Google Hotel Search – Badania branży hotelarskiej!


badania marketingowe google hotel search

Kilka dni temu opisałem, jak wygląda i na czym polega usługa Google Hotel Search. Nadeszła chwila, kiedy nasze badania przeprowadzone wśród hotelarzy z całej Polski, ujrzały światło dzienne! Zaczynajmy!

Cel badania

Całą platformę rezerwacyjną, w dużej mierze oparto na tym, co opublikowano w wizytówce Google Moja Firma. Im lepiej uzupełniona wizytówka, tym większa szansa, że obiekt znajdzie ulokowany zostanie wyżej w wynikach wyszukiwania podczas rezerwacji.

Jeśli chodzi o sprzedaż, to naturalne, że kalifornijski gigant chce zarabiać na ofertach cenowych, które pośrednicy eksponować będą w usłudze. Teoretycznie więc, to kolejne miejsce, gdzie obiekt będzie w jakiś sposób odprowadzać prowizję.

Pamiętaj o jednym elemencie, sprawiającym, iż należy spojrzeć przychylniej na nowo powstałą i rozwijaną usługę. Odnośnik do Twojej strony internetowej!

Użytkownicy, owszem, sprawdzają oferty pośredników i to co każdy z nich oferuje rezerwującym, ale coraz częściej po przejrzeniu wszystkich opcji, ostatecznie szukają opcji bezpośredniego kontaktu z obiektem, po to, aby uzyskać dla siebie korzystniejszy wariant.

Dlatego właśnie postanowiliśmy przeprowadzić badanie: Co hotelarze wiedzą o swojej wizytówce Google Moja Firma, narzędziu Hotel Search i jaki mają stosunek do sprzedaży bezpośredniej.

Wykonaliśmy badanie telefoniczne, na obiektach z całej Polski, niezależnie od ich wielkości, liczby pokoi, rodzaju usług, czy standardu jaki oferują. Przepytane zostały zarówno duże hotele, jak i pensjonaty, hostele, dworki, czy zajazdy!

Przeczytaj o nowej usłudze Google

Czy słyszał Pan o Google Hotel Search?

wykres wiedzy o hotel search

Powyższy wykres, dobitnie pokazuje, że obecna wiedza hotelarzy w temacie Hotel Search, jest stosunkowo niewielka. Zaledwie jeden na czterech badanych, ma świadomość istnienia usługi i słyszał cokolwiek na jej temat.

Co to oznacza dla polskiej branży hotelarskiej? Wciąż mamy ogromne pole do poszerzenia swojej oferty i kanałów sprzedaży.

Druga sprawa, że 25% świadomych istnienia nowego narzędzia, ma szansę zyskać przewagę nad konkurencją. Śmiem twierdzić, że prędzej, czy później Google zacznie znacznie mocniej zaznaczać swój udział w rynku turystycznym.

Im szybciej zadbasz o to, żeby wiedza była aktualna, a za tym szła poprawa jakości wszystkich kanałów sprzedaży, tym lepiej dla Ciebie i zysków prowadzonego przez Ciebie obiektu.

75% badanych hotelarzy nie słyszało o nowym narzędziu, więc masz spore szanse na wyjście przed szereg.

Rezerwacje przez wizytówkę GMF to dobre rozwiązanie?

rezerwacje przez google moja firma

54,2% badanych widzi spory potencjał sprzedażowy w wizytówce. To dobra wiadomość dla ogólnej kondycji branży turystycznej. Bardziej martwić może fakt, iż 40,3% pytanych nie ma zdania na ten temat.

Jak to rozumieć? Albo badani nie widzą potencjału i możliwości sprzedaży, albo ignorują ten temat, eliminując tym samym możliwość pozyskania Gości.

Dla wielu pytanych, wizytówka to narzędzie nie tyle złe, co po prostu, umiejscowionym nisko na liście priorytetów, jeśli mowa o kanałach sprzedaży.

Wyżej stawiają portale rezerwacyjne i różnej maści pośredników, stronę internetową samą w sobie (choć nie zawsze pamiętają, że wizytówką również dostarczy Gości na stronę www), rezerwacje telefoniczne (i tutaj analogicznie Goście mogą zadzwonić poprzez GMF).

W przypadku 5,6% pytanych, którzy jasno uznali wizytówkę za narzędzie sprzedażowo bezużyteczne sytuacja wymaga zdecydowanej poprawy.

