w takiej sytuacji będzie ograniczać się tylko do niewielkiej części wartości zobowiązania.
Jeśli jednak jesteś właścicielem lub właścicielką obiektu i wiesz, że ściganie oszusta najprawdopodobniej zakończy się fiaskiem, spróbuj wystawić wierzytelność na giełdę długów.
Dowiedz się więcej: Skup długów - co to jest i na czym polega?
Windykacja sądowo-egzekucyjna
Gdy wszelkie wysiłki włożone w odzyskanie należności na nic się nie zdały, pozostaje pokładać nadzieje w postępowaniu upominawczym.
Model ten wykorzystuje się w sytuacji, kiedy dłużnik pomimo podjętych działań polubownych, w dalszym ciągu nie zaspokoił roszczenia swojego wierzyciela.
Kolejność działań wygląda następująco:
- złożenie pozwu o zapłatę do sądu,
- uzyskanie tytułu egzekucyjnego (wyrok bądź nakaz zapłaty),
- nadanie klauzuli wykonalności tytułowi egzekucyjnemu,
- skierowanie sprawy do komornika, by rozpocząć egzekucję komorniczą.
Jak widać, sprawa robi się poważna, a nieuczciwemu klientowi grozi egzekucja z jego majątku. Bardzo często zaangażowanie organów państwowych mobilizuje go do uregulowania płatności.
Dowiedz się więcej: Skup długów - co to jest i na czym polega?
Para dwudziestolatków okradała luksusowe hotele
Wiesz już, jakich kroków możesz podjąć się jako osoba pokrzywdzona w wyniku postępowania oszustów. Należy sobie uświadomić, że tego typu sytuacje zdarzają się stosunkowo często.
Niecodzienne incydenty, których dopuszczają się zuchwali goście, niestety mają miejsce i należą do ciemnych stron prowadzenia biznesu hotelarskiego. Niektóre są stosunkowo niewinne, aczkolwiek zdarzają się też takie, które narażają właścicieli na kolosalne straty.
Do wstrząsającej sytuacji doszło w sierpniu 2021 r., a jej szczegóły zostały opublikowane na łamach portalu Interia. Tatrzańska policja otrzymała wówczas zgłoszenie dotyczące pary z 2,5-letnim dzieckiem. Zawiadomienie wskazywało na ich liczne oszustwa na właścicielach najdroższych baz noclegowych w Zakopanem.
Kradli ręczniki i konsole do gier
Para pochodząca z woj.wielkopolskiego nie płaciła za pobyt, okradając jednocześnie obiekt. Wynosili z pokoi wyposażenie, np. konsole do gier, radia czy suszarki do włosów, by następnie zastawić wszystko w lombardzie.
Jak podkreślają funkcjonariusze, schemat obranej przez nich strategii był niezmiennie taki sam. Gdy zbliżał dzień wymeldowania, młodzi ludzie szukali kolejnego, drogiego hotelu, aby później „po cichu” się do niego przeprowadzić — i tak karuzela kręciła się od nowa.
Finał sprawy
Parę oszustów udało się złapać podczas pobytu w Częstochowie.
Po natychmiastowej interwencji sądu rodzinnego dziecko zostało skierowane pod opiekę rodziny zastępczej, zaś jego rodzice zostali podejrzanymi o liczne wyłudzenia pobytu oraz hotelowych atrakcji w aż siedmiu obiektach w samym Zakopanem. Krótko po tym usłyszeli oni zarzuty.
Oszustom groziła kara do 8 lat pozbawienia wolności.
Turysta nie chciał zapłacić rachunku na 22 tys. zł
Portal Onet opisał kolejną nieprawdopodobną sytuację, do której doszło w jednym z popularnych hoteli w Szklarskiej Porębie w woj. dolnośląskim. We wrześniu 2021 r. pewien turysta otrzymał rachunek za swój pobyt, opiewający na gigantyczną kwotę 22 tys. zł. Postanowił on jednak go nie regulować.
Skończyło się zatrzymaniem policji
31-letni mężczyzna pochodzący z województwa wielkopolskiego zabukował dwadzieścia dni pobytu w luksusowym hotelu, korzystając ze wszystkich jego udogodnień.
