Mam przeczucie graniczące z pewnością, że o TripAdvisor* słyszał niemal każdy. Tobie zapewne ta nazwa również nie jest obca. Mnóstwo ludzi zapewne korzystało kiedyś raz, bądź wielokrotnie z tego właśnie serwisu, czy raczej agregatora opinii, natomiast moim zdaniem warto wiedzieć coś więcej na jego temat. Sprawdźmy co proponuje serwis, i jak dodać swój obiekt!
TripAdvisor, co to właściwie jest?
Serwis powstał w lutym 2000 roku. Siedziba firmy leży w miejscowości Needham w Stanach Zjednoczonych. Ten popularny agregator oprócz samej możliwości opiniowania oferuje fora dla osób podróżujących.
Tekst na stronie głównej informuje, że sprawdzeniu podlega blisko 200 stron, w celu uzyskania najbardziej szczegółowych danych i informacji. Obecnie serwis ma blisko 60 milionów użytkowników, którzy pozostawili blisko 170 milionów opinii. Oszałamiająca liczba, prawda?
Recenzje nie dotyczą wyłącznie hoteli bądź obiektów noclegowych. Recenzować można także restauracje, atrakcje turystyczne lub firmy związane z podróżowaniem i szeroko pojętymi rezerwacjami i pobytami. W lutym 2012 polska baza przekroczyła milion użytkowników. W roku 2014 serwis ten został najbardziej zaufaną stroną o tematyce podróżniczo-turystycznej.
Na głównej stronie znaleźć można przeróżne kategorie. Wygląd, jeśli chodzi o układ – dość podobny do hrs deals. Do poszczególnych kategorii są przypisane miasta, miejscowości i lokalizacje z całego świata.
Dzięki temu wyszukiwanie jest przejrzyste i szukając interesującej Cię lokalizacji możesz wybrać spośród wielu kategorii tematycznych. W jaki sposób posegregowane są wszystkie miejsca i miejscowości? Oto lista:
- Najbardziej romantyczne lokalizacje
- Miejsca ze słynnymi zamkami
- Najlepsze wyspy na krótki urlop
- Wakacyjne lokalizacje dla rodzin z dziećmi
- Najlepsze plaże z całego świata
- Miejsca z bazarami i tradycyjnymi targowiskami
- Starożytne miasta o bogatej historii
- Miasta o słynnej architekturze
- Miejsca z ogrodami zoologicznymi i akwariami
- Najlepsze miejsca na imprezowanie
Wyszukiwanie lotów w jednym miejscu
Rezerwować i recenzować można także linie lotnicze z całego świata. Samo wyszukiwanie nie różni się niczym od wyszukiwań innych elementów. Sam fakt pozostawiania recenzji linii lotniczych może być pomocny dla podróżnych.
Linie lotnicze, co widać na załączonym screenie, posegregowane są nie tyle w oparciu o średnią ocenę czy liczbę pozostawionych recenzji, ale głównie na podstawie popularności w danej lokalizacji. Stąd widać LOT na pierwszym planie, z uwagi na korzystanie z polskiej wersji serwisu.
Restauracje i atrakcje, kolejne elementy do oceny
W przypadku restauracji sytuacja wygląda podobnie, z tą różnicą, że poza najlepszymi i najbardziej popularnymi lokalizacjami mamy kategorię TripAdvisor Travellers’ Choice, czyli segregację według ocen nadawanych przez serwis. Co roku przyznawane są nagrody ze strony Trip Advisor, więc szukając odpowiedniego miejsca na posiłek, od razu widzisz te najwyżej oceniane lokalizacje.
Jeśli mowa o atrakcjach podlegających recenzowaniu, sytuacja wygląda tak, jak opisane przeze mnie powyżej. Segregowane są według popularnej lokalizacji i zainteresowania ze strony poszukujących użytkowników.
Kategoria TripAdvisor Travellers’ Choice
Podstrona „Perły branży turystycznej” – najlepsze w 2018. W tym miejscu mamy zdobywców nagród w roku 2018 w poszczególnych kategoriach:
- Hotele
- Cele podróży
- Cele podróży
- Cele podróży zyskujące popularność
- Plaże
- Ciekawe miejsca
- Linie lotnicze
- Linie lotnicze
- Przeżycia
Natomiast jeśli chodzi o nagrody z roku 2017, mamy zdobywców w następujących elementach:
- Hotele
- Atrakcje
- Muzea
- Restauracje
Poniżej wszystkie opisane przeze mnie opcje można rozwinąć i przekształcić w listę 25 najlepszych elementów z danej kategorii:
Tutaj na przykładzie zakładki „hotele”. Listę podzielić można na obiekty z Polski. Tutaj jednak znajdziesz też obiekty ze świata, bądź też z poszczególnych regionów. Każdy z obiektów posiada krótki opis, zdjęcia i przewijaną listę elementów. Wówczas możesz wyświetlić ofertę danego hotelu, i przejść do jego wizytówki.
Wizytówka obiektu w serwisie
Sama wizytówka nie różni się zbytnio od wyglądu na innych serwisach tego typu, mamy wyszukiwarkę wraz z wyborem terminu, zdjęcia podzielone na kategorie, (w tym również fotografie amatorskie dodane przez użytkowników), najlepsze oferty na wszystkich portalach pośredniczących oraz na stronie bezpośredniej, jeśli obiekt ma dodaną taką możliwość.