Co ciekawe „na nie”, były obiektu o różnej wielkości i proponowanym standardzie, więc w żaden sposób nie można uznać tej odpowiedzi za prawidłowość, pasującą do jakiegokolwiek z góry opisanego typu obiektu.

Czy Pana obiekt ma wizytówkę Google?

ile hoteli ma wizytówkę google

Przy tym pytaniu nie ma większego zaskoczenia, ponad 6 na 10 odpowiadających (61,1%), zgodnie odpowiedziało, że ich obiekt posiada własną wizytówkę.

Mając na uwadze popularność wyszukiwań na mapach, to bardzo dobra informacja. W końcu coraz więcej użytkowników internetu szukając obiektu klika po prostu „pokaż trasę” na koncie obiektu na mapach i rusza w drogę.

Na drugim biegunie mamy natomiast obiekty, które rzekomo na mapach nie widnieją.

Niemal 1/3 (27,8%) twierdzi, iż wizytówki na mapie nie posiada. Zgodzisz się, że to informacja z gatunku tych niekoniecznie pozytywnych.

Bo skoro nie ma Cię na mapach, tracisz kanał sprzedaży, dość mocno zyskujący w ostatnim czasie na znaczeniu.

Bywa, iż hotelarze zasłaniają się „posiadaniem” wizytówki, która została wygenerowana automatycznie (w danej lokalizacji użytkownik szuka danego miejsca, więc automatycznie powstaje na mapach).

Automatycznie wygenerowana lokalizacja, to jednak nie to samo, co pełnoprawny profil w widoczny w wyszukiwarce. Elementy nie są uzupełnione i sprawia on raczej wrażenie niechlujnego i niezadbanego, aniżeli faktycznego miejsca prezentacji obiektu.

11,1% respondentów nie ma wiedzy na temat widoczności na mapach. Zbierając więc razem odpowiedzi „Nie” i „Nie wiem”, dostajemy jasny sygnał, że 38,9% pytanych nie dostrzega potencjału w wizytówce.

Niemal 4/10 rynku nie wykorzystuje opcji na proste i szybkie dotarcie do potencjalnego Gościa.

Stwórz wizytówkę swojego obiektu!

Dostęp do wizytówki

dostęp do wizytówek google

Procentowo kwestia posiadania dostępu do wnętrza wizytówki Moja Firma wygląda następująco:

Otóż 41,7% twierdzi, że ma dostęp do swojego konta. Oznacza to tyle, że mogą mieć kontrolę nad tym, co wpisano na koncie i dzięki temu mogą aktywnie dbać o swoją sprzedaż i marketing.

Zdecydowanie większy niepokój podczas analizy budzi czerwona część wykresu. 45,8% otwarcie mówi o braku dostępu do GMF, dodatkowo 12,5% nie ma pojęcia czy dostęp posiada.

Biorąc odpowiedzi neutralne i odmowne daje nam to 58,3% odpowiedzi mówiących o braku dostępu bądź niewiedzy na ten temat.

Po raz kolejny wychodzi więc, iż blisko 6 na 10 pytanych nie ma, bądź nie weryfikuje dostępów. Nie dba o konto swojego obiektu w Google.

Czy wizytówka jest regularnie uzupełniana?

uzupełnianie wizytówki

Mnóstwo mówi się o regularnym uzupełnianiu tego co widoczne w wyszukiwarce bądź podczas poszukiwań na mapach. Konto pozostawione same sobie, nie spełnia swojej roli sprzedażowej ani też wizerunkowej.

Niestety powyższy wykres nie nastraja pozytywnie na odbiór tego tematu jako części marketingu w hotelach i obiektach hotelarskich. Według tego co przedstawione 58,3% otwarcie przyznaje, iż nie uzupełnia regularnie elementów wizytówki.

Szczegółowe pytanie dotyczyło zdjęć, udogodnień i opisów zawartych wewnątrz.

Regularnie wizytówkę uzupełnia 30,6% pytanych hotelarzy. Natomiast 11,1% nie ma pojęcia, czy elementy są regularnie uzupełniane, wynika to zapewne z wielu czynników.

Może się zdarzyć, że opiekę nad kontem sprawuje inna osoba i menadżer nie ma nad tym kontroli lub też edycji nie ma ale pytany nie ma do końca pewności, gdzie leży prawda.

Pytanych, deklarujących, że uzupełniają regularnie dane, postanowiliśmy zapytać o częstotliwość wprowadzania zmian.

