Strona internetowa dla obiektu hotelowego to najlepsze i co pewnie Cię zaszokuje – najtańsze narzędzie zwiększające sprzedaż bezpośrednią. Trzeba tylko wiedzieć jak, kiedy i z kim ją wykonać, by nie zaprzepaścić szansy na większy zysk w obiekcie.
Czym jest strona www?
Choć wydaje się to oczywiste i nie powinno budzić żadnych wątpliwości, to zdarzają się błędne interpretacje tego czym są strony internetowe.
Stronę internetową możemy opisać jako dokument zawierający treści i obrazy, udostępniony w Internecie. Połączenie kilku stron tworzy witrynę internetową lub serwis. Strona internetowa to między innymi to co na co patrzysz teraz.
Dlaczego strony internetowe są tak istotne?
Strona internetowa to Twoje unikalne miejsce Twojego obiektu w Internecie. To miejsce, w którym możesz prezentować obiekt i oferowane usługi. Według badań ponad 85% konsumentów szuka informacji o hotelu w sieci, zanim podejmie ostateczną decyzję o dokonaniu rezerwacji.
Jeśli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, obniżyć wartość prowizji do OTA i uniezależnić się od pośredników – bez strony www nie będziesz w stanie tego dokonać. Na nowoczesnym rynku hotelarskim, posiadanie własnych stron www to już konieczność.
Marketing w hotelu bazuje na stronie www
Twoja witryna jest podstawą wszystkich działań marketingowych i miejscem gdzie masz w 100% wpływ na to, co użytkownik zobaczy i co przeczyta.
Stronę www należy traktować jako najbardziej charakterystyczną wizytówkę działalności hotelowej, której zadaniem jest zagwarantowanie jak największej ilości rezerwacji bezpośrednich.
Ponadto każda forma działań marketingowych, w mniejszym lub większym stopniu, powiązana jest właśnie ze stroną. Ważne jest zatem, by witryna dawała użytkownikom jasny pogląd na markę Twojego hotelu i jakość oferowanych w nim usług.
Stronę musisz traktować jako “bazę”, do której przekierujesz klientów chętnych do dokonania rezerwacji.
Wizerunek na wysokim poziomie
Znaczenie strony dla budowania wiarygodności swojej działalności jest ogromne.
Obecnie obiekty nie posiadające własnej strony www są postrzegane jako mniej wiarygodne i nienowoczesne. Dlaczego tak się dzieje?
W dobie cyfryzacji i łatwego dostępu do Internetu świadomość użytkowników rośnie, a hotele bez strony mogą być odbierane jako chcące ukryć coś, co mogłoby zniechęcić Gości do wyboru oferty.
Strony hoteli są niczym sklepy internetowe
Hotele i ich oferty w sieci są traktowane jak sklepy internetowe, w których zamiast sprzedawać produkty fizyczne – sprzedajemy usługi. I tak jak przed złożeniem zamówienia ze sklepu internetowego, tak przed dokonaniem rezerwacji użytkownicy analizują stronę, jej wiarygodność i bezpieczeństwo. Przecież rezerwacja to nic innego jak zamówienie usługi w danym terminie, więc dlaczego strony obiektów miałby mieć mniejszą wiarygodność niż sklepy.
Brak strony to brak wiarygodności
Jeśli po wpisaniu nazwy obiektu w sieci, nie pojawia się on w wynikach wyszukiwania google, jest duże prawdopodobieństwo, że dla części potencjalnych Gości będzie to powód do przejścia do konkurencyjnych ofert.
Za pomocą stron internetowych hotele mogą budować zaufanie, opowiedzieć historię swojej marki, przedstawić zespół i podkreślić profesjonalizm. Efektem tego będzie budowanie trwałych relacji z Gośćmi obiektu.
Co jeszcze zyskasz dzięki stronie www?