Widzimy także średnią ocen, mapę oraz informacje na temat hotelu, po kliknięciu we wszystkie informacje o hotelu, widoczne są wszystkie szczegółowe dane wybranego miejsca.
Na stronie widnieje zakładka z pytaniami i odpowiedziami na temat wybranej lokalizacji. Najistotniejsze pytania widnieją w wizytówce więc potencjalny turysta nie musi szukać informacji w innych źródłach.
Podobnie jak na innych stronach tego rodzaju, tutaj także widnieje zakładka recenzje, gdzie turysta może pozostawić wrażenia z podróży, bądź pobytu. Skoro już o recenzjach mowa…
Kontrowersje wokół recenzji
Swoje zdanie pozostawić w serwisie może każdy, nawet jeśli.. nigdy nie był w danym obiekcie, nie korzystał z danej atrakcji, restauracji bądź linii lotniczej. Co to oznacza w praktyce? W stronę właścicieli wielokrotnie już kierowane były zarzuty, że dają przyzwolenie na nieuczciwe praktyki dotyczące recenzowania wszystkich udostępnianych firm. Sprawa była poruszana w amerykańskich, brytyjskich, czy polskich mediach.
Najczęstszy zarzut ze strony hotelarzy i restauratorów dotyczy właśnie tego, iż w rzeczywistości opinie ma TripAdvisor w żaden sposób nie są weryfikowane. Każdy może więc napisać na co tylko ma ochotę, przez co reputacja na podstawie średniej ocen bywa trudna do zweryfikowania. Właściciele placówek często utyskują na nieuczciwą konkurencję, zaniżającą oceny w celu wywindowania siebie znacznie wyżej.
Właściciele przekonują, że opinie są weryfikowane, przy dodawaniu swojej opinii pojawia się klauzula o autentyczności dodawanego materiału, ale przykłady z życia pokazują, że można napisać cokolwiek.
Niezależnie, czy opinie są autentyczne, czy też nie, warto na wszystkie z nich odpowiadać, bo wówczas budujesz profesjonalną i rozpoznawalną markę, a dobre zdanie o Twojej firmie, to już ogromny sukces.
Hotele na TripAdvisor, jak dodać swój obiekt?
W stopce strony internetowej znaleźć możesz przycisk „Właściciele”, po jego kliknięciu przechodzisz do zakładki dodawania swojej firmy do bazy serwisu:
Pod paskiem wyszukiwania wystarczy nacisnąć dodanie obiektu i przechodzisz do kolejnej zakładki, czyli „Dodaj swoją firmę do serwisu TripAdvisor”:
Na powyższym screenie, masz kilka informacji dlaczego warto pokazać obiekt oraz masz możliwość wyboru jakiego typu miejsce masz zamiar dodać do wyżej wymienionej bazy danych. Sam proces dodawania lokalizacji jest bardzo podobny do innych OTA, więc jeśli znasz zasady działania Booking, z tym procesem poradzisz sobie bez problemów.
Dane, o które będziesz poproszony, są dość standardowe:
- Hotele
- Nazwisko
- Cele podróży
- Stanowisko
- Oficjalna nazwa firmy
- Kraj
- Miasto/miejscowość, województwo/region
- Kod pocztowy
- Nazwa ulicy i numer domu/mieszkania
- Dodatkowe informacje adresowe
- Poniżej lokalizacja na mapie wraz ze znacznikiem
W kolejnym kroku udostępnić następne dane:
- Hotele
- Telefon
- Faks
- Adres witryny
- Adres na Facebooku
- Całkowita liczba pokoi i apartamentów
- Zakres cen (średnia cena za pokój, bądź zakres cenowy)
- Opis kwatery (można dodać kolejne języki)
Dodatkowe informacje i udogodnienia
Prosta i intuicyjna lista na temat dodatków w twojej firmie, skupiona na następujących elementach:
- Minimalna długość pobytu
- Ochrona
- Personel na miejscu
- Sprzątanie
- Częstotliwość sprzątania
- Recepcja
- Łazienka
Pozostaje dodać udogodnienia, dodać zdjęcia oraz zaznaczyć, rolę jako przedstawiciela wybranego miejsca. Wówczas ogłoszenie zostanie wysłane, i wystarczy czekać na jego akceptację.
Dodając wszystkie informacje należy zamieścić możliwie najwięcej informacji, dzięki temu oferta będzie pełna i bardziej atrakcyjna dla potencjalnych szukających.
Popularność serwisu nie podlega dyskusji, natomiast kwestia zasadności i autentyczności dodawanych opinii powraca bardzo często. Jak sprawa wygląda w rzeczywistości?
Zdań na ten temat jest mnóstwo i każdy ma swoje. Jedno możesz brać za pewnik, im więcej będzie miejsc, w których będziesz widoczny, tym lepiej dla Twojej sprzedaży.
*wykorzystane znaki towarowe należą do TripAdvisor LLC
Poznaj Booking Solutions
Zobacz nasz Fanpage
Daria Wasielewska
Rodowita ostrowianka, grafik komputerowy. Miłośniczka ciągłego rozwoju i inwestowania w wiedzę. Uwielbiam podróże, poznawanie nowych miejsc i ludzi. W czasie wolnym relaksuję się w kuchni szukając pomysłów na nowe smaki. Sport nie jest mi obcy – koszykówka towarzyszy mi w życiu od lat!