Częstotliwość wprowadzania zmian

jak często wprowadzane są zmiany w GMF

15,4% przyznało, iż dane wprowadzone były wyłącznie raz, tuż po założeniu wizytówki. To zdecydowanie za mało, chcąc dbać o marketing na wysokim poziomie i aktualne przedstawienie obiektu i oferowanych usług i udogodnień.

Co ciekawe, zaledwie 2,6% zyskała odpowiedź „tylko po remontach w obiekcie”. Można to rozumieć dwojako – z jednej strony to dobrze, bo przedstawiono aktualny kształt obiektu i usług.

Z drugiej natomiast niekoniecznie, bo gruntowne remonty zazwyczaj przeprowadzane są rzadko, więc swoiste portfolio i okno wystawowe w postaci Google Moja Firma, może pozostać bez zmian przez nawet kilka lat.

Analizując 20,5% mówiących o tym, że nowe elementy wprowadzane są raz w roku i 5,1% edytujących konto jeszcze rzadziej.

Wychodzi więc, iż ponad 1/4 (25,6%), bardzo luźno podchodzi do aktualizacji danych.

33,3% uzupełnia dane raz na pół roku, natomiast 10,3% robi to raz na kwartał.

Takie podejście pozwala już nieco bardziej myśleć o marketingu z wykorzystaniem narzędzia w postaci Google Moja Firma i tym samym zwiększa szanse na wysoką rozpoznawalność w Google Hotel Search.

Ostatnie z omawianych odpowiedzi to 7,7% wizytówek uzupełnianych raz w miesiącu i 5,1% znacznie częściej.

Patrząc na ostatni z omawianych wariantów, 12,8% odpowiedzi należało do hotelarzy skrupulatnie dbających o ofertę i wizerunek w wizytówce, a co za tym idzie, w przyszłości w Hotel Search.

Zapytaliśmy również o podejście do statystyk udostępnianych właścicielom, oto jaki sygnał zwrotny otrzymaliśmy.

Czy sprawdza Pan statystyki wizytówki?

statystyki wizytówek Google

Dysproporcja widać na pierwszy rzut oka. 62,5% deklaruje wprost, że statystyk po prostu nie sprawdza, natomiast 2,8% twierdzi iż raczej tego nie robi.

Daje to łącznie 65,3 odpowiedzi negatywnych. Konfrontując to z odpowiedziami twierdzącymi (29,1%) i względnie twierdzącymi (5,6%), czyli łącznie zaledwie 34,7% ma kontrolę i regularny wgląd w swoje statystyki.

To sporo mówi o tym, jak branża traktuje narzędzie oferowane przez amerykańską firmę. Pole do poprawy? Przeogromne! Im szybciej zarządzający hotelami zdadzą sobie z tego sprawę, tym lepiej dla rozwoju całego sektora.

Sprawdź statystyki na swoim koncie

Liczba bezpośrednich rezerwacji z Google Moja Firma

rezerwacje bezpośrednio z wizytówki

Wielokrotnie zostało powiedziane, że GMF to bogate narzędzie, udostępniające sporo opcji. Między innymi możliwość wykonania telefonu bezpośrednio pod numer podany na wizytówce.

Postanowiliśmy sprawdzić, czy hotelarze korzystają z tej opcji rezerwacyjnej i udostępniliśmy respondentom 4 różne odpowiedzi w tym temacie. Kolejno:

  • Od 0 do 5,
  • Od 5 do 10,
  • Od 10 do 50,
  • Nie mam rezerwacji z wizytówki

Niestety, aż 91,4% odpowiedzi, to te wskazujące na brak rezerwacji z wizytówki. Pomimo udostępnienia numeru telefonu bezpośrednio do obiektu, hotelarze nie dostrzegają korzyści z posiadania konta, bo nie przynosi ono rezerwacji.

W statystykach, bez problemu można znaleźć ile połączeń telefonicznych zostało wykonanych z poziomu wizytówki Google, w jakich porach dnia oraz jakie dni tygodnia najczęściej potencjalni Goście dzwonią z użyciem numeru znalezionego na mapach.

Pozostałe 8,6%, to odpowiedź od 0-5 rezerwacji. Wyższych wartości nie odnotowaliśmy w żadnej z przeprowadzonych ankiet.

Kontrola nad tym, jaką wartość sprzedażową ma Moja Firma, bywa dość niewielka. Ma to zapewne związek z dość małym wciąż wglądem w statystyki i brakiem nawyku sprawdzania tychże statystyk.

Kolejnym aspektem, który postanowiliśmy zbadać – podejście do opinii i odpowiadania na nie. W Google Hotel Search, pełnić one będą istotną rolę, bo na podstawie opinii generowane będą krótkie i zwięzłe informacje wyświetlane przy nazwie hotelu na mapie.