To co najważniejsze – niezależność. Wyobraź sobie, że sprzedaż w Twoim obiekcie jest całkowicie uzależniona od innego podmiotu i nie masz wpływu na jej ilość i efekty. Jeśli pomyślałeś właśnie: “to niemożliwe”, to niestety mylisz się!
Nie posiadając własnej strony www, bazujesz głównie na pośrednikach takich jak Booking czy Expedia lub inne portale, czyli w większym stopniu jesteś uzależniony od regulaminów, zasad czy innych ustaleń właścicieli portali typu OTA. Nie masz możliwości umieszczenia wszystkich istotnych dla Ciebie informacji o obiekcie, dodania ważnych dla sprzedaży widocznych elementów takich jak numer telefonu czy adres mailowy.
Co więcej, w każdej chwili pośrednik może zablokować Ci sprzedaż powołując się na niejasne przepisy zawarte w regulaminie. I w tym momencie powracam do stwierdzenia, że bez strony internetowej nie masz do końca wpływu na swoją ofertę w Internecie i wielkość sprzedaży.
Zwiększenie sprzedaży w obiekcie
Wysoka sprzedaż oferty to filar dobrze funkcjonującego obiektu hotelowego. To jedyny sposób na rozwój firmy czyli w Twoim przypadku hotelu lub innego obiektu hotelowego
Obecność w Internecie to łatwy sposób na dotarcie do większej liczby potencjalnych Gości, a im więcej osób zobaczy Twoją ofertę, tym większa szansa na zwiększenie sprzedaży.
Strona www nie tylko pomaga osiągnąć cele sprzedażowe, ale także zapewnić stałą dostępność do informacji o usługach. Za pomocą strony możesz reklamować swoją ofertę przez całą dobę, nawet w dni w których obiekt jest w remoncie.
Oszczędność czasu
Przy odpowiednio zaprojektowanej stronie www, potencjalni Goście w prosty sposób mogą dowiedzieć się szczegółów dotyczących oferty czy informacji związanych z Twoim obiektem i jego funkcjonowaniem. Oszczędzając przy tym swój czas i czas Twoich pracowników.
Jako przykład może posłużyć tutaj informacja związana np. z sezonowymi udogodnieniami. Jeśli użytkownik nie uzyska takiej informacji w sieci, będzie zmuszony skontaktować się bezpośrednio z obiektem, przez co zaangażuje pracownika recepcji na kilka chwil, co oczywiście nie miałoby miejsca, gdyby znalazł te informacje przeglądając stronę obiektu.
Tworząc stronę internetową należy zwrócić uwagę również na ułatwienie przyszłym klientom hotelu kontaktu z obiektem. Jeśli będzie on musiał poświęcić kilka minut i przeszukać różnego rodzaju katalogi, by znaleźć opcje kontaktu, wierz mi, że zamknie stronę i zrezygnuje z wykonania połączenia.
Tworzenie stron internetowych dla hoteli
Każdy obiekt, któremu zależy na zwiększeniu rezerwacji bezpośrednich i uniezależnieniu się od OTA pochłaniających znaczną część zysków, powinien skupić się na stworzeniu własnej, indywidualnie dopasowanej do jego potrzeb strony www.
Biorąc pod uwagę specyfikę rynku i branży hotelarskiej oraz zmieniające się trendy, warto zlecić to zadanie agencji, która na co dzień związana jest z branżą i której specjaliści znają i tworzą rozwiązania stricte dopasowane do branży horeca.
Czy można zrobić stronę samemu?
Zdaję sobie sprawę, że znajdzie się wiele osób, które stwierdzą, że zlecenie tego firmie zewnętrznej to strata pieniędzy i że lepiej zrobić to samemu. Mogłabym się z tym zgodzić, ale tylko pod warunkiem, że osoba, która podejmie się tego działania, posiada wiedzę z zakresu zarówno programowania stron, pozycjonowania, jak i marketingu.