Turysta w dniu rozliczenia podjął próbę ucieczki, udaremnioną przez obsługę hotelową, która zeznała później, że doszło między stronami do awantury, która zakończyła się interwencją policji.
Wielkopolaninowi postawiono zarzuty, za które groziło mu do 8 lat więzienia.
Wandale zniszczyli pokój hotelowy w Gdańsku. Straty na 16 tys. zł
Skandalicznego czynu dopuścili się w tym przypadku młodzi gdańszczanie, którzy w styczniu tego roku wynajęli nocleg w jednym z hoteli w centrum miasta, demolując jego wnętrze i uszkadzając wyposażenie. Całą sprawę opisał serwis internetowy Wirtualna Polska.
Mężczyźni rozbili sedes, kinkiety, lampę, a oprócz tego, pomalowali ścianę, dywan i drewnianą zabudowę różowym sprejem.
Łącznie straty oszacowano na 16 tys. zł.
Gościom postawiono zarzuty
Niedługo później policja dokonała zatrzymania wandali, których następnie skierowano do aresztu.
Jak się później okazało, 18-latek wynajął kwaterę na nazwisko innej osoby, podrobił podpis na karcie rejestracyjnej, a także oświadczenie o odbytym szczepieniu na COVID-19.
Młodzi mężczyźni usłyszeli zarzuty zdemolowania pokoju hotelowego. Ponadto wspomniany 18-latek otrzymał zarzut sfałszowania podpisu na dokumencie.
Brak zapłaty lub zniszczenia w pokoju – podstawy prawne
Na szczęście dla właścicieli hoteli na straży ich majątku stoją regulacje prawne, a dokładniej odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego oraz kodeksu karnego.
W przypadku kiedy gość hotelowy w sposób zamierzony nie uiścił zapłaty za swój pobyt, spożyte posiłki i napoje oraz za wykorzystane usługi rekreacyjne, w tym rozmowy telefoniczne itp., właściciele obiektu mają prawo pozwać go do zapłaty kwoty pieniężnej na drodze cywilnej.
Brak opłaty za hotel
Oszust za nieopłacenie swojego pobytu w zakwaterowaniu może odpowiadać z kodeksu karnego, a mianowicie z art. 286 k.c. Niezależnie od wysokości należnej kwoty i długości pobytu w hotelu — takie postępowanie może stanowić o przestępstwie.
Gość hotelowy wyłudza w ten sposób świadczenie na szkodę osób prywatnych. Świadczeniem tym będzie w tej sytuacji zakwaterowanie w hotelu.
Brak zapłaty za posiłek
Sprawa ma się nieco inaczej w sytuacji, gdy nieuczciwy gość celowo nie zamierza opłacić skonsumowanego przez siebie posiłku, np. w hotelowym barze (nie korzystając jednocześnie z noclegu).
Takie zachowanie kwalifikuje się jako wykroczenie, które określone zostało w art. 121 § 2 k.w. — kto bez zamiaru uiszczenia należności wyłudza m.in. pożywienie lub napój w zakładzie żywienia zbiorowego, podlega karze grzywny, aresztu lub ograniczenia wolności.
Zniszczenia w pokoju hotelowym
Przechodząc do szeroko pojętych dewastacji, mających miejsce w obiekcie pamiętaj, że każdy gość hotelowy odpowiada za spowodowane przez siebie szkody.
Jeżeli jesteś w posiadaniu materiałów dowodowych, które jasno wskazują na, kto dopuścił się zniszczeń, osoba ta będzie zobowiązana do wypłaty należnego ci odszkodowania.
Mowa o tym w art. 415 k.c. – „Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia”
Ponadto warto wspomnieć o art. 422 k.c., który wskazuje, iż każda osoba, która nakłania do wyrządzenia szkody, pomaga w jej wyrządzeniu bądź z wyrządzenia szkody korzysta, jest współodpowiedzialna za jej powstanie.
Przydatna będzie dla ciebie znajomość również art. 363 k.c, zgodnie z którym naprawa szkody powinna nastąpić według wyboru właścicieli obiektu lub poprzez przywrócenie pokoju do stanu poprzedniego, bądź zostać pokryta za pomocą odpowiedniej sumy pieniężnej. Jednakże jeśli przywrócenie do stanu wyjściowego okazałoby się niemożliwe, roszczenie ogranicza się do kwoty pieniężnej.