Czy odpowiada Pan/Pani na opinie

odpowiedzi na opinie w google

Twierdząco odpowiedziało 27,8% pytanych – to zdecydowanie za mało. Tym bardziej dziś, kiedy co rusz omawiano temat ważności podejścia do Gościa i interakcji z nim, w kontekście budowy wizerunku obiektu w internecie.

O ile, chcąc nieco ocieplić wyniki, możemy pod odpowiedź pozytywną podciągnąć wariant „Rzadko”(9,7%), o tyle nie należy przechodzić obojętnie obok czysto negatywnej odpowiedzi (59,7%).

6 na 10 odpowiadających, mówi wprost, że nie prowadzi interakcji z recenzentami na poziomie wizytówki.

Odpowiadanie na opinie wyłącznie negatywne,co zadeklarowało 2,8%, co ciekawe, nie było odpowiedzi dotyczących opinii wyłącznie pozytywnych.

Strona internetowa vs. Serwisy rezerwacyjne

strona www hotelu kontra serwisy rezerwacyjne

Nie mogło w tej ankiecie zabraknąć pytania o udział serwisów rezerwacyjnych w procesie sprzedaży, zwłaszcza w porównaniu z bezpośrednią stroną internetową.

53,7% wskazuje na serwisy rezerwacyjne, jako kluczowe źródło rezerwacji. Wciąż ponad połowa hotelarzy wskazuje więc pośredników, jako swój główny kanał.

OTA, to łatwiejsza droga dla postronnego Gościa, szukającego noclegu, ale z perspektywy hotelarza, to wciąż wiszące nad nim widmo odprowadzania prowizji (często bardzo wysokich).

Stronę internetową, jako główny kanał wskazało 19,4%. Przewaga po stronie serwisów OTA – niestety przeogromna.

Niecała 1/5 rezerwacji bez udziału podmiotów pośredniczących stanowi za mały odsetek, zwłaszcza chcąc myśleć o wzroście liczby rezerwacji i rozwoju obiektu.

16,4% wykazało sprzedaż zrównoważoną pomiędzy stroną www a serwisami OTA, natomiast 6% wskazało iż nie wie, na jakim kanale opiera sprzedaż.

W odpowiedziach otwartych podawano również telefon, jako sprzedaż dominująca (4,5%).

Jakim zmianom uległa sprzedaż bezpośrednia w obiekcie (ostatnie 3 lata)

zmiany sprzedaży bezpośredniej

Na pierwszy rzut oka, cieszyć może informacja, iż 55,7% mówi o wzroście sprzedaży bezpośredniej na przestrzeni ostatnich 3 lat.

Dodając do tego 7,1% zaznaczających znaczny wzrost, wyłania nam się niezwykle pozytywny obraz odnośnie pomijania pośredników.

Wypada zadać sobie pytanie, czy faktycznie ostatnie 3 lata przyniosły aż taki wzrost bezpośrednich sprzedaży, zwłaszcza przy obecnym udziale serwisów rezerwacyjnych w całej branży turystycznej.

31,4% nie odczuło żadnych zmian na przestrzeni badanego okresu. Wychodzi więc na to, iż 1/3 badanych z jednej strony odpiera napór serwisów rezerwacyjnych, z drugiej natomiast nie widzi potrzeby, aby sprzedaż bezpośrednia sukcesywnie rosła.

Stawiając to pytanie w kontrze do tego postawionego wyżej, zastanawiać może fakt, którą z odpowiedzi uznać za bardziej miarodajną.

Z jednej strony odpowiedzi jednoznacznie wspominały o ogromnym udziale serwisów rezerwacyjnych, z drugiej natomiast pytanie dotyczące sprzedaży bezpośredniej daje sygnał o jej wzroście w ciągu ostatnich 3 lat.

Załóż wizytówkę już dziś!

Jak ważna jest sprzedaż bezpośrednia

jak ważna jest sprzedaż bezpośrednia

Tutaj zaskoczenia nie ma. 58,3% wskazało sprzedaż bezpośrednią jako bardzo ważną, a 36,1% jako ważną.

Bezpośrednie rezerwacje są absolutnie kluczowe dla niemal wszystkich (94,4%).

4,2% nie ma zdania na temat sprzedaży bezpośredniej. Niekoniecznie bywa to najlepszym rozwiązaniem, bo po prostu powoduje, że pieniądze uciekają, właśnie poprzez odprowadzanie prowizji.