Tworzenie stron www za pomocą kreatora
Nie jest niczym nowym, że jest wiele dostępnych rozwiązań dzięki którym można samodzielnie stworzyć stronę internetową. W internecie znajduje się wiele stron dzięki którym szybko “zbudujesz” witrynę na potrzeby własnej firmy, czyli w Twoim przypadku hotelu.
Za pomocą kreatora stron internetowych masz możliwość budowy strony bez żadnej znajomości kodowania i doświadczenia w tworzeniu stron www. Gdzie zatem jest haczyk?
Kreator stron internetowych czy to dobry pomysł?
Dla osób początkujących może to się wydawać atrakcyjne rozwiązanie, które pozwoli im zaoszczędzić kwotę, jaką wydaliby gdyby stronę tworzył wykwalifikowany programista agencyjny. Niemniej jednak kreator stron internetowych to nie jest profesjonalne rozwiązanie, które zaprocentuje w przyszłości.
Na stronie stworzonej za pomocą kreatora możemy umieścić podstawowe informacje, dodać zdjęcia itd. Większość funkcji kreatora opiera się na metodzie “przeciągnij i upuść”, co gwarantuje szybkie tworzenie stron www. I na tym zalety kreatora się kończą.
Kreator stron www – podstawowe wady
Brak indywidualności projektu
Szablonowość tych rozwiązań to niestety ogromna wada. Każdy szanujący się obiekt hotelowy dba, by jego identyfikacja wizualna była spójna i gwarantowała rozpoznawalność wśród nowych klientów.
W przypadku szablonów, gwarancji indywidualności projektu nie masz żadnej. Wręcz przeciwnie – jest duże prawdopodobieństwo, że znajdziesz inny obiekt, który będzie posiadał niemalże identyczną stronę internetową do Twojej. A przecież Twoim celem jest wyróżnienie się spośród konkurencyjnych obiektów.
Brak możliwości optymalizacji kodu
Uniwersalność tego rozwiązania niestety nie jest jego zaletą. Jest takie powiedzenie: “jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego” i doskonale opisuje ono strony tworzone na szablonach.
Przecież strona obiektu hotelowego nie może wyglądać tak, jak strona gabinetu stomatologicznego i odwrotnie. Klient hotelowy oczekuje innych informacji niż przyszły pacjent stomatologa, dlaczego więc chcesz wykorzystać ten sam szablon co właściciel gabinetu?
Wykonując stronę w kreatorze, nie masz możliwości usunięcia komponentów, które są Ci zbędne, a ich duża ilość ma wpływ na czas wczytywania się strony, co z kolei wpływa na pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Najprościej rzecz ujmując, załaduje się wszystko, nawet to co jest zbędne.
Brak możliwości przeniesienia strony na inny serwer
Zakładając, że poświęciłeś swój czas na przygotowanie witryny i jej rozwój, ale stwierdziłeś z jakiegoś powodu, że należy przenieść ją na inny serwer, otrzymasz informację, że jest to niemożliwe.
Rozwiązaniem jest zbudowanie wszystkiego od podstaw, co ponownie pochłonie Twój cenny czas. Czy nie lepiej jest tego uniknąć już na etapie budowy strony?
Czy na szablonie można tworzyć responsywne strony internetowe?
Responsywne strony internetowe to nic innego jak witryny dopasowujące się do urządzenia na jakim są wyświetlane. Ponad 70% użytkowników internetu korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego tworząc stronę www, musisz zwrócić uwagę by poprawnie wyświetlała się na urządzeniach mobilnych o różnej rozdzielczości.
Darmowe szablony dostępne w sieci, niestety nie przewidują takiej możliwości, co z kolei przekłada się na pozycjonowanie strony i oczywiście mniejszą konwersję, ale przede wszystkim wpływa negatywnie na wizerunek obiektu.
Komu zlecić stworzenie strony www?
Wiesz już, że samodzielne tworzenie stron internetowych to strata czasu i fałszywa oszczędność. Komu zatem zlecić stworzenie strony www dla swojego obiektu hotelowego?