Wartym wspomnienia jest fakt, że w momencie gdy sprawca nie przyznaje się do winy lub w przypadku innych przeszkód — możesz oddać sprawę do sądu.
Firmy windykacyjne – czy warto?
Jak zdążyłeś już pewnie zauważyć, odzyskanie należności za udostępnienie gościom zakwaterowania lub uzyskanie odszkodowania od zniszczeń w pokojach, nie jest ani sprawą prostą, ani pozbawioną barier.
Musisz mieć również świadomość, że szkody, które ponosisz w zaistniałych sytuacjach, nie ograniczają się do kosztów pobytu oszusta czy równowartości zdemolowanego bądź skradzionego mienia.
Jeżeli mówimy o zniszczeniach w pokojach hotelowych, dopóki wszystko nie zostanie naprawione, dopóty nikt nie może zostać tam zameldowany. To generuje straty dla właścicieli obiektów noclegowych.
Porównywarka firm windykacyjnych CashFix
Gdy klient nie chce opłacić faktury za wykonaną usługę, w tym przypadku za usługę noclegową, lub nie chce pokryć kosztów zniszczenia mienia, właściciele hoteli rozkładają ręce, myśląc, że droga dochodzenia swoich należności jest zbyt wyboista, aby mogła zakończyć się sukcesem.
Poniekąd jest to prawda, jeśli mamy na myśli windykację dłużnika na własną rękę.
Sprawa jednak wygląda zupełnie inaczej, jeśli w czynności skłaniające gościa do zapłaty zaangażuje się firma windykacyjna.
Z myślą o potrzebach przedsiębiorców, a także ich problemach z terminowymi płatnościami wśród swoich klientów, powstał serwis internetowy CashFix. Udostępnia on użytkownikom darmowe porównanie spersonalizowanych i najlepszych ofert firm windykacyjnych i kancelarii prawnych, świadczących usługi w tym zakresie.
Wszystkie oferty przedstawione są w oparciu o najważniejsze z punktu widzenia wierzyciela kryteria. Ponadto jeśli wypełnisz formularz zgodnie z prawdą, otrzymasz kompleksowe zestawienie przygotowane indywidualnie pod twoje potrzeby.
Współpraca z firmą zewnętrzną gwarantuje ci, iż zajmie się ona zarówno windykacją polubowną, jak i sądowo-egzekucyjną, co znacząco podnosi szansę na spełnienie twojego roszczenia.
Najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie więc skorzystanie z usług firmy windykacyjnej.
Podmioty tego typu zatrudniają doświadczonych i profesjonalnych pracowników, którzy cechują się doskonałą znajomością prawa i wszystkich kwestii, związanych z windykacją należności.
Nie wahaj się! Czas działa na twoją niekorzyść, dlatego egzekwowanie swojej należności należy rozpocząć jak najszybciej.
Podsumowanie
- branża hotelarska nierzadko boryka się z ucieczką gości hotelowych, niedokonujących zapłaty za nocleg,
- windykacja polubowna jest dogodnym rozwiązaniem, które pomaga właścicielom obiektu egzekwować zapłatę za pokój bądź odszkodowanie za wyrządzone szkody,
- w Polsce często dochodzi do karygodnych zachowań ze strony turystów, wynajmujących zakwaterowanie,
- oszuści omawiani w artykule mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności karnej,
- serwis CashFix umożliwia windykację online w bardzo skuteczny sposób, odzyskując należności swoich klientów.
Poznaj Booking Solutions
Zobacz nasz Fanpage
Helpfind.pl
Firma Helpfind to lider branży dopłat do odszkodowań w Polsce. Na rynku działa od 2017 roku. W tym czasie po pomoc do niej zgłosiło się aż 740 tysięcy klientów, którym firma wypłaciła ponad 46 milionów dopłat do zaniżonych odszkodowań. Helpfind specializuje się w obszarze dopłat odszkodowań komunikacyjnych i majątkowych.