1,4% oceniło ten kanał, jako całkowicie nieistotny w strategii sprzedażowej ich obiektu. Strategia oparta wyłącznie na pośrednikach, z pominięciem sprzedaży własnej, powodować może, iż rozwój obiektu, będzie wolniejszy aniżeli przypadku odejścia od pośredników.

Prowizje mogą pochłonąć budżet normalnie przeznaczany na rozwój właśnie.

Podsumowanie badań

Z przeprowadzonych badań, wynika, iż poziom wiedzy na temat Google Hotel Search powinien być znacznie większy. Z jednej strony Ci mający świadomość jej istnienia mogą już dziś zyskać przewagę nad konkurencją, poprzez optymalizację wizytówki Google Moja Firma i uzupełnienie jej w stu procentach.

Z drugiej natomiast, to doskonały moment dla tych, którzy nie mają pojęcia o istniejącej usłudze, poszerzyli swoją wiedzę i zerknęli w stronę kanału dotychczas spychanego na drugi plan.

Badani wskazali sprzedaż bezpośrednią jako kanał bardzo ważny, na dodatek uwypuklając jej spory wzrost w ciągu ostatnich 3 lat. W tej samej ankiecie wskazali też, że serwisy rezerwacyjne pełnią wiodącą rolę w całej strategii.

Możliwości udostępniane przez nowe narzędzie (między innymi odnośnik do strony www), dają świetny bodziec do tego, aby skupić się na sobie i własnych kanałach, powoli odchodząc od pośredników.

Ponadto, nadal dużym problemem są opinie w wizytówce i udzielanie na nie odpowiedzi, bez tego wciąż trudniej będzie stworzyć pozytywny wizerunek obiektu i zwiększyć sprzedaż, zwłaszcza, iż w nowym narzędziu opinie pełnią bardzo ważną rolę.


Michał Płomiński
Wielbiciel podróży wszelkich, absolwent zarządzania mediami, dziennikarz z wyboru. Ta osobliwa mieszanka przerodziła się w pasję, a pasja, w sposób na życie - pomoc hotelarzom! Prywatnie, entuzjasta kina niezależnego. Obsesyjnie zakochany w angielskim futbolu.






przeczytaj
również
BS Engine – Poznaj silnik rezerwacyjny Booking Solutions! - miniatura BS Engine – Poznaj silnik rezerwacyjny Booking Solutions!
Już jest! Przedstawiam Ci nasz autorski silnik rezerwacyjny. Przed Tobą – BS Engine! Twoje osobiste narzędzie do zwiększania sprzedaży bezp...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad! - miniatura Kolonia Mazurska, nowa strona internetowa – Wywiad!
Mam ogromną przyjemność porozmawiać dziś z Danką Szkup, właścicielką przepięknej Kolonii Mazurskiej. Prywatnie zakochana w mierkowskim lesi...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Sprzedażowe strony internetowe dla hoteli, czyli jakie? - miniatura Sprzedażowe strony internetowe dla hoteli, czyli jakie?
Rynek hotelarski w Polsce rośnie jak na drożdżach a znakomita większość rezerwacji odbywa się dziś online. Zobacz jak powinny wyglądać nowo...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Wizytówka w Google Maps i Hotel Search – nowe udogodnienia! - miniatura Wizytówka w Google Maps i Hotel Search – nowe udogodnienia!
Google w związku z dużym postawieniem na swoje narzędzie Hotel Search, mocno przebudowuje swoje dotychczasowe usługi. Głównym elementem maj...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Kampanie brandowe w Google Ads – badania marketingowe - miniatura Kampanie brandowe w Google Ads – badania marketingowe
Przygotowaliśmy badania marketingowe dotyczące ochrony marki w Google Ads, sprawdźmy więc jak w roku 2019 podchodzą hotelarze do prezentowa...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Angels Home, pełna strategia marketingowa - miniatura Angels Home, pełna strategia marketingowa
Budowa pełnej strategii marketingowej dla obiektów z branży hotelarskiej to nie lada wyzwanie. W tym konkretnym przypadku mówimy o dwóch ek...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


Marka hotelu dziś znaczy więcej niż kiedykolwiek - miniatura Marka hotelu dziś znaczy więcej niż kiedykolwiek
Lato w pełni i mnóstwo hoteli ma teraz stuprocentowe obłożenie. Mogę się z Tobą założyć, że pierwszymi obiektami zapełniającymi się do gran...

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars


bookingsolutions.pl