Nie każdy programista to marketingowiec
To, że strona została stworzona przez programistę, nie zapewnia zwiększenia sprzedaży bezpośredniej. Wiele stron internetowych zostało zaprogramowanych przez “znajomego informatyka” za kwotę niższą niż proponowały firmy zewnętrzne.
Efektem tak zbudowanych stron jest słabe pozycjonowanie, niska intuicyjność witryny, długie wczytywanie strony, źle wybrana domena i słabo zoptymalizowane treści. O tym, że bardzo często dochodzą do tego niezaktualizowane od lat materiały na stronie, już nawet nie wspomnę.
Internet jest pełen witryn, które poza tym, że istnieją – nie wnoszą nic. Jeśli nie chcesz by Twoja strona podzieliła ich los i zaginęła w wyszukiwarkach, zadbaj o jej jakość.
Strona ma sprzedawać
Strona www dla hotelu (i nie tylko) jest dobra wtedy, kiedy sprzedaje, a nie wtedy kiedy jest ładna. Oczywiście można i tak naprawdę należy to połączyć.
Istnieje wiele firm zajmujących się tworzeniem stron, ale nie każda strona internetowa wykonana przez programistę zagwarantuje Ci sukces z postaci rezerwacji bezpośrednich.
Działając w branży hotelarskiej jesteś pewnie świadomy jak wiele rozwiązań stosowanych w innych branżach nie będzie skutecznych w obiektach hotelowych.
Nie inaczej ma się w przypadku tworzenia strony www.
Strona dopasowana do potrzeb branży
Strony internetowe budowane dla obiektów hotelowych powinny być dopasowane do charakterystyki obiektu, jego grupy docelowej oraz oferty. Inaczej będzie wyglądać i działać strona dla hotelu należącego do sieci, a inaczej dla apartamentów czy pensjonatu.
Programista spoza branży stworzy technicznie poprawną stronę internetową, której budowa niestety sprawi, że sprzedaż nadal będzie opierać się na pośrednikach.
Niejednokrotnie spotykamy się z witrynami, które przekierowują użytkowników do Bookingu czy AirBnB. Właściwie wykonana strona internetowa powinna zatrzymać potencjalnego Gościa i nakłonić go do dokonania rezerwacji bezpośredniej. Czy każdy programista o tym wie? Zapewniam Cię, że nie!
Agencja z branży hotelarskiej
Podejmując współpracę z firmą zewnętrzną, która zna charakterystykę rynku i branży horeca, masz pewność, że zastosowane rozwiązania są skuteczne i sprawdzą się w przypadku obiektów hotelowych.
Indywidualny projekt
Tworząc stronę internetową z agencją otrzymujesz nie tylko profesjonalny i dopasowany do potrzeb projekt, który spełni Twoje oczekiwania, ale także pełne wsparcie. Agencja wskaże Ci jakie materiały powinieneś dostarczyć, wykupi w Twoim imieniu domenę i hosting, oraz zaproponuje nowe funkcje jakie powinieneś umieścić na stronie swojego hotelu.
Prawo własności
Strona www stworzona przez specjalistów z branży, w przeciwieństwie do tych tworzonych przez kreator stron www, jest Twoją własnością i masz do niej pełne prawa. Prawo własności do strony i własna domena zarejestrowana na dane Twojej firmy to gwarancja pełni niezależności.
Konfiguracja własnej domeny
Agencyjny specjalista IT poprowadzi za Ciebie pełną konfigurację domeny i serwera, zaimplementuje wszystkie niezbędne narzędzia oraz komponenty do integracji z mediami społecznościowymi. Ty w tym czasie będziesz mógł skoncentrować się na zadaniach związanych z codziennym funkcjonowaniem obiektu.
Projekty przygotowane przez wyspecjalizowany dział zawsze tworzone są indywidualnie i dopasowane do możliwości. Są po prostu “szyte na miarę” Twojego obiektu.
Dopasowanie do wszystkich urządzeń
Strony www wykonane za pośrednictwem agencji marketingowej z branży hotelarskiej są tworzone w sposób gwarantujących dopasowanie do urządzeń mobilnych, a także projektowane tak, by stworzyć intuicyjny i przejrzysty layout.
Współpraca z wyspecjalizowaną agencją posiadającą duże doświadczenie z obiektami z całej Polski, to inwestycja dzięki której odpowiednio zareklamujesz swoje usługi, dotrzesz do nowych Gości i wyróżnisz się na tle konkurencji. Miej na uwadze, że każdy dzień bez własnej strony, to dzień w którym ponosisz straty.
Strona internetowa nie jest droga
W naszej pracy często spotykamy się ze stwierdzeniem, że ceny stron internetowych są wysokie. Biorąc pod uwagę wartość stron www dla całego marketingu oraz możliwe zyski z rezerwacji bezpośrednich – cena witryny internetowej jest relatywnie niska.
Strony dla obiektów hotelowych ze względu na ich różne potrzeby są wyceniane indywidualnie, dlatego każda przygotowana oferta powinna być poprzedzona konsultacją ze specjalistą, który na podstawie rozmowy, będzie mógł określić jaką stronę należałoby zbudować dla danego obiektu.
Dodatkowo musisz pamiętać, że żywotność strony obecnie to kilka lat, dlatego decydując się na budowę własnej strony, jej cenę powinieneś podzielić przez ilość miesięcy, przez jakie będzie Ci służyć.
Strona to inwestycja na kilka lat
Zatem zakładając, że za własną witrynę zapłacisz 6 tysięcy, inwestycja w stronę i pozyskiwanie nowych klientów za jej pomocą będzie wychodziła Cię ok. 100 zł miesięcznie. Czyli wcale nie tak dużo jakby się początkowo wydawało.
Jeśli Twoja strona posiada możliwość samodzielnego edytowania i dodawania treści (a dobra strona powinna to mieć) to nie dochodzą do tego żadne koszty dodatkowe, wynikające z aktualizacji treści. Czyli nadal pozostajesz na poziomie 100 zł na miesiąc.
Raz w roku należy opłacić koszt domeny i opłatę za hosting. Średnia kwota to ok. 200 zł za rok. Więc podsumowując dodatkowe koszty za domenę i hosting podniosą Ci wydatki o 20 zł miesięcznie w skali 6 lat.
Podsumowanie
Marketing w obiektach hotelowych to szczególny rodzaj działań, który wymaga indywidualnie dopasowanych narzędzi. Jeśli Twoja strona dla Ciebie nie zarabia, albo nie posiadasz witryny wcale, skontaktuj się z nami.
Analiza i konsultacja
Przeanalizujemy czego potrzebujesz i jaka strona będzie dla Ciebie najskuteczniejsza. Sprawdzimy jaka witryna spełniałaby Twoje oczekiwania, pojawiała się w wyszukiwarkach i była zgodna z oczekiwaniami klientów hotelowych.
Słabe strony są rzadko odwiedzane, a rzadko odwiedzane strony są mało atrakcyjne dla Google, przez co strona znika w otchłani innych stron internetowych, a Ty nadal pozostajesz na łasce OTA.
Wyprzedź konkurencję
Jeśli chcesz wyprzedzić konkurencję, dopasować się do obowiązujących trendów i wymogów algorytmów Google – poproś o bezpłatną konsultację w temacie strony www i indywidualną ofertę dla Twojego obiektu.
Poznaj Booking Solutions
Zobacz nasz Fanpage
Daria Wasielewska
Rodowita ostrowianka, grafik komputerowy. Miłośniczka ciągłego rozwoju i inwestowania w wiedzę. Uwielbiam podróże, poznawanie nowych miejsc i ludzi. W czasie wolnym relaksuję się w kuchni szukając pomysłów na nowe smaki. Sport nie jest mi obcy – koszykówka towarzyszy mi w życiu od lat!